کنگره ملی سودان: کلینتون دخالت نکند

حزب حاکم " کنگره ملی " سودان اظهارات مداخله گرانه وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که تقسیم سودان حتمی و اوضاع این کشورهمچون بمب ساعتی است، محکوم کرد و گفت که وی حق مداخله در امور سودان را ندارد.

" عثمان خالد مضوی " یکی از اعضای حزب حاکم کنگره ملی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم از خارطوم پایتخت سودان تصریح کرد: اظهارات هیلاری کلینتون برخاسته از دشمنی وزیر خارجه آمریکا و دولتش با سودان و مردم آن دانست.
وی تاکید کرد که خارطوم به تصمیم مردم جنوب اگر خواهان جدایی باشند، احترام خواهد گذاشت و با آنها روابط حسنه برقرار خواهد کرد.
به گزارش افکار به نقل ازفارس، خالد مضوی گفت: کلینتون نماینده کسانی است که دشمن سودان هستند و این نخستین بار نیست که به ملت سودان توهین می‌کند.
عضو حزب حاکم کنگره از اظهارات اخیر کلینتون مبنی بر حتمی بودن تقسیم سودان ابراز تعجب کرد و افزود: اظهارات کلینتون پس از سفر وزیر نیروی منطقه جنوب سودان به آمریکا صورت گرفت که بر لزوم وحدت سودان تاکید و اعلام کرد که منطقه جنوب نیروی انسانی کافی برای مدیریت آن ندارد.
خالد مضوی تاکید کرد که سرنوشت سودان را آمریکا و دولتش تعیین نمی‌کنند بلکه خود سودانی‌ها سرنوشت خویش را تعیین می کنند.
وی تصریح کرد که خارطوم به تصمیم مردم سودان در جنوب احترام خواهد گذاشت و اگر خواهان جدایی از شمال باشند روابطی مبتنی بر حسن همجواری با آنها برقرار خواهد کرد.
براساس توافقنامه صلح " نیواشا " که در سال ۲۰۰۵ میلادی به امضا رسید، همه پرسی تعیین سرنوشت جنوب سودان در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی برگزار می شود.
وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا گفت که تقسیم سودان حتمی است و شمال و جنوب سودان با در نظر گرفتن این امر باید برای ایجاد رابطه با یکدیگر آماده شوند.
کلینتون گفته است که تقسیم سودان حتمی است و در تماس با گروه‌های مختلف سودانی به آنها فشار آورده تا برای آماده سازی مقدمات برگزاری همه پرسی سال ۲۰۱۱ میلادی و ممانعت از ایجاد درگیری پس از تقسیم کشور آماده شوند.
" فیلیپ کرولی " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز تصریح کرد: کلینتون با " علی عثمان طه " معاون رئیس جمهور سودان و " سلواکر میاردیت "، رئیس دولت جنوب سودان تماس گرفت تا آنها را برای اجرای بندهای توافقنامه صلح فراگیر و آمادگی برای برگزاری همه پرسی تشویق کند.
همچنین به گفته " سوزان رایس " سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد قرار است " باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس بررسی مسایل سودان که ۲۴ سپتامبر در نیویورک برگزار می شود، حضور یابد تا تاکیدی بر اهمیت برگزاری همه پرسی جنوب سودان از نظر مقامات آمریکایی باشد