علی‌اصغر سلطانیه گفت: با اشاره به انتشار گزارش جدید یوکیو آمانو درباره‌ی ایران که دوشنبه به وقت وین به طور غیررسمی در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت، گفت: این گزارش پس از هفت سال تاکید می‌کند که هیچ انحرافی از مواد هسته‌یی و انحراف فعالیت‌های هسته‌یی ایران به اهداف نظامی مشاهده نشده است و آژانس کماکان قادر است به فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود ادامه دهد.

وی گفت: گزارش آمانو نسبت به گزارش‌های مدیرکل قبلی متوازن نیست و اشکالاتی مبنی بر پرداختن به جزییات فنی و برجسته و نقل قول کردن متن قطعنامه‌های شورای امنیت را در بر دارد.

سلطانیه تاکید کرد: این اقدام و رفتار مدیرکل در انتشار گزارش به جایگاه فنی و تخصصی آژانس لطمه وارد می‌کند؛ زیرا آژانس یک نهاد زیرمجموعه‌ای شورای امنیت و سازمان ملل نیست. آژانس نهادی بین‌المللی، تخصصی و مستقل است که بنده در جلسه‌ی شورای حکام به طور مفصل به اشکالات این گزارش خواهم پرداخت.

نماینده‌ی دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: نکته‌ی دیگری که در مقایسه با گزارش‌های البرادعی در گزارش آمانو وجود ندارد، اشاره نکردن به توافق ایران و آژانس مبنی بر مدالیته حل و فصل شش موضوع تخصصی مورد بررسی است. هم‌چنین اسناد مربوط به مطالعات ادعایی و اصطلاحا لپ‌تاب آمریکایی که مدیرکل قبلی آژانس به صراحت گفته بود این اسناد اصالت ندارد، مورد توجه و اشاره قرار نگرفته است.

به گزارش ایسنا، سلطانیه تاکید کرد: درباره‌ی اشکالات فنی و محتوایی گزارش، در جلسه‌ی شورای حکام توضیح خواهم داد و البته توضیحات‌مان را به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.

وی با اشاره به بخش دیگری از گزارش مدیرکل آژانس تصریح کرد: در عین حال گزارش پیام مهم دیگری دارد مبنی بر این‌که سازمانی تخصصی و بین‌المللی مثل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیر تکنولوژی هسته‌یی ایران آن هم در بالاترین سطح استانداردها صحه گذاشته است و به صراحت آمانو گزارش کرده است تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌یی ایران به‌خصوص غنی‌سازی، تحت نظارت آژانس انجام می‌شود. این مساله نشانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسوول به تعهدات خود عمل کرده است.

نماینده‌ی دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: ایران خواسته‌های آژانس که فراتر از تعهدات کشورها بر اساس معاهده‌ی ان. ‌پی. ‌تی است و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت از ایران خواسته شده است را غیرقابل اجرا می‌داند؛ زیرا همان‌گونه که بارها با ارایه‌ی اسناد و مدارک اعلام کرده‌ایم، قطعنامه‌های شورای امنیت مبنای حقوقی ندارد.