به گزارش افکارنیوز، چامسکی در تحلیلی نوشت: آمریکا و اسرائیل دو بازیگر خودسر در خاورمیانه هستند که به تجاوز و ترور و نقض عامدانه قوانین بین‌المللی متوسل می‌شوند.

وی می‌نویسد: «۱۰ سال قبل ایران پیشنهاد حل اختلافات خود با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای‌اش در کنار همه دیگر موضوعات را مطرح کرد. دولت بوش با عصبانیت این پیشنهاد را رد کرد و دیپلمات سوئیسی حامل این پیشنهاد را مواخذه کرد.»

چامسکی به پیشنهاد ترکیه و برزیل در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد که طی آن ایران اورانیوم غنی‌سازی شده خود را به خارج از کشور برای نگهداری منتقل می‌کرد و در عوض غرب موظف به تهیه سوخت برای راکتورهای تحقیقاتی پزشکی ایران می‌شد. آمریکا این پیشنهاد را تضعیف کرد.

«رئیس‌جمهور اوباما شدیدا از برزیل و ترکیه به خاطر رفتار خارج از چارچوب سیاست‌های غرب انتقاد کرد. و بلافاصله تحریم‌های سخت‌تری اعمال کرد. برزیل که تحریک و رنجیده شده بود نامه‌ای از اوباما منتشر کرد که در آن وی پیشنهاد این هماهنگی را کرده است، احتمالا با این تصور که ایران آن را رد خواهد کرد. این حادثه خیلی زود محو شد.»

این دانشگاهی برجسته همچنین یادآور شد: دولت اوباما با حفظ گزینه نظامی بر روی میز معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(ان‌پی‌تی) را نقض کرده است.

چامسکی نوشت: «آمریکا تنها کشوری است که با حفظ تهدید به استفاده از زور علیه ایران به طور مستقیم معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(و منشور سازمان ملل) را نقض کرده است. آمریکا همچنین می‌توانست تاکید کند که موکل اسرائیلی‌اش از این نقض شدید قوانین بین‌المللی خودداری کند، که این یکی از موارد است.»