فضای بین‌المللی برای ‌ایران از دیروز آرام‌تر است

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی امشب در نشست شورای اداری استان بوشهر با بیان اینکه کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است، اظهارداشت: همانطور که در گزارش ۱۰۰ روزه گفتم با مشکلات زیادی مواجه هستیم اما این مشکلات را از پیش پای مردم بر می‌داریم و کشور را گام به گام در مسیر توسعه قرار می‌دهیم.

*فضای آرام بین‌المللی برای ایران

وی افزود: فضای بین‌المللی بنا بود نسبت به گذشته فضای آرام‌تری باشد تا ما بتوانیم در این فضای آرام برای توسعه کشور گام‌های بلند‌تری برداریم و امروز فضای بین‌المللی برای ما از دیروز آرام‌تر است.

رئیس جمهور ابراز داشت: البته این به معنای این نیست که دشمنان ما از دشمنی دست برداشته‌اند؛ بلکه شرایط دنیا نسبت به ایران کاملاً عوض شده است.

روحانی با اشاره به اعتراف ۶ قدرت بزرگ به حقوق هسته‌ای ایران گفت: دنیا امروز نسبت به جمهوری اسلامی ایران با یک دید دیگری به این کشور نگاه می‌کند.

* رهبری عظمت ایران را به رخ جهانیان کشید

وی گفت: حضور مردم در انتخابات و ساختن آن حماسه بزرگ بر اساس هدایت‌های مقام معظم رهبری چهره دیگری را از عظمت مردم به رخ جهانیان کشید.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز همه کسانی که دستشان در کار سازندگی است؛ احساس می‌کنند که فضای پیش روی آنها باز شده و قادر به تحرک بیشتری هستند.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: امروز از سرتاسر جهان همچون کشورهای همسایه، قدرت‌های بزرگ آسیایی و اروپایی این پیام را می‌شنویم که همه آنها برای تعامل با ایران اعلام آمادگی می‌کنند.

*درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری پارس جنوبی در آینده نزدیک


روحانی با اشاره به ظرفیت‌های ایران اسلامی اظهار داشت: خداوند نعمت‌های بسیار بزرگی را به ما داده که باید شکرگزار این نعمت‌ها باشیم.

وی افزود: استان بوشهر به خاطر منابع نفت و گاز که امروز گوشه‌ای از آن را در عسلویه دیدیم دارای جایگاه بزرگی است.

رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: بدون تردید عسلویه می‌تواند کشور را اداره کند و این توانمندی را با دارا بودن منابع عظیم در این منطقه می‌بینیم.

روحانی یادآور شد: ۱۰ فاز به ثمر رسیده در عسلویه سالانه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار درآمد دارد و تکمیل این فازها قادر است، درآمد سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری برای کشور به ارمغان بیاورد.

وی ادامه داد: با تلاش دسته‌جمعی همه عزیزان و با استفاده از افراد فرهیخته نفت و گاز پتروشیمی به ملت قول می‌دهیم در پایان چهار سال، دولت در بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی از قطر پیشی بگیرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: عسلویه بخشی از این استان بزرگ و زرخیز است و باید دست به دست هم دهیم و گام‌های بلندی را برای توسعه این منطقه برداریم.

‌*پرداخت تسهیلات برای واحدهای آسیب دیده زلزله دشتستان

روحانی با تسلیت فوت تعدادی از هموطنان در زلزله دشتستان، اظهارداشت: خسارات وارده به زلزله‌زدگان دشتستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف می‌شود.

وی افزود: همان طور که صبح به عزیزان وعده دادم به بنیاد مسکن اعلام شده که ظرف ۲۰ روز آینده تمام خسارت‌ها را به طور دقیق برآورد کرده و جبران نماید.

رئیس جمهور تاکید کرد: آمار و ارقام لازم به من ارائه شده اما از مسئولان استان می‌خواهم که فردی از قلم نیفتد و آمارها دقیق باشد تا بتوانیم به طور کامل خسارات را جبران کنیم.

