سفیر فرانسه در هند: موضع فرانسه در مذاکرات ژنو بی‌طرفانه بود

به گزارش افکارنیوز، فرانسوا ریشه، سفیر فرانسه در هند با اشاره به موضع این کشور در مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در ژنو گفت: فرانسه در دور بعدی مذاکرات به دنبال یک توافق مطمئن و قابل اعتماد است.

وی ادامه داد: پاریس در جایگاه یک کشور مستقل قرار دارد و موضعی بی‌طرفانه درباره ایران و ۱ + ۵ دارد. وزیر امور خارجه این کشور به دو نکته بسیار مهم اشاره کرد که در این دوره از مذاکرات باید مورد توجه قرار گیرد. اولین نکته اولین راکتور آب سنگین اراک و دومین آن سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده است.

وی افزود: مذاکرات ژنو همچنان ادامه دارد که در این مذاکرات در برخی از زمینه‌ها توافق وجود داشت و در زمینه‌های دیگر اختلافاتی وجود دارد.

سفیر فرانسه در هند در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا فرانسه موضعی ضدایرانی اتخاذ کرده است؟ با رد این‌گونه اخبار، گفت: فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه اولین رییس‌جمهور غربی بود که با حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران پیش از مکالمه تلفنی وی با باراک اوباما دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی با بیان این‌که «فرانسه به دنبال حمایت هند از مواضعش درباره مذاکرات ژنو است. پیش از عهده‌گیری سفیر فرانسه در هند از نزدیک با مساله هسته‌یی ایران دخیل بودم و در مذاکرات سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ شرکت می‌کردم به همین دلیل به خوبی با مذاکرات آشنا هستم. نه آمریکا و نه اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد مانعی برای دستیابی به توافق نیستند» مدعی شد: روز شنبه ۱ + ۵ پیشنهادی را به ایران به صورت واحد ارائه کرد اما ایرانیان آن را قبول نکرده و خواستار بررسی بیشتر شدند.

این در حالی است که ظریف وزیر خارجه کشورمان در اظهارات خود به این ادعاها پاسخ داده و گفته است: اینکه برخی بخواهند چرخشی در اخبار ایجاد کنند، اعتباری در آن افراد و اعتمادی در مذاکرات ایجاد نمیکند.