واکنش باهنر به ژنو۲

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا باهنر - دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین - در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به مذاکرات ایران و ۱ + ۵ و توافقات ژنو با بیان اینکه تاکنون طرفین به تعهدات خود پایبند بودند، خاطرنشان کرد: در توافق صورت گرفته میان ایران و ۱ + ۵ در مجموع ایران دو یا سه تعهد داشت که یکی از آنها عبارت است از توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد. در این بخش ایران متعهد شد که نیمی از مقدار اورانیوم ۲۰ درصدی که در اختیار دارد را برای مصرف سوخت رآکتور تبدیل به اکسید کند و مابقی را نیز تا غنای پنج درصد رقیق کند و همچنین تغلیظ غنی‌سازی را نیز تا ۲۰ درصد متوقف کند که تاکنون این اقدامات را انجام داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان اکسید موردنیاز ما کافی است، تصریح کرد: ما در شرایط فعلی معتقدیم که عمر رآکتور تهران کمتر از سوخت در اختیار ما است در نتیجه ما از این جهت با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان ایران و غرب در دوره‌های گذشته خاطرنشان کرد: در اواخر دوران اصلاحات، خارجی‌ها مدعی بودند که ما باید تمام تجهیزات هسته‌ای خود را جمع‌آوری کنیم. در این دوره نیز آنها بر این باور بودند ولی کلیه تجهیزات ما بر سر جای خود باقی ماند و تنها بحثتوقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی مطرح شد که این کار نیز تنها با بستن تعدادی از شیرها و فلکه‌های تاسیسات هسته‌ای ما صورت گرفت.

باهنر تصریح کرد: با این وجود چنانچه زمانی دعوایی ایجاد شود و شرایط به گونه‌ای باشد که بار دیگر طرفین مذاکره‌کننده به نقطه ابتدایی خود بازگردند، باید بگوییم که شاید تنها کمتر از ۲۴ ساعت زمان لازم باشد که ما بار دیگر سیستم غنی‌سازی ۲۰ درصدی خود را راه‌اندازی کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تعهدات طرف مقابل ایران در مذاکرات اخیر، خاطرنشان کرد: طرف مقابل در مذاکرات اخیر متعهد به سرگیری بیمه نفتکش‌ها شد که در شرایط فعلی ما مشاهده می‌کنیم که عملا این اقدام از سوی اروپایی‌ها و همچنین ژاپن آغاز شده است.

وی افزود: یکی دیگر از تعهدات طرف مقابل مساله رفع محاصره فروش قطعات هواپیماهای مسافربری بود. تعدادی بالغ بر ۳۰ درصد هواپیماهای ما در طول هشت سال گذشته به علت تامین قطعات مورد نیاز زمین‌گیر شده‌اند. در شرایط کنونی نیز تنها دوسوم هواپیماهای ما قابل استفاده است حال چنانچه تحریم قطعات هواپیمایی کشور برطرف شود، ما می‌توانیم شاهد رشد ۳۰ درصدی در بخش ناوبری باشیم.

باهنر انتقال ۴.۲ میلیارد دلار پول ایران به داخل کشور را از دیگر تعهدات طرف مقابل مذاکرات ژنو مطرح و اظهار کرد: تاکنون در مجموع به خوبی به سمت جلو پیش رفته‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مورد ایران با بیان اینکه برخی از این صحبت‌ها برای مصارف داخلی مطرح می‌شوند، اظهار کرد: ما نیز در مقابل صحبت‌های آنها بحثغنی‌سازی ۶۰ درصدی را مطرح کرده‌ایم ولی باید گفت آنچه که در عمل اتفاق می‌افتد، با آنچه که در گفت‌وگوها مطرح می‌شود، مقداری تفاوت وجود دارد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به دعوت و پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو۲ درباره سوریه اظهار کرد: دبیرکل سازمان ملل تصورش بر این بود که ایران مصوبات ژنو یک را پذیرفته است در نتیجه بر این مبنا از ایران برای شرکت در ژنو۲ دعوت به عمل آورد. در این زمان ما با این مساله خیلی جدی برخورد کردیم و پس از برگزاری جلسات مختلف تصمیم گرفتیم که اعلام کنیم که به هیچ وجه نتایج ژنو۱ را قبول نداریم و تنها بدون پیش‌شرطی حاضر به شرکت در ژنو۲ هستیم.

باهنر ادامه داد: در نتیجه زمانی که بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متوجه موضع ایران نسبت به این نشست شد، دعوت از ایران را پس گرفت.

وی با بیان اینکه دعوت و پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس ژنو۲ از سوی دبیرکل سازمان ملل مقداری بی‌ادبی و بی‌احترامی محسوب می‌شود، اظهار کرد: ما پس از تحلیل‌هایی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که شاید اصلا مصلحت در این نبود که ما در ژنو۲ شرکت کنیم. ما پس از تحلیل‌ها به این نتیجه رسیدیم که پایان این نشست دو حالت بیشتر نداشت یا اینکه این نشست بدون نتیجه‌گیری به پایان می‌رسید، مانند نتیجه‌ای که اکنون در حال به وقوع پیوستن است، یا اینکه از این نشست نتیجه‌ای حاصل می‌شد که ما خواهان آن نبودیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشخص نبود ما در نشست ژنو۲ سودی ببریم، خاطرنشان کرد: ایران در زمان کنفرانس اسلامی که در زمان دولت نهم برگزار شد، حضور داشت، نتیجه‌ای که از این کنفرانس حاصل شد این بود که دولت سوریه از عضویت در کنفرانس اسلامی حذف شود. این نتیجه در شرایطی به وقوع پیوست که ما رای مخالف با این اتفاق داشتیم. لذا اینکه ما در نشستی شرکت کنیم و تصمیمی برخلاف مواضع ما اتخاذ شود، را اتفاق بدی می‌دانیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه به بحثبودجه سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: ما در کمیسیون‌ها در تلاش هستیم که برای دولت نرم‌افزارهایی فراهم کنیم که چنانچه خواست اقدامی اساسی انجام دهد، دستش باز باشد.

باهنر با اشاره به تبصره‌ای که دولت هفته گذشته در مورد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به مجلس ارائه داد، نیز با بیان اینکه ما این تبصره را به عنوان یک پیشنهاد از سوی دولت تلقی می‌کنیم، گفت: ما در این تبصره طبق قانون هیچ قیمتی برای فرآورده‌های نفتی نمی‌گذاریم ولی از رقم کلی اینگونه به نظر می‌رسد که چنانچه این قانون تصویب شود، دولت اجازه پیدا می‌کند که به طور متوسط قیمت فرآورده‌های نفتی را ۵۰ درصد افزایش بدهد و بخشی از این مبلغ را برای جبران کمبود پرداخت یارانه‌ها و مابقی را صرف تولید کند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پایان با تاکید بر اینکه افزایش نیافتن مبلغ یارانههای نقدی جزو خطوط قرمز ما به حساب میآید، گفت: در هر صورت یارانههای نقدی به هیچ وجه افزایش پیدا نمیکند اما دولت میتواند سرانه سلامت و بیمه بیکاری را افزایش دهد.