ایران ملزم به پاسخ به همه سوالات آژانس هسته‌ای نیست

به گزارش افکارنیوز؛ سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی درباره دیدارش با آمانو و نتایج این دیدار که منجر به صدور بیانیه‌ای شد گفت: بحثهمکاری ایران و آژانس داستان طولانی و پیچیده ای است.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی یکی از نهادهای ناظر بین‌المللی در بحثهسته ای کشورهاست و در واقع کشورهایی که عضو NPT هستند قبول می‌کنند که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته و آژانس را به عنوان ناظر بر اقدامات خود قبول کنند.

عراقچی تصریح کرد: وظیفه آژانس در قبال کشورهای عضو NPT بدون حساب و کتاب نیست و موافقتنامه‌ای بین آژانس و هر کشوری که در آن عضو است به نام پادمان شکل می‌گیرد که آژانس در چارچوب این موافقتنامه فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو را تحت نظارت خود قرار می‌دهد.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس انرژی هسته‌ای موافقتنامه پادمان وجود دارد و ما به تعهدات خود در چارچوب NPT پایبند هستیم، اما متاسفانه در سالهای اخیر نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابهامات و نگرانی‌هایی در جامعه بین‌المللی ایجاد شد که ما را به افزایش و گسترش همکاری با آژانس منجر کرد.

عراقچی با بیان اینکه طرح برخی از سوالات آژانس انرژی اتمی فراتر از تعهدات موافقنامه پادمان است گفت: ما براساس این موافقتنامه ملزم به جواب دادن به سخنان آژانس نیستیم، اما از آنجا که به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اعتقاد داریم برای از بین بردن نگرانی‌ها به ابهامات آژانس جواب می دهیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برای رفع ابهامات میان ایران و آژانس نیاز به توافق جدیدی بود که در گذشته نیز یک مدل جدید به نام طرح Work plane ایجاد شد که براساس آن ما ملزم شدیم که ۶ سوال عمده آژانس را جواب دهیم که در این راستا پس از پاسخگویی به این سوالات، آژانس تائید کرد که پاسخ مورد نظر خود را دریافت و موضوع حل شده است.

عراقچی خاطرنشان کرد: در جریان مذاکرات میان ایران و آژانس یکسری مطالبات با عنوان مطالبات ادعایی مطرح شد که ما می‌توانیم به آنها پاسخ ندهیم، اما جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خود را با آژانس ادامه و درباره مطالبات ادعایی گفتگویی میان آژانس و ایران در دو سال پیش صورت گرفت.

در حال تکمیل است....