رفع مشکل آلودگی هوا با هسته‌ای شدن

به گزارشافکارنیوز،امیرحسین قاضی‌زاده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص کنترل آلودگی هوا از سوی دولت به ویژه وزارت بهداشت اظهار داشت: آلودگی هوا ماحصل دو عنصر تکنولوژی و حجم استفاده از تکنولوژی است.

قاضی‌زاده با اشاره به اینکه تراکم جمعیت و خودروی بالا و وضعیت آب و هوای منطقه در این آلودگی مزید بر علت است، افزود: ما یک درصد گازهای گلخانه‌ای دنیا را تولید می‌کنیم و بالاترین میزان مصرف انرژی داریم و بعد از چین دومین کشور در حال توسعه هستیم که از این حجم انرژی استفاده می‌کنیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های کنترل این آلودگی استفاده از انرژی هسته‌ای است، افزود: نوع دستگاه‌های مبدل انرژی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ما باید با استفاده از افزایش تولید برق، آلودگی را کاهش دهیم، به لزوم جایگزینی نیروگاه‌های هسته‌ای به نیروگاه‌های فسیلی پرداخت و گفت: انرژی هسته‌ای ارزانترین نوع تولید برق و یک سوم انرژی فسیلی هزینه‌بر است لذا باید به سرعت به سمت آن حرکت کنیم و تکنولوژی‌هایی نظیر تولید خودرو، سیستم موتورخانه‌ای، گرمایشی و کوره‌های کارخانه‌ای تغییر کند.

قاضی‌زاده با اشاره به قوانین موجود پیرامون آلودگی هوا و اصلاح وضع موجود یادآور شد: این قوانین، تحول اندکی ایجاد می‌کند از این رو مجلس باید در بحثقانونگذاری به لایه‌های بالاتری برود و در این باره به تصویب قوانینی بپردازد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به لزوم توجه به توازن در پهنه سرزمینی، ترافیک و حمل و نقل، تصریح کرد: دولت باید در زمینه آلودگی هوا، پای کار بیاید اما متأسفانه به نظر می‌رسد دولت‌ها می‌خواهند از کنار این مسئله بگذرند.

وی با ابراز تأسف از این موضوع که نیروی انسانی ارزش خود را در کشور ما پیدا نکرده است، گفت: در کشورهای صنعتی به یک روز تعطیلی یا اینکه آلودگی هوا چقدر در کاهش عمر نیروی انسانی اثر دارد، توجه می‌شود اما در کشور ما این اعداد و ارقام مورد توجه دولتمردان نیست.

قاضی‌زاده با اشاره به اینکه تأمین سلامت مردم ذیل حقوق شهروندی قرار دارد و باید به آن توجه شود، تأکید کرد: اینطور نیست که اگر سانتریفیوژها نچرخد، زندگی مردم خواهد چرخید.

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به افزایش سرطان‌ها به دلیل مصرف سم و کود در مواد غذایی، یادآور شد: کاهش آلودگی هوا وابسته به تکنولوژی هسته‌ای است چرا که شئون زندگی مدرن بدون این انرژی نمی‌گذرد لذا اگر هسته‌ای نشویم وضعمان از این بدتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما برای برطرف کردن نیازهای خود به ۲۰ نیروگاه همچون بوشهر نیاز داریم، افزود: ما باید این بخش را ۱۰۰ برابر کنیم ولی متأسفانه برخی آدرس غلط به مردم می‌دهند در حالی که باید بدانیم اگر می‌خواهیم همچنان نفس بکشیم نیازمند هسته‌ای شدن هستیم.

قاضیزاده با بیان اینکه آنچه که در مذاکرات پذیرفته شده تنها سوخت ۲ تا ۳ ماه ، آن هم برای یک نیروگاه را تأمین میکند، یادآور شد: یک نیروگاه در سال به ۶ تا ۷ تن سوخت نیاز دارد در حالی که در مذاکرات بر استمرار میزان فعلی تاکید شده است، که اگر این وضعیت ادامه یابد، خودمان باید نیروگاهها را تعطیل کنیم لذا امیدواریم این مسئله ۶ ماهه حل شود.