سفر ریش سفیدان به تهران

به گزارش افکارنیوز، در این مطلب می نویسد: گروهی از رهبران سابق جهان که با نام " ریش سفیدان "(بزرگترها) شناخته می شوند با هدف گسترش مذاکرات ایران و غرب وارد تهران شده اند.

این گروه(ریش سفیدان) که در سال ۲۰۰۷ تشکیل شده متشکل از ۱۲ رهبر سابق جهان است که برای توسعه صلح، عدالت و حقوق بشر تلاش می کنند.

البته این گروه در ایران با نام متنفذین نامیده شده اند و بنا به اعلام اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امورخارجه، چهار تن از اعضای بنیاد متنفذین متشکل از " کوفی عنان " رئیس بنیاد متنفذین و دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و رئیس هیات، " مارتی آهتی ساری " رئیس جمهور پیشین فنلاند، " دزموند توتو " اسقف کیپ تاون و " ارنستو زدیلو " رئیس جمهور پیشین مکزیک بامداد یکشنبه وارد تهران شدند.

در وب سایت گروه متنفذین بیانیه ای در خصوص این سفر منشر شده که در آن آمده است: به اعتقاد این گروه " پیشرفت های مثبت جدی به عنوان یک فرصت تاریخی و استراتژیک برای پایان دادن به چندین دهه خصومت میان ایران و جامعه بین الملل محسوب می شود. اما اعتماد تنها به آرامی و از طریق تداوم حسن نیت و اقدام متقابل حاصل خواهد شد. "

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این گروه در مدت حضور در تهران در ملاقات با رهبران ایران درباره راه های مسالمت آمیز پایان دادن به خصومت ها گفتگو خواهند کرد.

رهبری این گروه متنفذین یا ریش سفیدان بر عهده " کوفی عنان " دبیرکل سابق سازمان ملل، است و " محمد جواد ظریف " نیز روز شنبه در صفحه فیسبوک خود این موضوع را تائید کرده که میزبان این گروه خواهد بود.

بر اساس اعلام اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه، هدف از سفر سه روزه این گروه به کشورمان که با دیدار از مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) به رهبر فقید انقلاب و بنیانگذار انقلاب اسلامی آغاز می شود، تاکید بر نقش منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مشکلات و گسترش روابط بر اساس اعتماد و احترام متقابل است.