حریری: ما در مورد سوریه اشتباه کردیم

به گزارش خبرنگار بينالملل "افكار"، العالم گزارش داد: " سعد حریری" رییس جریان المستقبل و نخست وزیر فعلی لبنان گفت: درباره شاهدان دروغین پرونده ترور پدرم ( رفیق حریری) حرف های فراوانی زده شده است، آنها تحقیقات را به بیراهه کشاندند و به روابط سوریه و لبنان آسیب رساندند.

سعد حریری که برای نخستین بار درباره شاهدان دروغین سخن می گوید، در گفت وگو با روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط افزود: این شاهدان دروغین روابط بین سوریه و لبنان را خراب کردند و ترور را سیاسی کردند.

وی با بیان اینکه نمی خواهد در باره دادگاه رسیدگی کننده به ترور پدرش رفیق حریری خیلی حرف بزند، خاطرنشان کرد که دادگاه روند خود را طی می کند و ارتباطی با اتهامات سیاسی شتابزده ندارد.

نخست وزیر لبنان در ادامه این گفت وگو با تاریخی توصیف کردن روابط لبنان و سوریه تاکید کرد که متهم کردن دمشق به ترور رفیق حریری عملی شتابزده و اشتباه بود.

سعد حریری گفت: زمانی که به سوریه می روم احساس می کنم به کشور برادر و دوست رفته ام.

وی با بیان اینکه از زمان تشکیل دولت در لبنان، صفحه جدیدی از روابط را با سوریه گشوده است، افزود: انسان باید در رابطه واقع بین باشد تا آن را براصول متینی بنیانگذاری کند و باید سالهای گذشته را ارزیابی نماید تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.

نخست وزیر لبنان اظهار داشت: ما اشتباهاتی را در قبال سوریه مرتکب شدیم که به ملت سوریه و روابط بین دو کشور صدمه زد،

بنابر این ما همیشه باید به مصلحت دو ملت، دو دولت و وابط شان بیاندیشیم، ما در جایی اشتباهاتی مرتکب شدیم و در مرحله ای سوریه را به ترور نخست وزیر اسبق لبنان متهم کردیم و این اتهام سیاسی بود.

سعد حریری همچنین از نقش " عبدالله بن عبدالعزیز " پادشاه عربستان در ایجاد ثبات در لبنان و منطقه استقبال کرد و گفت: گام هایی که پادشاه عربستان بر می دارد تا حد فراوانی به ثبات در منطقه کمک می کند و ما به این سیاست حکیمانه عادت کرده ایم و مایه امنیت برای لبنان و کشورهای عربی است.

وی افزود: نباید کمک های عربستان را در بازسازی خرابه های بازمانده از جنگ از یاد ببریم.

این سخنان حریری در حالی است که عربستان که به صورت علنی از جریان ۱۴ مارس به ریاست حریری دفاع می‌کند تلاش بسیاری کرد که حزب‌الله و سوریه را عامل ترور رفیق حریری معرفی کند که با افشاگری‌های مستند سید حسن نصرالله ناکام ماند.

باید به بخش پایانی سخنان حریری دقت ویژه‌ای داشت چه آنکه حریری برای اینکه حمایت مالی عربستان را از دست ندهد باید اینگونه از پادشاه عربستان که شکست بزرگی در این قضیه خورده تقدیر کند.

/ ب +