اظهارات ظریف درباره ی غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم

به گزارشافکارنیوز؛ محمد جواد ظریف و ماشابانه وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی در مصاحبه مشترک با خبرنگاران بر عزم دو کشور برای گسترش روابط دو جانبه و بین المللی تاکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به حضور جدی ایران در مذاکرات هسته ای گفت: ایران برای رفع سو تفاهم ها و با نیت خوب در مذاکرات پنج به علاوه یک شرکت می کند البته حل مشکلات به زمان نیاز دارد و ایران نیز بارها اعلام کرده به دنبال ساخت بمب اتم نیست چرا که معتقد است سلاح هسته ای در دکترین ایران جایی ندارد و این سلاح جز بدبختی، چیزی برای ملت ها به ارمغان نمی آورد.

ظریف همچنین درباره کنفرانس ژنو۲ گفت: ایران آماده است در صورت دعوت در این کنفرانس شرکت کند تا کمک رسان حل این بحران شود البته این کنفرانس برای سوری هاست و کسی نباید از خارج، برای سرنوشت ملت سوریه تصمیم بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه ایران در سوریه حضور نظامی ندارد افزود: متاسفانه برخی کشورها به گروه های القاعده حاضر در سوریه سلاح و بمب شیمیایی می دهند که این موضوع خلاف قانون بوده و همه باید کمک کنند تا افراط گری و خشونت در مرزهای منطقه وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز با تاکید بر اینکه پرتوریا درخواست می کند تا تحریم های یکجانبه ایران لغو شود گفت: معتقدیم باید حقوق هسته ای ایران محترم شمرده شود و از ایران برای حضور در مذاکرات پنج به علاوه یک تشکر می کنیم.

یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی با امضای بیانیه پایانی که حاوی گسترش مناسبات دو کشور در بخش سیاسی و اقتصادی است به کار خود پایان داد. قرار است دوازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور سال آینده در تهران برگزار شود.