به گزارش افکار به نقل از فارس، محمد باقر قالیباف در مراسم اختتامیه ششمین دوره همایش فکری جوان ایرانی ؛ پرسش های امروزی "جای پا " و بر پایی کرسیهای آزاد اندیشی ویژه با شعار "الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت " که با همکاری شهرداری تهران، خانه شهریاران و نهاد نماینگی مقام معظم رهبری دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه خداوند را شاکرم که امروز توانستم در جمع دانشجویان و اساتید حضور پیدا کرده و شاهد باشم که به همت شهریاران جوان این موضوع زیبا مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: همیشه دو نکته را به شهریاران جوان تاکید میکنم که یکی از این موارد عدم حرکت دولت محور است، شهریاران نباید مانند یک سازمان رسمی به فعالیت بپردازند. نکته دیگر آن است که در کنار فعالیتهای علمی به کار و تلاش پرداخته و در صحنه عمل نیز ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: باید صادقانه عرض کنم که موضوع و دغدغه " کارآمدی دین در اداره جامعه " بیش از ۲۰ سال است که در ذهن من بوده به ویژه پس از اتمام دوران دفاع مقدس در هر جا با هر مسئولیتی که به فعالیت می‌پرداختم همواره این دغدغه را داشتم و به نظرم آنهایی که دغدغه انقلاب را دارند باید به این موضوع به نحو جدی بپردازند.

شهردار تهران تاکید کرد: باید کارآمدی دین در اداره جامعه را از همه ابعاد مورد بازنگری قرار داد، خصوصا در حوزه اندیشه سیاسی اسلام، این موضوع نقش اساسی ایفا می‌کند.

قالیباف با اشاره به باور امام راحل(ره) مبنی بر این که در جمهوری اسلامی دین، قدرت را در دست گرفته است، اظهار کرد: شرایط امروز با شرایط پیش از انقلاب اسلامی متفاوت بوده و امروز تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی براساس دین شکل گرفته‌اند و در این خصوص دانشجو حق دارد از ما سئوال کند و ما نیز باید از الگوی دولت و حکومت خود دفاع کرده و در واقع رسالت خود را برای نسل جوان دانشجو تبیین کنیم.

شهردار تهران افزود: در ارتباط با این مسئله باید قبل از پرداختن به مسائل اثباتی به مسائل ثبوتی پرداخته و باورهای خود را عینیت بخشیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک دهه در انقلاب اسلامی مشغول استقرار جمهوری اسلامی بوده و در دهه دوم به تثبیت آن پرداختیم گفت: در دهه سوم باید کارآمدی دین در جامعه را به عرصه ظهور می رساندیم؛ اگر امروز شاهد این شکوفایی در جامعه نیستیم باید به طور دقیق و عمیق به آسیب شناسی پرداخته، چرا که ما به عنوان یک مسلمان و یک مدیر، نظامی را تشکیل داده‌ایم که به برکت رشادت‌های شهدا و جانبازان شکل گرفته و باید تلاش کنیم الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت مورد دفاع قرار گرفته و بتواند مشکلات فعلی را مرتفع سازد.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه تاکنون نتوانستیم الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت را آن طور که باید در جامعه پیش ببریم، گفت: رهبر معظم انقلاب در نشستی که پیرامون موضوع الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت برگزار شد هر کدام از این عناوین را تعریف کردند و اهداف این الگو را به طور همه جانبه مشخص کردند، به نظر من این الگو یک حلقه گم شده دارد که آن نیز بحثمدیریت است که می تواند در تبیین درست این الگو نقشی بسیار تاثیر گذار داشته باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه بحثکارآمدی برای هر نظام و دولتی به شکل خاص معنا پیدا می‌کند و در نظام ما بحثکارآمدی دین در اداره جامعه مطرح است، خاطرنشان کرد: ما به نام دین حکومت می کنیم و بدون شک ضعف های مدیران و عملکرد ما را خواسته یا ناخواسته به حساب دین می گذارند نه افراد و به این دلیل این موضوع برای ما بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در بحثکارآمدی دین در جامعه می توان به فرموده امام راحل(ره) اشاره کرد که فرمودند " اگر حکومت اسلامی در جامعه ای جریان پیدا کند، رفاه همه جا را فرا گرفته و همه افراد آن جامعه از سعادت دنیوی و اخروی برخوردار می شوند "، و تاکید ایشان همواره بر این نکته بود که مدیران و مسئولان خدمتگزاران مردمند و مدیریت را از جنس خدمتگزاری می نگریستند.

