اظهارات صالحی در سالگرد شهید شهریاری

به گزارشافکارنیوز، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی عصر امروز در مراسم سالگرد شهید شهریاری که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به سوابق آشنایی خود با این شهید، گفت: در دوره دانشجویی با شهید شهریاری آشنا شدم و متوجه شدم وی یک سرشت دیگری دارد و هرچند در زندگی عزیزان بسیاری را از دست داده‌ام، اما هیچ‌گاه خبری مانند شنیدن خبر شهادت شهریاری مرا متاثر نکرد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل تاثرم این بود که می‌دانستم چه گوهری را از دست داده‌ایم و بازیابی این گوهر بسیار مشکل است، خاطرنشان کرد: پس از شهادت وی توفیق شرف‌یابی به حضور رهبر انقلاب را یافتم و به معظم‌له گفتم که اگر به شهید شهریاری در تخصص علمی‌اش نمره ۱۰۰ بدهیم، به بهترین شخصی که در عرصه علمی کشور است به زحمت می‌توان نمره ۵۰ داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بارها گفته‌ایم در بخشی از فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصدی تنها مرجع ما در برخی از مسائل شهید شهریاری بود، یادآور شد: غیر از خود وی، مرجع بالاتری نداشتیم تا مسائلی را که به نتیجه می‌رسید، ثابت کند.

صالحی با بیان اینکه امروز ملت به تولید ۲۰ درصد غنی‌سازی افتخار می‌کند، تاکید کرد: جوهر قلم شهید شهریاری از خون شهدا نیز برتر بود و شهریاری در خاطرات ملت ایران ثبت شد.

وی با اشاره به موضوع روز کشور در خصوص مسائل هسته‌ای، تاکید کرد: قدرت یک ملت از عناصر مختلفی تشکیل شده که دانش، معرفت، علم و فناوری که شهید شهریاری در آن سهم قابل توجهی داشت، از عناصر مهم قدرت در کشور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: شهید شهریاری در دسترسی به غنی‌سازی ۲۰ درصد به ما بسیار کمک کرد و جایگاه علمی و فناوری وی برای همه شناخته شده است.

صالحی با بیان اینکه دشمن ابهاماتی را در زمینه دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای مطرح کرده است، گفت: از نظر علمی کشورهایی که ملت بزرگی دارند به دنبال دستیابی به انرژی هستند که بتوانند به آن به عنوان یک انرژی مفید و تقریبا دائمی اکتفا کنند.

وی تاکید کرد: مسئله اصلی در تامین انرژی این است که دسترسی به آن انرژی برای آن ملت به صرفه باشد و از نظر اقتصادی و صرفه‌جویی نیز برای آنها امکان‌پذیر باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه براساس قیمت انرژی هسته‌ای مانند نیروگاه هسته‌ای سالی ۷ الی ۸ بشکه نفت صرفه‌جویی می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر نیروگاه‌های ما تقریبا قیمت سوخت فعلی‌شان روزی یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت است و روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز در این کشور هزینه می‌شود.

صالحی با اشاره به اینکه هر نیروگاه هسته‌ای ۲ هزار مگاواتی مانع انتشار ۷ میلیون تن آلودگی هوا می‌شود، افزود: دشمن با فرافکنی عنوان می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در زمینه دستیابی به انرژی هسته‌ای لجاجت می‌کند و این‌گونه جا انداخته که ایران است که لجاجت می‌کند، در حالی که این مسئله از همان ابهامات شیطنت‌آمیزی است که آنها رواج داده‌اند.

وی ادامه داد: ما برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ آمادگی خودمان را اعلام کردیم که شفاف‌سازی کنیم و فراتر از تعهدتمان در پروتکل الحاقی که امضاء کرده‌ بودیم و بنده نیز مامور آن بودم، عمل کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در ابتدا گفته می‌شود این اقدامات تنها برای ۶ ماه است، گفت: قریب به دو سال و نیم بعد پس از بازدیدهای مکرر از تاسیسات هسته‌ای، تقریبا دو سال و نیم تمام فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کردیم اما آنها وفای به عهده نکردند و نقض عهد نشان دادند.

صالحی با اشاره به اینکه در حالی که ما به غنی‌سازی ۲۰ درصد احتیاج داشتیم و طبق پروتکل از آنها این تقاضا را مطرح کردیم، آنها شرط و شروطی را تعیین کردند که حاکمیت ملی ما را زیر سوال ببرند و وقتی بیانیه تهران که بنا بر اخبار موثق به خواست اوباما بود و میان ایران ترکیه و برزیل بسته شد را امضا کردیم، آنها این بیانیه را نیز نقض کردند و ۳ روز بعد قطعنامه مشهور تحریم را به رای گذاشتند.

وی با بیان اینکه طبق این تجربه ایران لجاجت نکرده و همواره همراهی داشته است، یادآور شد: هرچه جلوتر رفتیم، خلف وعده آنها بیشتر شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: زمانی که شهید شهریاری به شهادت رسید ما تنها ۵ هزار سانتریفیوژ و حدود ۱۵۰۰ تن اورانیوم غنی‌ شده داشتیم اما امروز با گذشت ۳ سال ۱۹ هزار سانتریفیوژ و قریب ۷ تن اورانیوم غنی شده داریم و ۱۵ نوع رادیو دارو تولید کرده‌ایم.

