علی‌اکبر صالحی گفت، با بیان این‌که اساسا هدف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اطمینان حاصل کردن از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی کشورها از طریق بازرسی و نظارت است، خاطرنشان کرد: در این گزارش مثل گزارش‌های پیشین بر این‌که هیچ انحرافی از مواد هسته‌یی اعلام شده برای مقاصد غیرصلح‌آمیز وجود ندارد تاکید شده است. بنابراین معتقدیم سایر مسائلی که در گزارش به آن پرداخته شده است اموری فرعی هستند.

او در پاسخ به این‌که آژانس توجیهات ایران را در اخراج دو بازرسش قبول نکرده است، گفت: این حق ماست که بازرسان را انتخاب کنیم و حق تمام کشورهای عضو آژانس است. اساسا تمامی کشورهای عضو، فهرست بازرسان را در اختیار می‌گیرند و پس از انتخاب به آژانس اعلام می‌کنند. دو بازرسی که ایران از پذیرش آنان خودداری کرد خلاف واقع گزارش کردند و آژانس هم به این نتیجه رسید اما نمی‌خواهد بر این مساله اذعان کند. ما گفتیم دو بازرس دیگر معرفی کنند و آن‌ها دو بازرس جدید معرفی کردند و ما هم این دو بازرس جدید را پذیرفته‌ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این‌که آژانس اعلام کرده است ایران اجازه نداده تا بازرسان از کارخانه‌ی آب سنگین بازدید کنند، اظهار کرد: بازرسی از کارخانه‌ی آب سنگین در چارچوب پادمان جامع و قرارداد دوجانبه میان ایران و آژانس نیست. آژانس به ما بگوید به استناد کدام بند از قرارداد دوجانبه بین دو طرف باید از تاسیسات آب سنگین تولید شده بازدید کند؟ ما چنین مقرراتی را نیافته‌ایم.

او اعلام کرد: صراحتا می‌گویم آژانس به ما ثابت کند که باید از تاسیسات آب سنگین ایران و آب سنگین تولید شده بازدید کند. اگر ثابت کرد، بنده در اسرع وقت اجازه‌ی بازدید به بازرسان را خواهم داد؛ در حالی که ما چنین قانونی را در مقررات نیافتیم.

صالحی درباره تقاضای آژانس مبنی بر این‌که ایران باید پیش از اعلام ساخت ۱۰ سایت غنی‌سازی، آژانس را مطلع می‌کرد، تصریح کرد: بر اساس کد اصلاحیه ۱/۳ قدیم، ایران موظف به ارایه‌ی چنین اطلاعاتی نیست. ما بر این اساس ۱۸۰ روز قبل از انتقال مواد هسته‌یی به تاسیسات هسته‌یی‌مان آژانس را مطلع می‌کنیم. آژانس معتقد است ایران باید کد اصلاحیه فرعی ۱/۳ جدید را اجرا کند و ما می‌گوییم به کد اصلاحیه فرعی جدید تعهدی نداریم.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید حواسش را قدری بیش‌تر جمع کند و از موضع بی‌طرفی و انصاف خارج نشود؛ چرا که اعتبار آژانس به تخصصی، فنی بودن و بی‌طرف بودنش است. ما معتقدیم اگر به خاطر فشارهای سیاسی، افکار عمومی از مسیر درست منحرف شوند شاهد بی‌اعتمادی به آژانس خواهیم بود.

صالحی درباره بزرگ‌نمایی گزارش آژانس درباره‌ی مطالعات ادعایی، خاطرنشان کرد: محمد البرادعی مدیرکل پیشین آژانس درباره‌ی مطالعات ادعایی در گزارش‌های متعدد اعلام کرد اسناد مربوط به مطالعات ادعایی اصالت ندارد و نمی‌تواند آن‌ها را تایید کند. در حالی که در گزارش آمانو می‌بینیم مطالعات ادعایی بزرگ‌نمایی شده است. لااقل به ما بگویند اصالت اسناد مطالعات ادعایی را قبول دارند و اگر قبول دارند مدارک اصلی را به ما ارایه دهند؛ در آن صورت ما آماده‌ی بررسی آن خواهیم بود.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: معتقدیم به خاطر فشارهای سیاسی، مسائل فرعی و حاشیه‌یی بزرگنمایی می‌شود و محورهای اصلی گزارش که تایید در مسیر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران است تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شیوه‌ی گزارش‌نویسی آژانس در یک سال اخیر تغییر کرده است و جای این سوال است که پس از رفتن مدیرکل پیشین از آژانس، چه تغییری روی داده است و یا ایران چه اقدامی را انجام داده است؟ مگر نه این‌که ایران به تعهدات و تعاملاتش بیش از گذشته پرداخته است و تمام بازرسی‌ها انجام شده است و حتی در مقاطعی که برای اعتمادسازی لازم بود همراهی‌های بیش‌تری فراتر از تعهدات‌مان با آژانس داشته‌ایم؛ مثل اعلام ساخت سایت فردو.

صالحی تاکید کرد: ما احساس می‌کنیم فشارهای سیاسی آثار خودش را در برخی از رده‌های آژانس می‌گذارد. در عین حال معتقتدیم بدنه‌ی آژانس محکم و مورد احترام ماست. نقد ما نسبت به آژانس دوستانه و در جهت اصلاح کار این نهاد تخصصی، فنی و حقوقی و حفظ و بالا بردن اعتبار آن است.