اظهارات ظریف در مصاحبه با روزنامه سوئیسی

به گزارش افکارنیوز، " محمد جواد ظریف "، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با روزنامه سوئیسی " نویه زوریخه سایتونگ " درباره پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس صلح ژنو ۲ گفت: برای من این یک تراژدی نبود. ما از ابتدا گفتیم که ایران در صورتی که یک دعوت نامه صادقانه دریافت کند در این کنفرانس شرکت می کند. من هرگز در تعقیب دریافت یک دعوت نامه نبودم.

وی افزود: دبیر کل سازمان ملل به من تلفن کردو من به وی گفتم که ایران به صورت سازنده در این کنفرانس شرکت می کند اما هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد. من متاسفم که دعوت از ایران خیلی دیر صورت گرفت که من نمی توانستم خود در آن شرکت کنم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که اعتبار سازمان ملل برای من در خطر است. من انتظار دعوت دبیر کل سازمان ملل به کنفرانس ژنو۲ و پس گرفتن این دعوت با یک بهانه را نداشتم. هیچ دلیلی نداشت که گناه این مسئله به گردن ایران افتاده شود.

ظریف در ادامه در پاسخ به این پرسش که بان کی مون ظاهرا قبل از دعوت ایران این تصور را داشت که تهران پیش شرط ها برای این مذاکرات را پذیرفته است گفت: من نمی دانم که بان کی مون چگونه به این نتیجه رسیده بود، در گفتگوهای ما هیچ اشاره ای به این مسئله نشده بود. وی به گونه ای وضعیت را نشان داد که انگار ما به توافقی در این زمینه رسیده بودیم در حالی که این گونه نبود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه درباره این اظهار نظر جان کری در مونتروی سوئیس که گفته بود درها برای شرکت ایران باز باقی می ماند گفت: اگر شرکت ما منوط به پیش شرط هایی باشد ما ضرورتی به حضور در چنین کنفرانسی نمی بینیم.

ظریف در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که ایران به سادگی از یک گروه در سوریه حمایت نمی کند. کسانی که بمب و سلاح برای سازمان های تروریستی که همچنین از طرف سازمان ملل و آمریکا هم به عنوان تروریست قلمداد می شوند ارسال می کنند باید برای این گونه اقداماتشان مسول شناخته شوند. متاسفانه این افراد فکر کوتاهی دارند. آن ها باید این مسئله را در ذهن داشته باشند که کسی که ازتروریست ها و افراطی ها حمایت می کند در پایان خود قربانی افراط گرایی می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که ما آماده ایم برگشت همه گروه های خارجه از سوریه را خواستار شویم. ایران هیچ نیرویی در سوریه ندارد بلکه تنها مشاورانی دارد. ما هیچ گروه مبارزی در این کشور نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آینده اسد چگونه است گفت: ما در حال حاضر نباید به این مسئله بپردازیم. در ابتدا این طرز فکر وجود داشت که اسد در عرض دو ماه سقوط خواهد کرد. از آن زمان جامعه بین المللی پشت این توهم محکم گرفتار شده است. به جای رها کردن این شرایط بن بست هنوز به آن دامن می زنیم. برای مخالفان سوری همواره این مسئله آشکار بوده است که آن ها قادر به ساقط کرن رژیم بشار اسد نیستند. آن ها به مداخله نظامی آمریکا امیدوار بودند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که همه باید در این راستا تلاش کنند که جنگ در سوریه پایان یابد و این بالاترین هدف است. به عنوان هدف بعدی باید شرایط انسانی در این کشور بهبود یابد. تازه بعد از آن امکان پیشبرد یک روند سیاسی به وجود می آید. اگر این موارد رعایت نشود جنگ سوریه سه سال دیگر نیز طول خواهد کشید.

وی در ادامه درباره این مسئله که بشار اسد اعلام کرده است در دوره بعدی انتخابات نامزد می شود و آیا در چنین شرایطی این اعلان سودمند است گفت: سوری ها باید در این باره تصمیم بگیرند. هر کسی که ادعا می کند ملت سوریه می خواهند از شر اسد خلاص شوند باید اجازه دهد که خودشان در این باره تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا تحت شرایط حاکم برگزاری انتخابات دموکراتیک در سوریه امکانپذیراست گفت: این جای بحثندارد. مسئله باید این باشد که چگونه ما می توانیم برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه را در این کشور تضمین کنیم. اگر ما از ابتدا در این باره مانع تراشی کنیم این به مفهوم این است که از انتخاب دوباره بشار اسد می ترسیم. حدود پنجاه درصد سوری ها از انتخاب دوباره اسد حمایت می کنند. این ارزیابی شخصی من نیست بلکه منابع آمریکایی چنین ارزیابی را دارند.

