اتهامی که سناتورهای آمریکایی به روحانی زدند + سند

به گزارش افکارنیوز، بر پایه طرحی که امروز از سوی چند سناتور آمریکایی(از جمله رابرت منندز و باب کِرک) به سنا ارائه شده، درخواست تشدید تحریم‌های وضع شده علیه ایران و وضع تحریم‌های جدید مطرح شده است؛ اما فارغ از نوع تحریم‌های درخواست شده در این طرح، بخش مهمی از آن را مجموعه اتهاماتی تشکیل می‌دهد که این سناتور‌ها در تلاش برای توجیه کار خود، علیه ایران مطرح کرده‌اند.


در این طرح که نسخه‌ای از آن در برخی منابع خبری آمریکایی منتشر شده و نام «ایران عاری از سلاح‌های هسته‌ای ۲۰۱۳» برای آن برگزیده شده، فهرست زیر به نام «اتهامات» ایران و همچنین مقامات جمهوری اسلامی مطرح شده است:

۱ دولت ایران با نقض قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل، به پیشبرد برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.
۲ دولت ایران سابقه یک دهه‌ای در نقض تعهدات خود درباره برنامه هسته‌ای دارد و از مذاکرات دیپلماتیک در حکم ‌ابزار و پوششی برای پیشبرد برنامه سلاح هسته‌ای خود استفاده کرده است.
۳ ایران اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان است و ضمن هدایت اقدامات تروریستی علیه ایالات متحده و متحدانش، این گونه اقدامات را حمایت و تأمین مالی نیز کرده است.
۴ دولت ایران و واسطه‌های تروریستی‌اش، به ویژه حزب الله لبنان، به حمایت مالی و نظامی از رژیم بشار اسد در سوریه ادامه داده و به این رژیم در کشتار مردم سوریه یاری می‌رسانند.
۵ دولت یاران به تشدید بی‌ثباتی در خاورمیانه ادامه می‌دهد و همسایگان خود، از جمله متحدان ایالات متحده همچون اسرائیل را ‌تهدید می‌کند.
۶ دولت ایران آزادی‌های اساسی مردم خود، از جمله آزادی مطبوعات، آزادی تجمعات، آزادی مذهب و آزادی اندیشه را نقض می‌کند.
۷ دلیل اصلی آمدن ایران پای میز مذاکره، تحریم‌هایی بوده که از سوی ایالات متحده و جامعه جهانی وضع شده است.
۸ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در گذشته از مذاکرات دیپلماتیک به منظور خرید زمان برای پیشبرد برنامه هسته‌ای استفاده کرده است.
اتهامی که سناتورهای آمریکایی به حسن روحانی زدند
۹ با توجه به ذخیره کنونی اورانیوم ۳. ‌۵ درصدی و ۲۰ درصدی ایران و ظرفیت کنونی سانتریفیوژهای این کشور، ایران می‌تواند تا یک تا دو ماه، میزان اورانیوم لازم برای یک بمب را تولید کند.
۱۰ در صورتی که دولت ایران رآکتور آب سنگین خود در اراک را به کار بیندازد، می‌تواند با تولید پلوتونیم، راه جایگزینی ‌برای ساخت سلاح هسته‌ای ایجاد کند.
۱۱ تا زمان تدوین این طرح، نوزده کشور دارای دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هستند بدون اینکه در ‌درون کشور خود دارای توانایی غنی سازی اورانیوم باشند.
۱۲ دولت ایران نیز می‌تواند به همین شکل و بدون انجام هر گونه غنی‌سازی یا عملیات بازفرآوری، برای مقاصد صلح‌آمیز به انرژی هسته‌ای دسترسی داشته باشد.