تملقات در احمدی‌نژاد تأثیرات سوء گذاشته است

عباس سليمينمين با بيان اينكه مواجهه منطقي و تبييني با جريان انحرافي قطعاً به نفع اصولگرايان است، اظهارداشت: حضور اين جريان يك آزمون بزرگ در پيش روي اصولگرايان بوده و جريان اصولگرايي ثابت ميكند كه اصلاً بحث فرد، سلايق گروهي و حزبي در آن اهميتي نداشته و بر روي يك سري اصول استوار است.

به گزارش فارس، وی با تأکید بر اینکه جریان اصولگرایی می‌خواهد پایبندی خود را در هر شرایط به مبانی تضمین‌کننده و تأمین‌‌کننده مصالح عمومی نشان دهد، تصریح‌کرد: جریان اصولگرایی این آزمون را نیز به خوبی پشت سر می‌گذارد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در خصوص دلائل به وجود آمدن مسائل اخیر، یادآورشد: هر فرد و هر شخصیتی در عرصه اجرا اگر در وادی ماندگاری دائمی در قدرت قرار گیرد یک سری مسائل در اطراف وی شکل می‌گیرد که قطعاً با قانون و مصالح جامعه مغایرت خواهد داشت و این وسوسه در مورد همه افراد صادق است.

وی با تأکید بر اینکه نباید تصور شود که وسوسه‌ ماندگاری در قدرت تنها در افراد خاصی شکل می‌گیرد، افزود: همه افراد در ارتباط با این مسئله با پوشش‌ها و بهانه‌های خاصی می‌توانند دچار لغزش شوند.

سلیمی‌نمین ادامه داد: در دولت آقای احمدی‌نژاد با این توجیه که خیلی به انقلاب خدمت کرده و جلوی انحرافات را گرفته‌اند برخی چنین پنداشته‌اند که نباید صحنه را ترک کنند زیرا امور اجرایی کشور در دست کسانی قرار می‌گیرد که از آنها پایبندی کمتری نسبت به اصول دارند اینگونه احساس وظیفه و دلسوزی فراتر از قانون در مورد جامعه قطعاً بهانه‌ای بیش نیست و ناشی از تملقاتی است که موجب وسوسه افراد برای باقی ماندن در قدرت شده است.

وی با بیان اینکه متملقین این ذهنیت را در آقای احمدی‌نژاد ایجاد کرده‌اند که اگر وی نبود کشور دچار انحرافات اساسی شده و قادر نبود مسیر خود را در وادی اصلاح به خوبی طی کند، گفت: در واقع این تصور از طریق یک سری غلوکردن‌ها ایجاد شد هرچند در ابتدای کار برخی عناصر ناپخته سیاسی نیز با ستایش‌های افراطی خود در این قضیه دخیل بودند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بر همین اساس به ' اظهارات ناپخته ' خانم رجبی که احمدی‌نژاد را معجزه هزاره سوم قلمداد می‌کرد اشاره و اضافه‌کرد: قطعاً می‌توان خانم رجبی را جزء عناصر ناپخته سیاسی ارزیابی کرد که ناخواسته در متوهم نمودن رئیس‌جمهور تأثیر داشت.

*متملقان جایگاه خود را در اطراف آقای احمدی‌نژاد تقویت‌ کرده‌اند

وی یادآورشد: در کنار اظهارات ناپخته‌ای مثل سخنان خانم رجبی افراد متملقی نیز پیدا شدند و به تدریج جایگاه خود را در اطراف آقای احمدی‌نژاد تقویت کرده و نفوذ خود را گسترش دادند؛ این حاشیه‌نشینان در دستگاه قوه مجریه با طرح برخی موضوعات - که قطعاً موجب ایجاد توهم در آقای احمدی‌نژاد شد - تا آنجا پیش رفتند که رئیس دولت را احیاءکننده انقلاب و ارزش‌ها معرفی کردند و به وسیله طرح برخی موضوعات که قطعاً موجب ایجاد توهم در آقای احمدی‌نژاد شد به وی قبولاندند که احیاء‌کننده انقلاب بوده و همه ارزش ها قبل از وی از دست رفته بود و احمدی‌نژاد باعثشد تا انقلاب مجدداً در مسیر سلامت قرار گیرد.

سلیمی‌نمین تأکیدکرد: این تملقات در احمدی‌نژاد تأثیرات سوء گذاشته و امروز وی احساس می‌کند که باید زمینه بقاء در قدرت را برای خود فراهم کند؛ با این توجیه که بدون وی در رأس امور اجرایی مجدداً انقلاب از مسیر سلامت خارج خواهدشد.

