به گزارش افکارنیوز، وی در مصاحبه با سایت انتخاب درباره انجام نشدن سفرش به عربستان گفت: اصل سفر بنا بود که برای زیارت و مراسم عمره به حج بروم که مشکلی نیست. مسأله این است که اگر بحثمذاکره برای حل مشکلات است، باید اول در اینجا طرحی آماده شود که ما چه می‌خواهیم و آنها چه می‌خواهند. باید بحث‌های کارشناسی شود تا هر کسی که می‌رود، با برنامه برود و مذاکره کند.

وی ضمن بیان اینکه الان روابط خیلی تیره است، در پاسخ این سؤال که «فکر می‌کنید این حاصل تندروی‌های ما بوده یا آن طرف؟» گفت: هر دو طرف(!)

وی همچنین در پاسخ پرسش انتخاب مبنی بر اینکه «فکر نمی‌کنید در اینجا نیاز به این است که شخصیتی مثل حضرت عالی ورود کند؟» اظهار داشت: اینگونه نه. بروم که چه بگویم؟ من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستم. این کار در درجه اول از اختیارات رهبری و سیاست‌های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می‌روند، بدانند چه بگویند.

گفتنی است علاقه افراطی آقای هاشمی در کاربست شیوه منسوخ ایستادن در وسط و تخطئه طرفین، مانند بسیاری از موضوعات دیگر «موضوع روابط با عربستان نیز ما به ازای بیرونی ندارد؛ چه اینکه ملک‌عبدالله شاه عربستان چند سال پیش در بحبوحه اوج‌گیری بیداری اسلامی و سقوط رژیم مبارک به مقامات آمریکایی گفته بود سر مار در ایران است و باید سر مار را کوبید! رژیم آل سعود طی دو دهه اخیر ضمن ساماندهی مالی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و ایدئولوژیک جریان‌های سلفی، طالبان و القاعده در کشورهایی نظیر افغانستان، عراق، سوریه و لبنان، روابطی استراتژیک با رژیم صهیونیستی به هم زده و در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه علیه حزب‌الله و حماس فعالیت می‌کرد.

امروز همچنان که رد پای رژیم سعودی و دلارهای نفتی این رژیم در اقدامات جنایتکارانه و تروریستی در عراق و سوریه و لبنان و بحرین و یمن و مصر دیده می‌شود، رفتارهای خصمانه این رژیم علیه ایران نیز کاملاً به چشم می‌آید؛ از رفتارهای احمقانه‌ای نظیر راه‌اندازی عملیات تروریستی علیه سفارت ایران در لبنان که باعثلو رفتن عناصری نظیر بندر بن سلطان و پسر وی شد تا همراهی آشکار با اسرائیل و لابی صهیونیستی در حاکمیت آمریکا برای سخت‌گیری علیه جمهوری اسلامی ایران.

اکنون در این شرایط که فقط بر شمردن فهرست رفتارهای جنون‌آمیز و به تمامیت صهیونیستی رژیم آل سعود حجم یک کتاب را در بر می‌گیرد اظهارات بی‌پایه و غیر مسئولانه آقای هاشمی، درایت وی را مجدداً به چالش می‌کشد. ضمن اینکه وقتی هیچ رکنی از ارکان نظام - از جمله دولت و مجلس - از موضع شخصی آقای هاشمی در زمینه خوش‌بینی بی‌پایه نسبت به آل سعود حمایت نمی‌کنند، بهتر است آقای هاشمی به همان سفر عمره خود برود و مسئولیت دیپلماسی را نیز به عهده کارشناسان و متولیان امر بگذارد.

آقای هاشمی چند ماه پیش به هنگام بهانهجویی آمریکا برای حمله به سوریه نیز در سخنانی خلاف واقع، دولت سوریه را متهم به استفاده از تسلیحات شیمیایی کرد که بعد از اعتراضها این سخنان را پس گرفت.