عراقچی از بررسی جزییات توافق‌نامه ژنو خبرداد

به گزارش افکارنیوز، سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: براساس توافقی که در ژنو کردیم دو طرف برای آماده کردن مقدمات اجرای گام اول به چند هفته وقت نیاز دارند. اتحادیه اروپا و آمریکا برای این که بتوانند قوانین مربوط به تحریم‌ها را تغییر دهند و ایران و آژانس هم نیاز به وقتی داشتند تا مکانیزم‌های لازم را برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه طراحی کنند.

او افزود: در حال حاضر منتظر هستیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظر نهایی خود را بگوید؛ همان‌طور که آمانو گفته است آژانس به فرصت بیش‌تری نیاز دارد تا طرح اجرای توافقات را تهیه کند. ظاهرا آژانس احتیاج به بودجه و منابع مالی و انسانی بیش‌تری دارد.

وی گفت: منتظر هستیم آمانو با جمع‌بندی این موارد نظر نهایی خود را اعلام کند.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که زمان مورد توافق ایران و ۱ + ۵ برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه به تاخیر بیافتد؟ اظهار کرد: امیدواریم که این اتفاق نیافتد و منتظر هستیم که آژانس در این باره نظر خود را ارائه کند، امیدواریم اجرای اقدامات از تاریخ اولیه‌ای که اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه بوده است، به تاخیر نیافتد، اما اگر تاخیری هم صورت گیرد به دلیل امور فنی و اجرایی بوده است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه اضافه کرد: قرار است به زودی جلسه کارشناسی بین ایران و آژانس و ایران و ۱ + ۵ برگزار شود. احتمالا این جلسه هفته آینده در سطح مدیران کل ایران و ۱ + ۵ برگزار می‌شود؛ اما درباره جزییات آن در حال رایزنی هستیم. در این جلسه بر جزییات اجرایی تصمیم‌گیری خواهد شد.

او افزود: ظرف چند روز آینده در این باره و برای مشخص کردن جزییات آن صحبت تلفنی با هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون خواهم داشت.