* ترک کردن مسند قدرت برای احمدی‌نژاد خوشایند نیست

وی اظهارداشت: بر اساس قانون احمدی‌نژاد صرفاً ۲ دوره می‌تواند در مسند امور اجرایی کشور قرار گیرد و پس از آن باید پذیرای ترک کردن آن بوده و اجازه دهد که طبق قانون ملت ایران از سایر استعدادهای خود نیز بهره‌مند شود اما ظاهراً این مسئله برای احمدی‌نژاد خوشایند نبوده و وی تلاش می‌کند تا در مسند قدرت باقی بماند و وقتی قانون و رهبری را در برابر خود می‌بیند در مسیری قرار می‌گیرد که چندان شایسته نیست.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه در گذشته نیز برخی از شخصیت‌هایی که در جایگاه امور اجرایی کشور قرار داشتند وسوسه ماندگاری در قدرت نیز متوجه آنها ‌شد، گفت: این افراد نیز با سد رهبری به عنوان حافظ سلامت جامعه مواجه شده و نتوانستند زیاده‌خواهی خود را در این عرصه دنبال کنند.

وی ادامه داد: افرادی که تلاش می‌کنند تا خود یا اطرافیانشان در قدرت برای همیشه بمانند بعید است از قدرتی که مردم به آنها تفویض کرده‌اند تا در مسیر خدمتگزاری به ملت باشند، به نفع خود استفاده نکنند چراکه آنها یک مسیر هموار را نمی‌پیمایند بلکه یک مسیر ناهموار را طی می‌کنند؛ مسیر هموار قانونی و مسیر ناهموار مسیری است که با سد قانون و حافظ قانون یعنی رهبری مواجه است؛ از این رو ناخواسته در مسیری قرار می‌گیرند که از امکاناتی استفاده کنند تا توفیقشان در این مسیر افزایش پیدا کند.

به اعتقاد سلیمی‌نمین رویکرد جدی شکل‌گرفته در دولت دهم این است که با استفاده از امکانات مردم، ‌‌آراء و نظراتی به سوی تیم احمدی‌نژاد جلب شود که این مسئله هم خلاف شرع و هم خلاف قانون است.

*تمام دغدغه دولت باید خدمتگزاری به مردم باشد

وی با تأکید بر اینکه تمام دغدغه دولت باید خدمتگزاری به مردم باشد و به قوه مجریه به عنوان اداراه‌کننده انتخابات ربطی ندارد که در آینده چه کسی با رأی مردم قدرت اجرایی کشور را در دست خواهد گرفت، تصریح‌کرد: دولت نباید در این زمینه هیچ فعالیتی را از خود بروز دهد؛ اما متأسفانه درحال حاضر بسیاری از فعالیت‌ها بر محوریت انتخابات آتی است و این به معنی بازماندن دولت از ادامه روند خدمتگزاری به مردم و در وادی منویات دسته یا باند جا خوش کرده‌ در کنار خود قرار گرفتن است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با تأکید بر اینکه امکانات عمومی به این دلیل در اختیار قوه مجریه قرار گرفته تا بتواند امور مردم را به پیش ببرد، یادآورشد: این تحلیل که تنها کشور با وجود احمدی‌نژاد در مسیر سعادت خواهد بود و در غیر اینصورت سعادت از جامعه رخت خواهد بست، تحلیل غلطی است و هرگز نباید امکانات مردم برای تحقق این تحلیل ولو اینکه تحلیل درستی هم باشد، صرف شود.

وی با بیان اینکه در گذشته رویکردی از جانب دولت‌ها مبنی بر اینکه مجلس را در کنترل خود درآورند و یا به تعبیری مجلس را با خود هماهنگ کنند، وجود داشته و در دولت فعلی نیز این مسئله به چشم می‌خورد، گفت: برای شکل‌گیری چنین مجلسی در گذشته نیز سرمایه‌گذاری می‌شد؛ اکنون نیز صاحب منصبان قوه مجریه به عنوان کسانی که دارای توان مالی چشمگیر و بودجه عمومی کشور را در اختیار دارند در مسیر تأثیرگذاری بر انتخابات کشور برآمده‌اند.

سلیمی‌نمین برای نمونه به عملکرد آقای مرعشی رئیس‌دفتر آقای هاشمی‌رفسنجانی اشاره کرد که با کاندیداهای مجلس تماس می‌گرفت و پیشنهاد کمک مالی به آنها می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه برخی رفتارها حکایت از این دارد که این دولت نیز بی‌تمایل نیست که در مسیر شکل‌دهی به مجلس هماهنگ با خود که از جمله انحرافات جدی سیاسی است، قرار گیرد، خاطر‌نشان‌کرد: باید قوه مجریه را از این کار پرهیز داد چرا که مجلس جایگاه نظارتی دارد و اگر دولت این جایگاه را بی‌اثر کند بدون شک تبعات بسیار سویی را شاهد خواهیم بود.

عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه گفت‌و‌گوی خود با فارس با اشاره به اهداف باند انحرافی جا خوش کرده در کنار رئیس‌جمهور برای ایجاد شکاف بین آرمان‌های دولت و انقلاب اسلامی، اظهارداشت: این باند سعی می‌کند ظاهری فکری به خود بگیرد اما اصل قضایا این است که آنها برای بسط و تداوم قدرت خود به احمدی‌نژاد قبولانده‌اند که بدون او انقلاب و کشور با مشکل مواجه است لذا باید تلاش کنی تا در رأس امور باقی بمانی.

وی ادامه داد: این توهمی که احمدی‌نژاد دچار آن شده است ناشی از فعالیت چشم‌گیر متملقان در اطراف وی است بر این اساس احمدی‌نژاد چشم خود را بر برخی تخلفات این باند بسته است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه احمدی‌نژاد برای در قدرت ماندن خود یا اطرافیانش تلاش می‌کند، افزود: آنها می‌خواهند قدرت را در چارچوب نظرات خود حفظ کنند.

وی بیان داشت: این انحراف در دولت‌های گذشته نیز وجود داشته است و دیگران نیز که با دیدگاه‌های دیگری در رأس قدرت بودند برای حفظ جایگاه و قدرت خود تلاش کردند.

سلیمی‌نمین تأکید کرد: منشأ اصلی اقدامات جریان انحرافی، مسائل فکری و اندیشه‌ای نیست بلکه آنها از این اظهارات ایدئولوژی به عنوان پوشش برای پنهان داشتن اهداف سیاسی و اقتصادی خود استفاده می‌کنند.

* خدمات خارج از چارچوب قانون بدعت و انحراف است

وی با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد نیز مانند سایر مسئولان خدمات شایسته‌ای را به کشور انجام داده که در چارچوب قانون باید این خدمت‌رسانی را ادامه دهد، خاطرنشان کرد: هر جا که از قانون انحرافی صورت گیرد، خدمت محسوب نمی‌شود بلکه این امر بدعت است و می‌تواند منشأ انحرافات عظیم باشد.

* استفاده از پوشش اعتقادی توسط جریان انحرافی برای کسب رأی است

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: باند انحرافی به صورت کاملاً متناقض از باورهای مذهبی مردم جهت پیشبرد اهداف خود که همان کسب رأی است، بهره می‌گیرد؛ نیروهای مذهبی در جامعه ما اعتماد چشمگیری به حضرت ولی‌‌عصر(عج) دارند لذا آنها با اظهاراتی پیرامون نزدیکی‌شان به امام زمان «عج» می‌خواهند رأی این گروه را در خدمت گیرند.

وی یادآور شد: باند انحرافی درصدد است رأی نیروهای غیرمذهبی را با مطرح کردن بحثایرانیت و عده‌ای‌ دیگر را با پول جذب کند.

سلیمی‌نمین با تأکید بر اینکه رهبران جریان انحرافی سعی دارند نظرات غرب‌گرایان را با مطرح کردن موضوعاتی همچون «مردم اسرائیل» و برخی موضع‌گیری‌ها در سطح بین‌الملل جذب کنند، گفت: این اظهارات خمیرمایه فکری ندارد بلکه برای هموار کردن مسیر آنها در انتخابات آتی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات از مسیر قانونی هموار است اما جریان انحرافی آن را طی نمی‌کند، اضافه کرد: این جریان از آنجایی که قطعأ با مخالفت قانون و مقام معظم رهبری مواجه می‌شود، به صورت غیرمنطقی وارد مسیر تأثیرگذاری انتخابات مجلس و به دنبال آن ریاست‌جمهوری شده است.

* مکتب ایرانی در دوره رضاخان برای مقابله با اسلام مطرح شد

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بیان داشت: برخی از موضوعاتی که جریان انحرافی مطرح می‌کنند تکرار همان حرف‌های گذشته است؛ مکتب ایرانی مربوط به دوره رضاخان است و در همان زمان نیز به دلیل داشتن یک ترکیب متناقض نتوانست توفیقی را از آن خود سازد.