صالحی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات تاثیر خودش را گذاشت، گفت: اینکه امروز طرف غربی با انعطاف بیشتری جلو آمده است برای این است که به این نتیجه رسیده هر چقدر فشار آورده، ملت ایران با آن مقابله کرده است و با وجود اینکه افزایش قیمت دلار دارایی‌‌های مردم را کم کرد اما آنها دوباره پای صندوق‌های رای آمدند.

وی با بیان اینکه توافق ژنو ۳ یک قدم رو به جلو بود، گفت: ما وارثانقلابی هستیم که در بستر اخلاقیات حرکت می‌کند. بنابراین باید از بداخلاقی دست بکشیم و از بدنام کردن یکدیگر دوری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ۳ اصل را باید رعایت کنیم، تاکید کرد: مبانی گفتمان مسئولان ما باید حقیقت باشد و از غلو دوری کنند و در عین حال از حرمت‌شکنی بپرهیزیم.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر در برهه‌ حساسی هستیم و باید از این اختلاف‌ها و بگو‌مگوها که اغلب آن بچگانه است، به شدت دوری کنیم.

وی افزود: در مقابل خصم و دشمن باید ید واحده باشیم و اگر دشمن از در صلح درآمد ما هم از در صلح با هوشیاری تمام وارد شویم که اگر به قول قرآن مکر و حیله‌ای داشته باشد به یاری خدا برطرف شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به توافقنامه اخیر ایران و ۱ + ۵ و ابهامات موجود در این زمینه، یادآور شد: علیرغم روشنگری‌های مختلف باز ابهاماتی را مطرح می‌کنند که باید تلاش کرد آنها را برطرف کرد.

صالحی با تاکید بر اینکه می‌توانستیم درشرایط بهتری باشیم و به گونه‌ای این تفاهم‌نامه را قوی‌تر تهیه کنیم، تصریح کرد: این مسئله دلایلی دارد که دلایل آن را برای روزی که اقتضای تاریخ و شرایط مهیا باشد، می‌توان بازگو کرد.

وی با بیان اینکه ما چیزی در توافق ژنو از دست ندادیم و این ملت راه را باز کرد، تاکید کرد: مهمتر از همه چیز این است که ملت اتمام حجت کرد و اگر طرف مقابل زیر حرفش بزند و عهدشکنی انجام دهد همگان به این اعتراف می‌کنند که ملت و رهبر انقلاب ایران همه اقدامات را برای نشان دادن صلح‌آمیز بودن هسته‌ای ایران انجام دادند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: نتیجه این تفاهم‌نامه هر چه باشد، به نفع ماست. برخی می‌گویند که ما در این توافقنامه امکان دسترسی به غنی‌سازی ۲۰ درصد را از دست داده‌ایم اما از همان ابتدا ما بنایی بر غنی‌سازی ۲۰ درصد نداشتیم. وقتی آنها این را در اختیار ما قرار ندادند آن را تولید کردیم و در حال حاضر نیز به اندازه ۵ تا ۶ سال آن را تولید کرده‌ایم.

صالحی با بیان اینکه در این بیانیه ما فعلا مشکلی درباره رآکتور اراک نداریم، یادآور شد: اینکه غرب به دنبال متوقف کردن فعالیت‌های رآکتور اراک است، به این دلیل است که اراک منشأ پلوتونیوم بوده و این ماده در سلاح هسته‌ای به کار می‌رود، در حالی که این هم از دروغ‌های بزرگ آنهاست، زیرا پلوتونیومی که رآکتور اراک تولید می‌کند، پلوتونیومی نیست که در ساخت سلاح هسته‌ای به کار می‌رود و به درد سلاح اتمی نمی‌خورد.

وی تاکید کرد: رآکتور اراک یک دستاورد علمی بزرگ برای کشور است. مسائلی را که غرب درباره غنی‌سازی مطرح می‌کند، نشان‌دهنده این است که نمی‌خواهند هیچ‌گاه پرونده ایران به حالت عادی باز گردد، در حالی که طبق این بیانیه گفته شده پس از چندین گام پرونده ایران عادی می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هیچ مسئله‌ای در توافقنامه اخیر ملت ایران را از دستیابی به حق هسته‌ای محروم نمی‌کند، گفت: ما هیچ‌گاه از این حق عبور نمی‌کنیم و عدول از آب سنگین اراک عدول از غنی‌سازی است. برخی از طرف‌های غربی پس از توافقنامه به شکل شیطنت‌آمیز می‌گویند حق غنی‌سازی ایران در این توافقنامه قید نشده که طبق قوانین موجود کشوری که جز NPT می‌شود، حق غنی‌سازی دارد و ما نیز می‌توانیم از حقوق حقه NPT استفاده کنیم.

صالحی با بیان اینکه ما برای استفاده از ذخایرمان و تامین انرژیمان به سوخت هستهای احتیاج داریم، گفت: حق غنیسازی برابر با تعهدات NPT برای ما محفوظ است و البته مجلس به ما تکلیف کرده که تا ۲۰ هزار مگاوات انرژی خود را از نیروگاههای هستهای تامین کنیم که در این راستا در حال مذاکره با روسیه در زمینه توافق ۱۹۹۲ هستیم و اگر این مسئله به خوبی پیش رود در سال آینده کلنگ یک نیروگاه هستهای و آبشیرین کن را نیز به زمین میزنیم.