به گزارش افکارنیوز، شبکه خبری بلومبرگ در تحلیلی به قلم جفری گلدبرگ نوشت: نشانه‌های منفی مذاکرات هسته‌ای ایران همزمان با نزدیک شدن به مذاکرات اصلی به سرعت در حال نمایان شدن است.
حسن روحانی رئیس جمهور ایران به تازگی گفت که کشورش تحت هیچ شرایطی هیچ یکی از سانتریفیوژهایش را از کار نخواهد انداخت.

اظهارات صریح روحانی اگر درست مطرح شده باشد، بدان معناست که امکان توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا که قرار است ماه آینده از سر گرفته شود، وجود ندارد.

براساس گزارش مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی که ریاست آن را «دیوید آلبرات» بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل بر عهده دارد، دور نگه داشتن ایران در ۶ تا ۱۲ ماه مداوم از توسعه برنامه هسته‌ای‌اش مستلزم آن است که این کشور ۱۵ هزار سانتریفیوژ خود را از کار بیاندازد، سایت اصلی غنی‌سازی اورانیوم را تعطیل کند و بازرسی‌های هسته‌ای را به مدت ۲۰ سال بپذیرد.

بلومبرگ با اشاره به اینکه روحانی در مصاحبه با سی‌ان‌ان درباره نابودی سانتریفیوژهای هسته‌ای موجود در ایران گفت به هیچ وجه چنین قصدی را نداریم، افزود: مطمئن نیستیم که روحانی و محمدجواد ظریف وزیر خارجه وی چگونه از این موضع زیاده‌خواهانه خود عقب‌نشینی خواهند کرد و اوباما به جای توافقی که توقف فعالیت سانتریفیوژها را تضمین کند، احتمالاً توافقنامه‌ای را بپذیرد که اجازه دهد سانتریفیوژها به سرعت به کار خود ادامه دهند.

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد: نشانه منفی دیگر(درباره عدم امکان توافق) این است که ظریف ممکن است اصلاً میانه‌رو نباشد در حالی که از او به عنوان میانه‌روترین میانه‌روها نام برده می‌شود. علی آلفونه و رئول مارک گرکت با بررسی کتاب خاطرات ظریف تحت عنوان «آقای سفیر؛ گفت‌وگو با سفیر سابق ایران در سازمان ملل» نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از گرایشات شدید عقیدتی در وی را کشف کردند. سخنان وی درباره ماهیت اصلی جمهوری اسلامی و غرب، تعهدات عقیدتی و انقلابی‌اش را برملا می‌کند.


به نوشته بلومبرگ این دو روزنامهنگار به نقل از وزیر خارجه ایران نوشتند مشکل ما با غرب و به ویژه آمریکا اساسی است چرا که ما مدعی هستیم که ماموریتمان دارای ابعاد جهانی است. من باور دارم که ما بدون اهداف انقلابیمان وجود نداریم. به عبارت دیگر مذاکرهکنندگان آمریکا در مواجهه با ظریف ممکن است با فردی مواجه شوند که به لحاظ عقیدتی سختگیرتر از آن چیزیست که آماده پذیرش آن هستند.