وی بر همین اساس عنوان کرد: ایرانی بودن یک بحثجغرافیایی و مکتب امری ایدئولوژیک و فکری است بنابراین جغرافیا اصلاً مکتبی ندارد لذا این مسئله مانند مطرح شدن مکتب لبنان و مکتب افغانستان است.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه در دوران پهلوی برای مقابله با اسلام بحثی بی‌هویت به نام مکتب ایرانی ایجاد شد، خاطرنشان کرد: باند انحرافی مکتب ایرانی را با تصور اینکه عده‌ای با این شعار جذب می‌شوند، مطرح کرده است در حالی که این تصور سطحی‌نگرانه است.

وی اظهار داشت: کسانی که با چنین طراحی‌هایی درصدد جلب نظر مردم برای انتخابات هستند باید بدانند که دیگران در گذشته از این اقدامات نتیجه‌ای نگرفتند و مصداق آن برخی رئیس جمهورهایی هستند که تلاش کردند با هر جماعتی به مقتضای گرایش آنها سخن بگویند اما حاصلی عایدشان نشد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بر همین اساس تصریح کرد: دولت احمدی‌نژاد نیز قطعأ با برخی اظهارات پیرامون موضوعات خاص نمی‌تواند اعتماد دیگران را جلب کند؛ جریان انحرافی چگونه تصور می‌کند با طرح مسائلی چون مردم اسرائیل می‌تواند اعتماد برخی جناح‌های کشورهای غربی را کسب کند؟

وی با بیان اینکه درگذشته برخی جریانات سیاسی پس از سال‌ها از طریق همکاری با غرب به‌تدریج توانستند سرمایه‌گذاری آنها را نسبت به خود جلب کنند، افزود: اقدامات اینگونه دیگر جوابگو نیست چرا که ملت ایران این تجربیات را پشت سر گذاشته و نسبت به آن بشدت حساس است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در رخدادهای چند هفته اخیر در چارچوب تلاش برای دخل و تصرفات در وزارت اطلاعات شاهد بودیم که این باند نتوانست از آنچه متعلق به عموم است در جهت اهداف معطوف به قدرت خود سوء‌استفاده کند و این امر جای مباهات دارد که ساختار سیاسی نظام اسلامی در برابر اینگونه زیاده‌طلبی‌ها از سوی هرکس باشد، به شدت می‌ایستد.

* ورود به حوزه سوء‌استفاده از وزارت اطلاعات طبق یک برنامه‌ریزی بلندمدت

وی عنوان کرد: برای در قدرت ماندن، یک جریان به برنامه‌ریزی بلندمدت نیازمند است لذا باند جریان انحرافی مسائلی همچون مکتب ایرانی، مردم اسرائیل، یار امام زمان «عج» بودن و برخی مسائل دیگر را مطرح می‌کند و این نشان از یک برنامه‌ریزی دقیق دارد که در هفته‌های گذشته به وزارت اطلاعات رسید.

سلیمی‌نمین با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه نظام جمهوری اسلامی نمی‌پذیرد باندی از وزارت اطلاعات برای پیشبرد اهداف انتخاباتی خود، استفاده ابزاری کند، افزود: ایجاد برخی مشکلات برای وزارت اطلاعات از سوی جریان انحرافی رویکرد انتخاباتی داشت؛ اینکه امور به گونه‌ای پیش رود که چنین وزارتخانه مهمی برای مدت طولانی وزیر نداشته باشد صرفاً دست طراحان این برنامه را برای پیشبرد طرح‌های خود باز می‌گذاشت؛ معنی ندارد قبل از اینکه نامزد جدید برای این وزارتخانه مهم در نظر گرفته نشد وزیر آن برکنارشود.

وی ادامه داد: در پاسخ به این سؤال که کدام شخصیت قریب‌الاجتهادی مدنظر است گفته شود رئیس‌جمهور می‌خواهد خود سرپرستی این وزارتخانه را به عهده گیرد این امر دو مشکل اساسی داشت؛ اول اینکه رئیس‌جمهور حتی اگر فرصت اداره چنین وزارتخانه مهمی را داشت قریب‌الاجتهاد نیست لذا قانوناً نمی‌تواند و مسئله دوم آن است که رئیس‌جمهور اشتغالات فراوانی دارد و بی‌وزیر بودن این جایگاه کلیدی صرفاً دست باند انحرافی را برای دخل و تصرف در آن باز می‌گذارد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در خصوص اهداف اصلی باند انحرافی که برخی فعالان سیاسی آن را ادامه دهنده آمال بر زمین مانده اصلاح‌طلبان می‌دانند، گفت: همه افرادی که تنش‌هایی را در کشور به وجود می‌آورند قطعأ در مسیر غیرمنطقی قرار دارند چرا که در غیر اینصورت نظام همواره جریانات مختلف را با رأی مردم پذیرا بوده است.

