به گزارش افکارنیوز، او در عین حال ضمن اظهاراتی، از رشد نزولی تورم خبر داده و سپس گفته بود فعالان اقتصادی به زودی خواهند فهمید که معنای فتح در مذاکرات هسته‌ای چیست چرا که بلافاصله میدان گشاده‌‌ای پیش رویشان قرار می‌گیرد که می‌تواند فرصت تحرک و اشتغالزایی را به آنها هدیه کند.

این سخنان در حالی مطرح شد که مقامات آمریکایی مکررا درباره مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده‌اند ساختار اصلی تحریم‌ها را حفظ خواهند کرد.

سایت فردا در واکنش به اظهارات نهاوندیان نوشت: اینکه باید و شایسته است که تحریم‌های غیرقانونی غربی‌ها به وسیله مذاکرات برداشته شود حتما سخن درست و اقدام سنجیده‌ای است که تیم مذاکره کننده ایرانی با پشتیبانی رهبری و مردم در حال حل و رفع آن است ولی اینکه چنان تصور و چنین القا شود که این روند به حل اساسی مشکلات اقتصادی کشور منجر خواهد شد دمیدن بر انتظارات غیرمعقول است که حداقل از رئیس دفتر رئیس‌جمهور و ریاست اتاق بازرگانی ایران انتظار نمی‌رفت و نمی‌رود.

از سخن جناب نهاوندیان چنان بر می‌آید که تو گویی گشایشی در مسئله هسته‌ای منجر به فتح‌الفتوح اقتصادی در داخل می‌شود!

فردا افزود: گره زدن تمام مشکلات اقتصادی داخلی به ناف تحریم‌های خارجی اگر چه شاید محل و محفل خوبی برای فرافکنی برخی مدیران ناکارآمد برای توجیه سوءتدبیرها و عملکرد نادرست خود باشد ولی قطعا یک خطای استراتژیکی و امنیتی جدی است که کمترین نتیجه آن گستاخ شدن بیش از پیش دشمنان است. آیا این مدیران محترم نمی‌دانند تحریم‌، جنگ است و در شرایط جنگی، نباید در مقابل دشمنان که تمام امنیت ملی کشور را هدف گرفته‌اند، ضعف نشان داد؟! آیا گفتن آنکه «خزانه خالی است» یا «وضع بدتر از آن است که تصور می‌کردیم» یا نمونه‌های بسیاری که این روزها برخی می‌گویند، مشکلی از مشکلات این ملت حل می‌کند یا دستاویزی می‌شود بر فشار بیشتر غربی‌ها؟

فردا افزود: حتما باید مشکل تحریم را حل کرد ولی نه با نشان دادن ضعف و سستی یا انتظار بیش از اندازه از آن داشتن. آقای نهاوندیان پیش از آنکه مسئولیتی در دولت برعهده بگیرد گویا در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود سهم تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی کشور تنها ۲۰ درصد و سوءتدبیر و سوءمدیریت ۸۰ درصد است.

حالا اما این مسئله انگار تغییر کرده و قاعده برعکس شده که برای رفع تحریم‌ها سهم و اندازه بیشتری در مشکلات اقتصادی قائل شده‌اند. وبسایت الف نیز با طرح این سوال که با سخنان آقای نهاوندیان، تیم ایرانی چگونه چانه‌زنی کند، نوشت: نهاوندیان در حالی برای چندمین‌بار در آستانه مذاکرات هسته‌ای از طریق رسانه‌ها چنین وعده‌هایی به افکار عمومی می‌دهد که مسئولان مستقیم پرونده هسته‌ای کشور که متخصص این حوزه هستند و به صورت طبیعی چشم‌انداز واقعی‌تری نسبت به مذاکرات دارند هرگز چنین وعده‌هایی نداده‌اند.

از سوی دیگر نیز مسئولان ارشد کشورهای غربی اصرار دارند که به ساختار تحریم‌ها دست نمی‌زنند که از آن جمله سخنان وزیر خارجه آمریکا بود.

الف می‌افزاید: از دیگر سو از بعد سیاست خارجی و بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، آیا تکرار وعده‌های اینچنینی در آستانه مذاکرات از سوی مسئولان اقتصادی کشور عزتمندانه است؟

تیم دیپلماتیک ما چگونه در مذاکرات با طرف غربی توانایی چانه‌زنی برای افزایش امتیازات داشته باشد، وقتی رئیس دفتر رئیس‌جمهور رسما همان امتیازات «ناچیز» از[اظهارات جان کری] را «فتح» در مذاکرات هسته‌ای می‌خواند؟

با این اوصاف طرف غربی به خود حق نمی‌دهد که به دیپلمات‌های ما بگوید طبق اظهارات دفتر ریاست‌جمهوری ایران همین امتیازات پیشنهادی هم بسیار بیش از تصور شما است؟

شایان ذکر است یکی از انتقادهای جدی که به رئیس دفتر رئیسجمهور سابق وارد میشد این بود که وی به جای انجام امور سنگین و پر مسئولیت دفتری، مشغول سخنرانی و نظریهپردازیهای عجیب و غریب است و انتظار میرود که این عارضه در دولت جدید باز تولید نشود؛ اگر چه مشکل از صندلی رئیس دفتر نباشد!