سیاستهای دانشگاه آزاد درباره پوشش

به گزارش افکارنیوز، حجت الاسلام طه هاشمی در گفت‌و گویی، درباره علت برخی برخوردهای مسئولان حراست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص پوشش دانشجویان به پاره ای توضیحات در خصوص حجاب دانشجویان در سطح دانشگاه و خارج از این محیط اشاره کرد و گفت: حجاب موضوعی درون دانشگاهی نیست بلکه یک امر عام به شمار می آید که جزء قوانین و مقررات کشور است، همچنین در آموزه های دینی ما هم به این امر مهم اشاره شده و محیط دانشگاه هم در این ارتباط تابعی از بیرون است ولی نه تابع حرکات و رفتارهای نامناسب علیه حجاب که تاکنون هم بی نتیجه مانده است.

وی با بیان اینکه نباید عفاف را معادل حجاب دانست، ادامه داد: زنان ایرانی با همه تفکراتی که دارند نجیب هستند و عفافشان شناخته شده است؛ این اصالت و شخصیت و نجابت در خون ایرانی دیده می شود. حجاب یک بحثقرآنی است اما شکل آن به طور کامل در دانشگاه تعریف و اعلام نشده که دانشجوی دختر لزوماً با چادر وارد محیط آموزشی شود بلکه طبق نظر امام راحل و مقام معظم رهبری این دانشجو باید پوشیده باشد هر چند تاکید کردند که چادر حجاب برتر است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره پوشش دانشجویی، تاکید کرد: آنچه به عنوان پوشش در قانون جمهوری اسلامی اعلام شده در خارج و داخل دانشگاه نیز همان است و ما نمی توانیم اقدامی فراتر از محیط خارجی دانشگاه انجام دهیم. البته دانشگاه محیطی است که با برخورد و کار پژوهشی درست می توان دانشجو را متقاعد کرد. فرق بین فرد خارج و داخل محیط دانشگاه در اهل فکر بودن افراد داخل دانشگاه اعم از استاد، دانشجو یا کارمند است و به زور نمی توان به این افراد کاری را تحمیل کرد حتی در خصوص موردی که در دین ما به آن اشاره شده است.

هاشمی با بیان اینکه باید با استدلال دانشجو را قانع کرد که بپذیرد این راه درست است، گفت: در مقابل اگر با تحکم، زور و اجبار قرار باشد چیزی را به دانشجو قبولاند نتیجه عکس می گیریم همانطور که تاکنون این اتفاق افتاده است.

وی درباره رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص پوشش دانشجویی در این دانشگاه، اظهار داشت: رویکردمان در خصوص مقررات عفاف و حجاب تابع قوانین موجود جمهوری اسلامی ایران است ولی برای پذیرش این موضوع قطعاً به گونه ای رفتار می کنیم که تقابل، تعارض و لجبازی ایجاد نشود و برنامه خاصی برای اعمال فشار جدید نداریم، طبیعی است حوزه حراست و نظارت همچنین امنیت باید وظایف خود را در خارج از دانشگاه داشته باشند و در داخل دانشگاه هم اگر مجموعه مدیریت احساس نیاز کرد حراست و امنیت به همان اندازه وارد عمل شوند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم فضای امنیتی بر دانشگاه حاکم شود، ادامه داد: کسانی که در واحدهای دانشگاهی مسئولیت دارند باید در این زمینه توجیه شوند و این نگاه ما درباره افرادی است که از گذشته تاکنون در این دانشگاه فعالیت می کنند؛ شاید تصورشان این است که شیوه های همراه با برخورد تند در خارج از محیط دانشگاه می تواند در محیط آموزشی هم پاسخگو باشد. ما با حفظ احترام به تمام این شخصیتها وظیفه داریم در برخورد با دانشجو و استاد، توجیه شان کنیم و اگر قصوری از ما ناشی می شود این ناهنجاری را با تندی و تحکم همچنین جو امنیتی نمی توانیم اصلاح کنیم بلکه با منطق، دلیل و برهان رفتار برخورد خواهد شد و به شخصیت این فرد احترام باید گذاشت.

طه هاشمی با اشاره به برخی برخوردهای حراست مانند برخورد با دانشجویان پسری که در فصل تابستان لباس آستین کوتاه می پوشند، تصریح کرد: اگر لباس آستین کوتاه پوشیدن مرد در خارج از محیط دانشگاه اشکال دارد در داخل دانشگاه هم اشکال دارد.

وی ادامه داد: برنامه داریم مسئولان حوزه های حراستی، نظارتی، حفاظتی و امنیتی دانشگاه آزاد را با برگزاری جلساتی توجیه و به آنان تاکید کنیم که در چارچوب سیاستهای این دانشگاه حرکت کنند.