قالیباف اظهار کرد: ما در باورهای اسلامی معتقدیم دو نوع مدیریت دینی و غیر دینی وجود دارد و یک مدیر دینی در یک نظام دینی با مدیری غیر دینی در نظامی غیر دینی بسیار متفاوت بوده و مدیر دینی برای خود دارای ارزش‌ها، جهت دهی‌ها و برنامه هایی است که در راه پیشرفت حکومت اسلامی تبیین شده و به تحقق می‌رسد.

وی با تصریح اینکه هنگامی مدیریتی عقلانی باشد، تنها بعد عقلانی کارکرد داشته اما دریک مدیریت دینی علاوه بر وجود عقلانیت، اهداف مدیر به شکل یک وظیفه و تکلیف نمود پیدا کرده و آن همان خدمت بی منت در فرهنگ جهادی است، عنوان کرد: در واقع وقتی با نگاه دیانت به موضوع مدیریت نگاه کنیم، مدیریت از جنس مسئولیت و نه ریاست معنا پیدا می کند و این مسئولیت نیز امانتی است که مدیر از طرف خدا به عهده داشته و باید در قبال آن جوابگو باشد.

شهردار تهران دو اصل تعالی و تولید را در بحثمدیریت دینی بسیار مهم دانست و گفت: موضوع تعالی مربوط به انسان ها و بحثتولید به کالا اختصاص دارد و زمانی کالاها ارزشمندند که در خدمت تعالی انسان ها قرار گیرند.

قالیباف با اشاره به اینکه مدیر دین دار بر این باور است که بحران زدایی کرده و نقشی آرام بخش در جامعه ایفا کند، چرا که در کشور پیشرفت بدون رشد علم صورت نمی گیرد که این رشد نیز در فضایی آرام محقق می شود، اظهار کرد: اگر جنس مدیریت دین داری، جوهره جهادی باشد، مدیریت همراه با عقلانیت، عشق، قانون مداری، ایثار، محبت و آگاهی شکل می گیرد، و در این راستا مدیر فلسفه مدیریت خود را آگاهی بخشی به مردم دانسته وبا مشارکت و استفاده از عقل جمعی تفاهم و وحدت را اساس کار خود قرار می دهد.

وی گفت: ما تا زمانی که واقع بینانه مشکلاتمان را آسیب شناسی نکنیم به جایی نمی‌رسیم. بخش عمده‌ای از مشکلات امروز ما مربوط به طراحی موضوعاتی توسط بدخواهان داخلی و خارجی بوده است، اما برخی از مشکلات نیز مربوط به بی توجهی‌های خودمان است که توسط دشمنان بزرگ نمایی می‌شود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه تحقق دین در اداره جامعه یکی از استراتژیک ترین چالش‌های نظام اسلامی است که علی رغم تلاش های مفیدی که در این رابطه صورت گرفته هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، خاطرنشان کرد: من بر این باورم که برای تحقق " الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت " باید از یک طرف در حوزه نظری و ستادی به فعالیت پرداخته و از طرفی مدیریت کارآمد دین را در اداره جامعه به شکل صحیح به اجرا در بیاوریم.

قالیباف اضافه کرد: برای دستیابی به یک الگوی قابل اجرا باید یک مدیریت قوی با فرهنگ جهادی به شرط داشتن اخلاص در بستر سنت های الهی مستقر شود و در غیر این صورت به یک الگوی قابل اجرا دست نخواهیم یافت.

وی با اشاره به وجود چالش های مدیریتی در جامعه امروز و اینکه با تعویض یک مدیر اغلب کارها از ابتدا آغاز می شود، گفت: اگر ما دغدغه مسائلی همچون دین، شهدا، کشور، مردم و فرزندان این مرز و بوم را داریم و اگر خود را سرباز ولایت میدانیم، مهمترین اصل این است که کارآمدی دین در جامعه را بتوانیم به شکل ملموس و حقیقیتر به جوانان ارائه دهیم.