واکنش نوبخت به سومین کارت زرد مجلس

به گزارش افکارنیوز، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه جلسه امروز به اظهار نظر و جمع‌بندی در خصوص موضوع مهم هدفمندی یارانه‌ها و چگونگی ادامه اجرای آن اختصاص داشت گفت: با مطالعات و بررسی‌های تیم اقتصادی دولت، نظرات اعضای هیئت وزیران استماع شد و با توجه به ضرورت توجه به نظرات مختلف، آقای رئیس‌جمهور فردا از روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و تعدادی از نمایندگان اقتصادی و مرتبط با موضوع هدفمندی دعوت کرد تا در یک جلسه نظرات آنان نیز مورد توجه قرار گیرد.

*آماده ارائه یک تبصره کلی برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها هستیم

وی ادامه داد: ما آماده هستیم با این وضعیت و ضمن برخورداری از نظرات صاحبنظران با توجه به تمهیداتی که اندیشیدیم چگونگی اجرای قانون هدفمندی را در قالب یک لایحه جامع به مجلس تقدیم کنیم. با عنایت به تاکید جمعی از نمایندگان و کمیسیون‌ها، برای ارائه لایحه جامع تبصره‌ای در بودجه ۹۳ به چگونگی اجرای هدفمندی در سال ۹۳ اختصاص یابد که با استماع نظرات مجلس را در جلسه فردا جمع‌بندی می‌کنیم تا اگر بشود در قالب یک تبصره کلی به لایحه در دست بررسی بودجه ۹۳ الحاق کنیم و در غیر این صورت برای اجرای قانون هدفمندی ناگزیر لایحه جامع به مجلس تقدیم کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس تاکنون کارت زردهایی را به برخی از وزرا داده است آیا این عملکرد مجلس واکنشی از سوی دولت دارد یا روابط غیرعادی آنها را تشدید می‌کند گفت: همه واکنش‌های دولت در قبال کنش نمایندگان در چارچوب قانون تعبیر می‌شود و وزرا ضمن اینکه به وظایف قانونی خود در جهت اجرا ادامه می‌دهند ولی با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس به هر سوالی که از سوی نمایندگان طرح می‌شود پاسخگو خواهند بود.

*دغدغه‌ای در قبال رفتار نمایندگان نداریم چون مردم فهیم هستند

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما در یک محیط شفاف با مردم هوشمند و فهیم مواجه هستیم که همه رفتارها را ارزیابی می‌کنند، با عنایت به نظام مردم سالار جمهوری اسلامی مردم هم فرصت دارند دیدگاه‌های خود را نسبت به قوه مقننه و مجریه اعمال کنند. انتخابات مجلس همیشه فرصتی بوده که مردم رضایت یا عدم رضایت خود را نسبت به نمایندگان مجلس اعلام کنند و در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز مردم نظر خود را نسبت به عملکرد دولت نشان می‌دهند.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در جهت تامین سرمایه ثابت و در گردش واحدهای تولیدی خود را موظف می‌داند بخشی که مرتبط با بازار پول است در کنار سرمایه تقویت کند، افزود: دولت به شدت ضمن اعتقاد به حمایت از تولید به مردم فکر می‌کند.

*نرخ ارز در سال آینده یکسان سازی می‌شود

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا نرخ ارز در سال آینده یکسان سازی می‌شود، گفت: در هیچ‌جای دنیا اینگونه نیست که همیشه نرخ ارز در بازار رسمی و غیررسمی یکسان باشد اما با توجه به توانایی ما به منابع ارزی تلاش کردیم عددی را انتخاب کنیم و مجلس هم این ۲ هزار و ۶۰۰ تومان نرخ را تصویب کرد.

* با ویژه خواری دولتیان نیز برخورد می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به دستور رئیس‌جمهور برای مبارزه با ویژه‌خواری و نامه‌ای که آقای توکلی خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرد، آیا دولت با اطرافیان خود نیز در این زمینه برخورد خواهد داشت گفت: قطعا پاسخی غیر از این نیست که دولت با هر نوع تخلف؛ چه در مجموعه ستادهای دولت باشد و چه در بیرون، مقابله خواهد کرد و آقای روحانی نیز در برنامه‌های انتخاباتی خود اعلام کرد که در این زمینه بسیار حساس است، اما راجع به این موضوع نباید با یک اقدام شتاب‌زده و سطحی تصمیم‌گیری کرد و حتما در این زمینه بررسی خواهد شد و اگر هم لازم باشد برخورد می‌شود.

*باید مواردی را که سبب مهاجرت به پایتخت می‌شود، حل کرد

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره انتقال مرکز سیاسی کشور اظهار داشت: دولت مصمم است این کاستی را برطرف کند با عنایت به اینکه اقای رئیس‌جمهور در دبیرخانه شورای امنیت ملی و همچنین مرکز تحقیقات استراتژیک این مطالبات را داشته‌اند امیدواریم آن را به اتمام برسانند.

وی اضافه کرد: اگر در واقع ترتیبی اتخاذ شود که شهرهای کوچک هم از آنچه که در شهرهای بزرگ است برخوردار شوند قطعا بسیاری از مردم ترجیح نمی‌دهند مهاجرت کنند و در واقع باید مواردی را که سبب مهاجرت می‌شود، حل کرد.

*انتخاب استاندار خراسان رضوی در دست بررسی است

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره انتخاب استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون وزیر کشور فردی را به ما معرفی نکرده است اما می‌دانیم در حال مطالعه است تا پرونده تغییرات استانداران را ببندیم.

*تاریخ سفر استانی هنوز مشخص نیست

سخنگوی دولت درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ستادی در حال آماده‌سازی مقدمات است که با یک شکل بسیار مطلوب این سفرها ادامه یابد تا هم از تجارب سفرهای دولت قبلی بهره‌مند شویم و هم تلاش شود مواردی که به عنوان نقد در برخی سفرها بیان می‌شد نداشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ۲۵ دی‌ماه زمان سفر استانی رئیس‌جمهور خواهد بود گفت: هرگاه سفری قطعی شود به اطلاع می‌رسانیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی نیز خاطرنشان کرد: این مسئله مرتبط با بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای صنعتی و گره خورده با نتایج ژنو است.

*دستگاه‌ها را موظف به کاهش قیمت خودرو می‌کنیم


سخنگوی دولت اظهار داشت: در خصوص قیمت خودروها، دستگاه‌ها را موظف خواهیم کرد با توجه به کاهش قیمت ارز، قیمت‌ها را کاهش دهند.

*جامعه هدف دریافت سبد کالایی را اصلاح می‌کنیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه در حال رایزنی با وزیر رفاه برای دریافت سبد کالایی توسط بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم تصریح کرد: ممکن است بازنشستگان تامین اجتماعی در مرحله اول نباشند اما در مراحل بعد جامعه هدف دریافت سبد کالایی را اصلاح می‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در موضوع هدفمندی یارانه‌ها درباره قیمت‌های حامل انرژی نیز بحثی شده است یا خیر اظهار داشت: بله همزمان با آماده شدن قیمت‌ها، قیمت حامل‌های انرژی را نیز اعلام خواهیم کرد.

*نخستین سبد کالایی در بهمن ماه ارائه می‌شود

وی در پایان درباره زمان ارائه سبد کالا نیز خاطرنشان کرد: ما مصمم هستیم در بهمن‌ماه نخستین سبد کالا را تقدیم کنیم و سبد بعدی در ماه اسفند و قبل از شب عید باشد.