به گزارش افکار به نقل از فارس، منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص اظهارات روز گذشته رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفت: مشخص نیست آقای بقایی بر اساس کدام مسئولیت و از چه جایگاهی اینگونه سخنان نسنجیده را بیان می‌کند، در حالی که هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان که موجب بروز مشکل در روابط خارجی شد، از بین نرفته است.

وزیر امور خارجه ضمن فصل الخطاب دانستن نظر صریح مقام معظم رهبری در پرهیز از موازی کاری در سیاست‌ خارجی اظهار داشت: تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور به ویژه در شرایط کنونی آن هم توسط برخی از اعضای دولت مصداق بارز «بر شاخه نشستن و بن بریدن» است.
متکی از مسئولین و مدیران به ویژه در قوه مجریه خواست هزینه کشور را در اداره روابط خارجی با ناپخته سخن گفتن در این عرصه بالا نبرند.

*‌ حمید بقایی که قبلا به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در حوزه آسیا منصوب شده در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی، با بیان اینکه احمدی‌نژاد در راستای حیطه اختیارات خود افرادی را به عنوان نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در بخش‌های مختلف انتخاب کرده است، گفت: پس از انتخاب ۴ تن به عنوان نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در حوزه‌های آسیا، خاورمیانه، افغانستان و خزر در روزهای آتی ۲ تن دیگر نیز به عنوان نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در حوزه‌های آفریقا و آمریکای جنوبی انتخاب شدند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این افراد از خارج از مجموعه وزارت امور خارجه انتخاب شده‌اند، گفت: احتمالا به این صورت است. نماینده ویژه رئیس‌جمهور همچنین در مورد چگونگی تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های نمایندگان ویژه رییس‌جمهور نیز تصریح کرد: ما هر روز دیدارهایی با رئیس ‌جمهور داریم، اما در مورد اعلام رسمی برنامه‌های این نمایندگان ویژه به نظر می‌رسد که نشستی برگزار شود.
این اظهارات در حالی است که مقام معظم رهبری اخیرا پرهیز از کارهای موازی در عرصه های مختلف از جمله سیاست خارجی و نیز اعتماد به وزیران در چارچوب اختیارات و وظایفشان را از نکات مدیریتی هیأت دولت دانسته بودند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، وزارت امور خارجه را مسئول هدایت منسجم و برنامه ریزی شده همه مسائلی دانستند که به نوعی با سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می شود.