وی در ادامه به تداوم سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و مصونیت این رژیم از مجازات و پنهان کاری ها درسیاست خارجی آن انتقاد کرده و گفت: مسئله هسته ای ایران نیز دقیقا یک چنین سرپوش و پوششی برای رژژیم صهیونیستی بود تا برای این رژیم امکان تداوم اشغالگری و تجاوز علیه فلسطینیان را فراهم کند. این بهانه و دستاویز در حال حاضر برای اسرائیل از دست رفته است. این برای ما مهم نیست. ما هرگز این تصور را نداشتیم که به صورت جدی در معرض تهدید حمله نظامی قرار داریم. این را همه ما همچنین آمریکا می گوید. خشونت ها در ویتنام، عراق و افغانستان چه نتیجه ای داشته است. موارد کمی وجود دارد که در آن عملیات خشونت و نظامی گری در پایان برای مردم آمریکا فایده داشته و یا در امنیت جهانی نقش داشته است.

وی در دامه توافق هسته ای ژنو بین ایران و گروه ۵ + ۱ را یک پیروزی بزرگ برای عقل دانست و همه را برنده این توافق اعلام کرده و گفت: در ده سال گذشته غرب این توهم را داشت که یک گزینه غنی سازی صفر درباره ایران وجود خواهد داشت و می تواند غنی سازی اورانیوم را به عقب برگرداند. حالا و البته کمی دیر، آمریکا به این شناخت رسیده است که این امر برای آن ها نمی تواند به دست آید. اوباما این مسئله را آشکارا بیان کرده است که غنی سازی صفر در ایران از آرزوهای وی است اما وی نمی تواند به آن دست یابد.

وی افزود: رئیس جمهوری ما تنها با یک فرمولبندی دیگری این مسئله را اظهار کرده و گفته است که آمریکا دچار توهم بود و حالا باید واقعیت را بپذیرد، واقعیت غنی سازی اورانیوم در ایران.

ظریف در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که هیچ توافق نامه مخفی وجود ندارد.

وی افزود: برای اجرای طرح اقدام مشترک ما مذاکرات بیشتری را در پیش گرفتیم که نتیجه آن یک قرارداد مخفی نبود. ما مشترکا به توافقی رسیدیم. در آن جزئیاتی مطرح شد درباره اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی از چه مکان هایی باید بازرسی کند و یااز طریق کدام کانال ها پول های بلوکه شده ایران آزاد شود. آمریکا خود را موظف کرد که این اسناد و جزئیات را علنی نکند اما متاسفانه خلاصه ای از آن منتشر شد و یک سوء تعبیر یک جانبه از مفاد توافق نامه مطرح شد. من در چنین بازی هایی نمی خواهم شرکت کنم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که ما باید این مسئله را از یک طرف دیگر بنگریم. ما بر موانع غلبه کردیم. ما یک توافق را داریم که حالا اجرا می شود. با وجود همه شک ها و با وجود همه تلاش های افرادی برای اینکه از اجرای آن جلوگیری به عمل آورند. ما امیدواریم که همه طرف ها فایده پیشبرد این روند و توافق را ببینند. اگر این روند به یک نتیجه مثبتی منجر نشود به معنای پایان دنیا نیست. اما این به مفهوم آن است که امریکا اعتقاد دارد قطعنامه های بیشتر علیه ایران می تواند کمک کند. در این میان این مسئله واضح است که تحریم های بیشتر علیه تهران تنها سانتریفیوژهای بیشتر در ایران را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: به غیر از خشم مردم ایران تحریم ها بخصوص یک تاثیر را دارند و آن این است که توسعه پایدار تاسیسات غنی سازی ماو تحریم ها مانعی برای برای ساخت ۱۹ هزار سانتریفیوژ غنی سازی اورانیوم ایجاد نکرد.

ظریف هر گونه تحریم جدید آمریکا علیه ایران را نقض توافق نامه ژنو دانسته و گفت: اوباما وعده داده است که هر گونه تلاش در کنگره برای تصویب تحریم های جدید علیه تهران را وتو کند. آماده کردن کنگره آمریکا در این راستا مسئله قدرت اجرایی اوباما است و این مسئله به من ربطی ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که ما آماده ایم در یک چهارچوب عاقلانه و منطقی اطمینان بدهیم که برنامه اتمی ایران منحصرا طبیعت غیر نظامی خود را حفظ خواهد کرد. در این راستا هیچ کس نباید به ما دستور دهد.

وی درباره تاسیسات پارچین هم گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گذشته دو بار از این تاسیسات بازدید کرده است و ما از بازرسان آژانس سوال کردیم که آیا بخش های دیگری از این تاسیسات را می خواهند بازدید کنند و آن ها پاسخ منفی دادندو ما برای شفاف سازی کامل آماده ایم.