رایزنی ظریف با همتای لبنانی خود

به گزارش افکارنیوز، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ارج نهادن بر مقاومت لبنان در برابر رژیم صهیونیستی در ایستادگی مردم لبنان در جنگ ۳۳ روزه با عنوان یاد کرد و افزود: حماسه مقاومت مردم لبنان در سایه وحدت همه گروهها و اطیاف لبنان بود و از این رو هرگونه تلاش برای ایجاد وحدت و همگرایی در لبنان از سوی رهبران سیاسی، مذهبی این کشور اقدامی ارزشمند تلقی می گردد.

وی با ارزیابی تاثیرات مقاومت در لبنان نتایج و اثرات آن را نه تنها برای مردم لبنان بلکه برای مردم منطقه دانست.

ظریف تلاش جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای هسته ای با گروه ۱ + ۵ را به نفع کل منطقه خلیج فارس دانست و افزود: به همین منظور در اولین برنامه سفر پس از توافق ژنو دیدار از کشورهای خلیج فارس در اولویت قرار گرفت تا پیام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری نزدیک با کشورهای منطقه به خوبی انعکاس یابد.

وزیر امورخارجه رشد افراط گرایی و فتنه مذهبی و فرقه گرایی را خطری برای همه کشورهای منطقه دانست و افزود: هیچ کشوری از رشد تفکرات افراطی و خشونت گرایی سود نخواهد برد و آسیب این نوع از دیدگاه همه کشورهای منطقه وحتی پشتیبانان آن را در برخواهد گرفت.

ظریف با ابراز خوشحالی از تحولات مثبتی که در طول روزهای اخیر در جهت شکل گیری دولت در لبنان آغاز شده است آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه مساعدت در تشکیل دولت لبنان را مورد تاکید قرار داد.

وزیرامورخارجه همچنین در خصوص بحران سوریه نیز بر ضرورت حرکت در جهت گفتگوهای سیاسی تاکید و افزود: استمرار وضع موجود در سوریه به نفع هیچ یک از دولتهای منطقه نبوده و تنها رژیم صهیونیستی است که از شرایط موجود در مرتفع می گردد.

تمام سلام نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در لبنان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام به رهبر انقلاب اسلامی و ریاست محترم جمهور با تشریح روند سیاسی داخلی لبنان از امید جدیدی که طی هفته گذشته در مسیر تشکیل دولت لبنان شکل گرفته است خبر داد و ابراز امیدواری کرد این روند به نقطه مطلوب برسد.

تمام سلام همچنین در این دیدار از جایگاه ویژه و مهم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور تاثیر گذار در منطقه و جهان یاد کرد و از تجربه مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران تمجید نمود.

وی همچنین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هسته ای با گروه ۱ + ۵ را مورد استقبال قرار داد.

رایزنی وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و لبنان

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به لبنان سفر کرده است در دیدار با عدنان منصور وزیر امورخارجه لبنان آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه را مورد بحثو تبادل نظر پرداختند.

در این دیدار با مرور بر روابط دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و با اشاره به اهمیت مناسبات فی مابین، ظرفیت روابط دو کشور را در حد بالایی دانست و ضرورت فعالسازی آن را مورد تاکید قرار داد.

ظریف همگرایی وحدت همه گروهها و طوایف لبنانی را با اهمیت خواند و پشتیبانی همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از وحدت ملی لبنان را مورد تاکید قرار داد.

وزیرامورخارجه کشورمان با توجه به برنامه آتی گروه اعزامی وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای سفر به لبنان به منظور پیگیری اقدام تروریستی انفجار در مقابل سفارت کشورمان در بیروت، خواهان همکاری دولت لبنان با تیم اعزامی گردید.

ظریف همچنین در خصوص پدیده خشونت و افراط گرایی در منطقه بر ضرورت تلاش همه کشورها برای جلوگیری از آن تاکید کرد و افزود: حامیان، عاملان ایجاد و تداوم خشونت گرایی و تروریسم و افراط گرایی بیش از بیش ضروری می باشد.

عدنان منصور منصور وزیرخارجه لبنان نیز در این دیدار ضمن محکوم ساختن اقدام تروریستی انفجار در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، وقوع آنرا به منزله لطمه ای به لبنان دانست.

وزیرامورخارجه لبنان برقراری روابط متوازن با جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه های، اقتصادی و فرهنگی را با اهمیت خواند و بر ضرورت پیگیری و تحقق توافقات تاکید کرد.

وی همچنین دیدگاه دولت لبنان مبنی بر راه حل سیاسی به عنوان تنها مسیر حل بحران سوریه و اقدام عملی مبارزه با تروریسم را مورد تاکید قرار داد.