وی ادامه داد: برخی افراد با رسیدن به قدرت برای زیاده‌خواهی‌های خود اقداماتی را انجام می‌دهند که این امر موجب ایجاد مشکلاتی در کشور می‌شود همان‌طور که در گذشته چنین بوده است.

*احمدی‌نژاد پس از اتمام دوره خود نباید ندایی برای ماندگاری در قدرت سر دهد

سلیمی‌نمین با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد و تیم وی باید پس از اتمام دوره خود قدرت را ترک کنند و هیچ ندایی برای ماندگاری در آن سر ندهند، افزود: انجام اقداماتی که شائبه تلاش برای ماندگاری در قدرت به ذهن متبادر شود زیاده‌خواهی دولت محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: احمدی‌نژاد باید تصورات ذهنی غلط خود را مبنی بر اینکه وی منجی انقلاب است و کشور بدون وجود او دچار مشکل می‌شود، کنار بگذارد.

* ولایت‌فقیه با دفاع پرهزینه از اصل چرخش قدرت این امکان را فراهم ساخت تا نوبت به امثال احمدی‌نژاد نیز برسد

سلیمی‌نمین تأکید کرد: علت رئیس‌جمهور شدن احمدی‌نژاد در چرخش قدرت وجود جایگاه تعیین‌کننده ولایت‌فقیه بود که این امکان را فراهم ساخت تا نوبت به وی نیز برسد در این وادی تاکنون مقام معظم رهبری حافظ سلامت کشور بوده‌اند؛ در آینده این نیز همین روند ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اگر شرایطی برای روی کار آمدن احمدی‌نژاد در قدرت فراهم شد، ولایت فقیه آن را ایجاد کرد چرا که دیگران نمی‌خواستند قدرت را ترک کنند تا نوبت به وی برسد، گفت: احمدی‌نژاد نیز قطعأ باید قدرت را ترک کند تا نوبت به دیگران هم برای خدمت‌گزاری برسد؛ این امر یکی از اصول اساسی حفظ سلامت سیاسی نظام ماست.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: اینکه تصور کنیم تنها خودمان خدمت‌گزار هستیم و دیگران از این ویژگی برخوردار نیستند، منشأ فتنه در کشور و عدم سلامت آن خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه میان اهداف جریان انحرافی و اصلاح‌طلبان و فتنه‌گران تشابه وجود دارد، خاطرنشان کرد: در پایان دوره قانونی دولت هاشمی رفسنجانی وسوسه تغییر قانون اساسی برای باقی ماندن در قدرت به وجود آمد همان‌طور که در دوران اصلاحات نیز افزایش قدرت رئیس جمهور در قانون اساسی مطرح شد.

* بین جریان انحرافی و اصلاح‌طلبان یک انگیزه مشابه وجود دارد

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: در حال حاضر بین جریان انحرافی و برخی اصلاح‌طلبان و کارگزاران یک انگیزه مشابه وجود دارد و قطعأ همانطور که توانستیم آقای هاشمی را با توجه به شأن وی در درون نظام کنترل کنیم تا در چارچوب قانون باقی بماند، در مورد احمدی‌نژاد هم که جایگاه پایین‌تری از هاشمی داشته و سابقه‌ چندانی در انقلاب ندارد، به طریق اولی می‌توانیم.

وی در خصوص استمرار محبوبیت رئیس جمهور در بین مردم در صورت ادامه اقدامات جریان انحرافی، عنوان کرد: چنانچه ملت ایران شاهد زیاده‌خواهی هر مسئولی در کشور باشند، تصور ذهنی‌شان نسبت به او تغییر خواهد کرد.

سلیمی‌نمین گفت: اگر مردم از اقداماتی که برای استفاده از امکانات و ثروت‌ عمومی جهت حفظ قدرت توسط باند انحرافی صورت می‌گیرد، تلقی سوءاستفاده داشته باشند، در ذهنیت آنها تأثیر بسیار جدی خواهد داشت.

وی در خاتمه در خصوص ادامه پرونده خود که در پی مصاحبه‌ای با عنوان " نگذاریم تملق‌گویان احمدی‌نژاد را از ما بگیرند " با شکایت معاونت حقوقی رئیس‌جمهور به شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی ایجاد شد، ‌ خاطرنشان کرد: در زمان تعیین‌شده در شعبه مربوطه حاضر شدم اما قرار شد نوبت دیگری برای بازپرس مشخص و ابلاغ شود.
گفتوگو از سيده فاطمه موسوي و مريم عاقلي