*پرداخت وام ویژه به زلزله‌زدگان

وی یادآور شد: تاکید کرده‌ام که ساختمان‌هایی که دیوار آنها مشکل دارد؛ دیوارها کاملاً بازسازی شود و ساختمان‌هایی که نیاز به تعمیر دارند نیز تعمیر شوند و برای تمام این موارد اعتبارات لازم را دولت تامین می‌کند.

روحانی گفت: برای هر واحد آسیب دیده ۲۵ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۱۵ ساله با کارمزد چهار درصد و ۵ میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض به آنها پرداخت می‌شود که این برای ساختمان‌هایی است که باید به طور کامل احداثشوند.

رئیس جمهور ادامه داد: برای ساختمان‌هایی که تعمیر می‌شوند نیز ۲ میلیون تومان وام بلاعوض در نظر گرفته شده و برای احداثدیوارها نیز یک میلیون تومان بلاعوض تخصیص داده‌ایم ضمن اینکه وام بلند مدت برای تعمیری‌ها ۱۰ میلیون تومان و برای ساخت دیوار ۳ میلیون تومان است.

*جبران خسارت مردم در کوتاه‌ترین زمان

رئیس قوه مجریه یادآور شد: از استاندار استان می‌خواهیم که به طور دقیق رسیدگی کند تا ما اعتبارات لازم را برای جبران تمام خسارات تامین کنیم.

وی در ادامه افزود: گرچه یک روز در کنار دریادلان ماندن خیلی کم است ولی از نبودش بسیار بهتر بود و خوشحال هستم که به استان ولایتمدار بوشهر آمدم.

رئیس جمهور یادآور شد: نخستین وظیفه این بود که وقتی در گوشه‌ای از کشور برای مردم امتحانی پیش آمده است و در سختی و مصیبتی قرار گرفته‌اند؛ بدانند که همه مردم و همه ملت در کنار آنها هستند.

*وظیفه دانستم در بین مردم زلزله‌زده حضور یابم


روحانی تصریح کرد: آمدن رئیس جمهور در کنار مردم مصیبت‌‌دیده دشتستان به معنای آن است که ملت ایران به این منطقه توجه دارد چون رئیس جمهور به عنوان نماینده مردم در این منطقه حضور پیدا می‌کند.

رئیس دولت یازدهم افزود: مردم استان بوشهر با سوابق تاریخی و ویژگی‌هایی که بخشی از آن را نماینده ولی فقیه در استان و بخشی را استاندار محترم و بخشی را نماینده مجلس گفتند؛ می‌تواند نقش موثر در کشور داشته باشد.

وی اضافه کرد: استان بوشهر با سوابق تاریخی و جهادی و مقاومت در برابر دشمنان خارجی، دستاوردهای انقلاب در دفاع مقدس و پس از آن در همه مراحل برای سربلندی این مرز و بوم تلاش کرده‌اند.

*نقش تاثیرگذار بوشهر در توسعه کشور ‌


رئیس جمهور گفت: استان بوشهر با این همه استعدادهایی که دارد و با این همه ساحل در خلیج فارس می‌تواند نقش تاثیرگذاری در کشور داشته باشد.

وی اضافه کرد: کشورهایی هستند که برای یک کیلومتر از آب‌های آزاد حاضرند بخشی از کشورشان را بدهند تا در کنار آب‌های آزاد باشند؛ چرا که ساحل آبی برای یک کشور به معنای باز بودن دروازه این کشور به روی دنیا و باز بودن دنیا به روی آن کشور است.

روحانی با بیان اینکه خداوند نعمتهای بسیار بزرگی را به ما داده که باید شکرگزار این نعمتها باشیم،خاطرنشان کرد: استان بوشهر دارای مردمان خوب، فرهنگدوست، دلاور، بااستقامت، دانشمند و فرهیخته بوده و همه استعدادهای مادی و معنوی را دارد.