روحانی - احمدی‌نژاد؛ مناظره می‌کنند یا نمی‌کنند؟!
گروه سیاسی–

انتشار نامه محمود احمدی‌نژاد خطاب به حسن روحانی را می‌توان نخستین واکنش جدی رییس دولت‌های نهم و دهم به اظهارات رییس جمهور در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه‌اش دانست، گزارشی که در آن رییس جمهور با ارائه آمارهایی بی‌محابا عملکرد دولت گذشته را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارشافکارنیوز؛در نخستین واکنش نسبت به دعوت محمود احمدی‌نژاد از حسن روحانی برای مناظره بر سر گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه نیز آنچه از دولت پیشین برای دولت یازدهم برجای مانده استاکبر ترکانمشاور عالی حسن روحانی ضمن استقبال از این مناظره شرط برگزاری آن را راستگویی احمدی‌نژاد عنوان کرده و گفته: حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد در یک سطح قرار ندارند که بخواهند با هم مناظره کنند اما به هر حال، ما از پاسخگویی رئیس دولت دهم استقبال می‌کنیم.

اکبر ترکان به گونه‌ای به سخنان احمدی‌نژاد واکنش نشان داده که تنها تیتر استقبال مشاور روحانی از دعوت احمدی‌نژاد به دست رسانه‌ها برسد اما در ادامه خبر ترکان شروطی را مطرح کرده که حکایت از بی‌اعتنایی رییس جمهور به نامه احمدی‌نژاد دارد.
اکبر ترکان به درستی گفته است که احمدی‌نژاد و روحانی اکنون در یک سطح قرار ندارند که بخواهند با یکدیگر مناظره کنند هر چند به نظر می‌رسد برای رد درخواست احمدی‌نژاد دلایل دیگر هم وجود داشته باشد.

هیچ کس به دنبال بازگشت احمدی‌نژاد نیست

برخلاف محمود احمدی‌نژاد که اینک به شدت نیازمند بازگشت به فضای سیاسی کشور است حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری عنان امور را در دست دارد و نیازی نمی‌بیند خود را وارد یک مناظره بی‌حاصل با رییس جمهور سابق کند آن هم وقتی قرار است طرف حسابش احمدی نژادی باشد که بنا به گفته بسیاری از تحلیلگران غیر قابل پیش بینی بودنش برای همگان اثبات شده است.

چنین مناظره‌ایتنها به رجعت احمدی‌نژاد کمک می‌کند موضوعی که نه تنها روحانی بلکه هیچ یک از اصولگرایان نیز واقعاً به دنبال آن نیستند، چرا که اگر احمدی‌نژاد مجال سخن گفتن پیدا کند نه تنها دولت فعلی بلکه پای بسیاری از مسئولین در دیگر نهاد‌ها و قوای کشور را نیز به میان خواهد کشید.
نکته حائض اهمیت دیگر این است که این درخواست احمدی‌نژاد از موضع ضعف بیان شده چرا که اکنون خود وی در معرض اتهاماتی قرار دارد که باید در روز ۱۶ دی ماه در دادگاه پاسخگوی آن باشد ضمن اینکه برخی از نزدیکانش نیز در معرض اتهامات دیگری قرار گرفته‌اند از جمله سعید مرتضوی و محمدرضا رحیمی.

از سوی دیگر چنین مناظره‌ای اگر قرار باشد به مرحله برگزاری برسد حتماً قرار است از صدا و سیما پخش شود درحالیکه سیاست رسانه ملی در چنین شرایطی حفظ آرامش کشور و جلوگیری از ایجاد التهاب در جامعه است و به همین دلیل نیز به نظر نمی‌رسد مسئولان و سیاستگذاران این رسانه چنین برنامه التهاب آفرینی را در دستور کار خود قرار بدهند.

کما اینکه پوشش ندادن خبر دعوت احمدی‌نژاد از روحانی برای مناظره از سوی صدا و سیما مورد اعتراض یکی از سایت‌های حامی احمدی‌نژاد نیز قرار گرفت.

نکات پرس سایت نزدیک به غلامحسین الهام در اینباره نوشت: صدا و سیما طبق معمول، همانگونه که به هنگام زلزله، خنده بازار و به هنگام انعقاد توافق ژنو، راز بقا پخش می‌کند و نیز همانگونه که سخنرانی رییس جمهور سابق کشور در جلسه «سوال از رییس جمهور مجلس» را نه به طور زنده و نه به صورت مشروح پخش نکرد و از آن بد‌تر حتی مصاحبهٔ زنده تلویزیونی مجری سابق قانون اساسی را به بهانه پخش سریالی تکراری قطع کرد واز این همه فجیع‌تر، از تصاویری مونتاژی برای خبر همایش فروردین ماه ورزشگاه آزادی استفاده کرد، ترجیح داد این خبر را نیز در بخش‌های اصلی خبری خود بایکوت کند و گزارش مربوط به «شبنم» و «شاپرک» را در صدر اخبار خود قرار دهد!

نکته مهم دیگر حساب سود و فایده برگزاری چنین مناظره‌ای است، در بهترین حالت قرار است رییسان دو دولت فعلی و گذشته بر سر آمارهایی با یکدیگر جدل کنند که تا اندازه زیادی مورد تردید است. زیرا هنگامی که نظام آماری کشور استاندارد سازی نشده هر یک از دو طرف می‌تواند آمارهایی به سود گفته خود به مردم ارائه دهد و خود را در اذهان عمومی موفق‌تر جلوه دهد.

بُرد احمدی نژادی


در این میان اما احمدی‌نژاد نیز نشان داد هنوز تکنیک‌هایی در چنته دارد که می‌تواند به وقت مقتضی از آنان استفاده کند.
دعوت به مناظره‌ای که رییس جمهور سابق در آن خدا را شاهد گرفته «این دعوت نه بر اساس یک حس شخصی، بلکه بر مبنای احساس تکلیف دینی و ملی صورت می‌گیرد» تنها می‌تواند در آستانه برگزاری دادگاه احمدی‌نژاد حاشیه‌های جدیدی را برای وی به ارمغان بیاورد حاشیه‌هایی که احمدی‌نژاد امیدوار است بتواند با استفاده از آن، فضای تنگ شده در اطرافش را تا اندازه‌ای برای اقدامات سیاسی بعدی باز‌تر کند.
اما اینکه اقدامات آینده اش موضوعی است که گذشته نشان داده در مورد احمدی نژاد نمی توان از آن با اطمینان یاد کرد.