روحانی: کشورهای حامی تروریست‌های منطقه باید پاسخگوی اقدامات خود باشند

به گزارش افکارنیوز، ‌ حسن روحانی ظهر امروز(یکشنبه) با نوری المالکی نخست‌وزیر عراق تلفنی گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی که به منظور رسیدگی به حمله تروریستی اخیر جنایتکاران به تکنسین‌ها و کارگران ایرانی در استان دیاله عراق صورت گرفت، گفت: هدف برنامه‌ریزی شده این اقدامات نه تنها مردم عراق بلکه جهان اسلام و کلیه کسانی هستند که به ملت عراق خدمت می‌کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه این اقدامات گام‌هایی است که در مسیر تفرقه و تشتت و جلوگیری از توسعه و آبادانی عراق و روابط رو به رشد دو کشور برداشته می شود، اظهار داشت: ما باید به صورت متحد با تروریسم مبارزه کنیم. این اقدام نشانگر آن است که افراط‌گرایان و تروریست‌ها منافع مادی و معنوی اقوام و مذاهب مختلف مردم عراق را نشانه گرفته اند.

روحانی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های دولت عراق برای جلوگیری از این‌گونه حملات، گفت: همانگونه که دولت عراق پیش از این امنیت پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی را تضمین‌ کرده است باید در جهت حفاظت بیشتر آنان تلاش کند.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به نزدیک بودن مراسم اربعین اباعبدالله الحسین(ع) و حضور میلیونی زائرین حسینی از سراسر جهان اسلام و به ویژه ایران گفت: ما خواهان آنیم که تلاش و مجاهدت گسترده‌ای برای تامین امنیت زائران حسینی صورت پذیرد.

روحانی با اشاره به کسانی که از تروریسم و جنایتکاران حمایت می‌کنند، گفت: کشورهایی که در این قضایا دخیل‌اند مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.

رییس‌جمهور کشورمان افزود: کسانی که با ارسال سلاح، تجهیز و آموزش به تروریست ها، منطقه را بحرانی کرده‌اند، سرانجام گرفتار تروریست‌پروری خود خواهند شد.

مالکی: دستور داده‌ام مقصرین شناسایی و تحت تعقیب قرار بگیرند

در این ‌گفت‌وگوی تلفنی نوری المالکی با ابراز تسلیت به مردم ایران و بیان تأسف از حادثه رخ داده گفت: ریشه این‌گونه حوادثبه اقدامات فرقه‌ای برمی‌گردد و تروریست‌ها به دنبال عقب‌ماندگی ملت عراق هستند.

مالکی افزود: دستور داده‌ام مقصرین شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته، دستگیر و محاکمه شوند.

نخست‌ وزیر عراق گفت: دستور داده‌ام از اتباع و همچنین زائران ایرانی که در عراق هستند به لحاظ امنیتی به گونه‌ای کامل‌تر و قوی‌تر حفاظت شود به ویژه کسانی که در حال اجرای پروژه‌های عمرانی و اقتصادی هستند در امنیت و حفاظت کامل باشند.

نوری المالکی با اشاره به این موضوع که ایران و عراق بهترین روابط را دارند و در آینده نیز خواهند داشت، گفت: تروریست‌ها قادر نخواهند بود اراده دو دولت و دو ملت ایران و عراق را برای توسعه روابط و تعمیق همکاری‌ها به شکست بکشانند.

نخست وزیر عراق افزود: من تضمین میکنم در آینده شاهد اینگونه حوادث نباشیم و از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کنم.