جزئیات سفر کاردار انگلیس و روابط دو کشور

به گزارش افکارنیوز، محمدحسن حبیب الله زاده، کاردار غیر مقیم جمهوری اسلامی ایران در انگلیس در پاسخ به این سئوال که چه زمانی به انگلستان سفر خواهد کرد، گفت: در پی سفر هفته گذشته یک هیئت انگلیسی به تهران به ریاست آقای شارما کاردار انگلستان در جمهوری اسلامی ایران توافق شد تا بنده نیز در راس یک هیئت اواخر هفته جاری به لندن سفر نمایم.

وی درباره برنامه سفر خود به لندن، افزود: سه هدف عمده برای سفر آتی به لندن مد نظر است. نخست آنکه وضعیت خدمات کنسولی که به ایرانیان مقیم انگستان ارائه می شود از نزدیک مورد بررسی قرار گرفته و امکان بهینه ساختن این خدمات مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه پس از تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در اوایل آذرماه ۱۳۹۰، ارائه خدمات کنسولی که به هموطنان مقیم این کشور که بالغ بر صدها هزار نفر هستند با مشکلاتی روبرو شده و عملا امکان دریافت خدمات کنسولی در محل متوقف شده است، بیان کرد: البته وزارت امور خارجه به فوریت و در کوتاه مدت راه حل های جایگزین را چاره جویی کرده و از طریق دو راهکار یعنی راه اندازی ستاد امورکنسولی ایرانیان مقیم انگلستان در تهران و نیز تعیین چند سفارتخانه معین در پایتخت های اطراف مثل دوبلین، پاریس و بروکسل بخشی از مشکلات را حل کرد.

حبیب الله زاده خاطرنشان کرد: در مرحله بعد موفق شدیم که از ابتدای خرداد ماه سالجاری بخشی از خدمات کنسولی را در لندن ارائه کنیم. اما در هر صورت امیدواریم بتوانیم وضعیت ارائه خدمات کنسولی تا زمان بازگشایی سفارت که همراه با ارائه کلیه خدمات کنسولی خواهد بود را تسهیل کنیم.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که در دستور کار سفر به لندن قرار دارد بررسی وضعیت ساختمانها و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در انگلستان است. همانطور که می دانید دولت جمهوری اسلامی ایران تعدادی متنابهی ساختمان و اماکن دیپلماتیک در این کشور دارد. با توجه به اینکه مدتی است فعالیت سفارت کشورمان در لندن متوقف بوده لازم است تا آخرین وضعیت آنها مورد بررسی قرار گیرد. و بالاخره دستور کار سوم این سفر ادامه مذاکراتی است که هفته گذشته در تهران با کاردار انگستان و هیئت همراه ایشان داشتیم.

کاردار غیر مقیم ایران در انگلستان در پاسخ به این سئوال که در گذشته اعلام شده بود که با معرفی کاردار، ناخودآگاه سفارت خانه های در دو کشور گشوده می شود بفرمایید دو سفارت خانه چه زمانی گشایش می یابد؟، گفت: بر اساس توافقات وزرای امورخارجه دو کشور تفاهم شده است تا بهبود مناسبات به صورت گام به گام باشد و در مرحله فعلی کارداران دو کشور به صورت ترددی روابط دوجانبه پیگیری کنند.

وی ادامه داد: در مذاکراتی هم که اخیرا در تهران انجام شد، ضمن بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه توافق شد تا روند بهبود مناسبات به صورت گام به گام و پس از حل و فصل پاره‌ای از مسائل فیمابین صورت پذیرد. طبعا بازگشایی سفارتخانه ها نیز بعد از حل این مسائل و به عنوان یکی از این گام ها مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که آیا اطلاعی از بازدیدهای کاردار انگلستان در تهران دارید و ایشان در رابطه با اقدامات خود جنابعالی را به عنوان همتای ایرانی در جریان امر قرار داده است، بیان کرد: بر اساس برنامه تنظیم شده کاردار انگلیس و هیئت همراه از سفارت و اقامتگاه سفارت این کشور در تهران بازدید کرده و مذاکراتی با بنده و مسئولین اداره کل تشریفات وزارت امور خارجه صورت دادند.

وی افزود: مقرر شد موضوعاتی که از سوی طرفین مطرح شده است مورد بررسی قرار گرفته و گفت وگوهای بیشتری صورت پذیرد. بر اساس اطلاعی که دارم آقای شارما سفر و مذاکراتشان در تهران را سازنده و مفید ارزیابی کرده و ابراز علاقه کرده اند تا به هنگام سفر هیئت ایرانی به لندن، این گفتگوها ادامه یابد.