به گزارش افکارنیوز، ارکستر سمفونیک " پیتزبورگ " آمریکا در حال رایزنی برای انجام سفر به ایران و اجرای برنامه در ایران برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی است.

روزنامه " پیتزبورگ پست گازته " شهر پیتزبورگ ایالت فلوریدا با اشاره به این موضوع می نویسد، ارکستر سمفونیک پیتزبورگ در حال رایزنی با مقامات وزارت خارجه آمریکا برای انجام این سفر در سپتامبر سال جاری میلادی(شهریور ۹۳) به ایران است.

قرار است علاوه بر ایران، این گروه ارکستر در کشور عمان نیز برنامه اجرا کنند.

" گرگ سولیوان " مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در این باره می گوید: " هنوز جزییات بیشتری درباره این سفر احتمالی باید مورد بررسی قرار بگیرد اما ما با آنها در تماس هستیم تا این سفر انجام شود. "
این مقام آمریکایی می افزاید، از نظر وزارت خارجه آمریکا انجام این سفرها در قالب ارتباطات مردمی و دیپلماسی فرهنگی بین دو کشور ایران و آمریکا مفید خواهد بود.


مانفرد هانک رهبر ارکستر سمفونیک پیتزبورگ

این سفر به ابتکار ارکستر سمفونیک پیتزبورگ و موسسه مطالعات خاورمیانه آمریکا در حال انجام است و قرار است در جشنواره فجر امسال هیاتی از این دو موسسه برای شرکت در جشنواره به ایران بیایند.

" رابرت مویر " نایب رییس ارکستر سمفونیک پیتز بورگ درباره سفر به ایران برای حضور در جشنواره فجر می گوید: " ما دعوت شدیم تا در جریان این سفر گفت و گوهای مقدماتی را برای سفر ارکستر سمفونیک پیتزبورگ به ایران با طرف ایرانی انجام دهیم. "

ارکستر سمفونیک پیتزبورگ آخرین بار در سال ۱۹۶۴ برای اجرای برنامه به ایران سفر کرده است و در سال جاری میلادی می خواهد در پنجاهمین سالگرد آن سفر، در تهران اجرای برنامه داشته باشد.
سفر سال ۱۹۶۴ این گروه ارکستر آمریکایی به ایران در قالب یک تور اروپایی و آسیایی بود که برای نخستین بار به اجرای برنامه در خارج از آمریکای شمالی آمده بود.

هزینه انجام این سفر احتمالی حدود ۴ میلیون دلار خواهد بود و قرار است تامین این هزینه با موسسه مطالعات خاورمیانه باشد.

ارکستر سمفونیک پیتزبورگ در سال ۲۰۰۹ نیز می خواستند در ایران اجرای برنامه داشته باشند اما با اعتراضات و ناآرامی های متعاقب انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ این سفر را لغو کردند.


ارکستر سمفونیک پیتزبورگ


روزنامه پیتزبورگ پست می نویسد خانم " سیمین یزدگردی کورتیس" رییس موسسه مطالعات خاورمیانه به همراه رابرت مویر نایب رییس ارکستر سمفونیک پیتزبورگ در جریان سفر محمد علی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی ملل متحد به نیویورک، درباره انجام این سفر در سپتامبر سال ۲۰۱۴ با این مقام ایرانی دیدار و رایزنی کرده اند.