لغو کامل تحریم‌های نفتی ایران احتمالاً یک دهه زمان می‌برد!
گروه سیاسی-

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان وزیر دارایی آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران برداشته نشده است، گفت: در توافق‌نامه ژنو کلی‌گویی‌های زیادی شده است و تاکنون بخشی از دارایی‌های ما طبق این توافق‌نامه آزاد شده که طبق آنچه گفته‌اند این دارایی‌ها تا حدودی واریز نیز شده است.

به گزارشافکارنیوز؛محمدصالح جوکار، در اینباره اظهار کرد: مابقی بندهای توافق‌نامه ژنو مربوط به اجرای آن‌ها هنوز در ابهام است و رفت و آمدهایی نیز در این زمینه شروع شده است و مذاکراتی نیز در حال انجام است و می‌بینیم اروپایی‌ها آمده‌اند و رفته‌اند ولی اینکه در عرصه عمل این‌ها به طور جدی ساختار تحریم‌ها را تخریب کرده باشند، اقامی انجام نشده و همچنان می‌بینیم تحریم‌ها به قوت خودش باقی است.

وی ادامه داد: البته شاید آن‌ها می‌خواهند برداشتن تحریم‌ها را در گام پایانی تعریف کنند که چه مدت زمانی طول می‌کشد تا تحریم‌ها را بردارند ولی‌‌ همان طور که می‌دانید خود تحریم‌ها نیز یک دفعه‌ای اعمال نشد بلکه به تدریج و از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا اعمال شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بحثساختاری تحریم‌ها نیز دیدیم که آمریکایی‌ها این تحریم‌ها را علیه ما اعمال و آن را تشدید کردند و سپس شورای امنیت به بحثتحریم‌ها وارد شد و پس از آن نیز اتحادیه اروپا اضافه شد و این‌ها تا بخواهند این تحریم‌ها را لغو کنند قطعا زمان می‌برد.

جوکار تاکید کرد: آنچه مهم است این است که اراده‌ای برای شکستن ساختار تحریم‌ها وجود ندارد و ما معتقدیم تحریم‌های نفتی ما همچنان به قوت خود باقی است و حتی درصدی از آن نیز برداشته نشده است.

وی بیان کرد: زمانی است که ما در حرف و گفتار مطلبی را بیان می‌کنیم و زمانی نیز در عمل آن را اجرایی می‌کنیم، درست است در ژنو بر روی موضوعاتی توافق شد ولی در عرصه عمل به اجرای آن ما چیزی ندیدیم و اگر هم قرار است اقدامی صورت گیرد، طول می‌کشد.

جوکار گفت: ما معتقدیم اگر هم قرار است تحریم‌های نفتی برداشته شود در گام آخر توافق‌نامه برداشته می‌شود و آن موقع نیز طول می‌کشد تا این تحریم‌ها برداشته شود و قرار نیست که آن‌ها دفعتاً و آنی این تحریم‌ها را بردارند.

جوکار خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که ما بر روی آن بسیار بحثداریم این است که زمان برداشتن این تحریم‌ها چند سال طول می‌کشد و با این برنامه‌ای که آن‌ها در پیش گرفته‌اند قطعا برداشتن تمام تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های نفتی ما بیش از یک دهه به طول خواهد انجامید زیرا آن‌ها معتقدند مرحله‌ای عمل می‌کنند و منتظر اقدامات جمهوری اسلامی ایران هستند که البته ما به تمام تعهداتمان عمل کردیم و چیزی باقی نمانده است.

وی افزود: توقف ۲۰ درصد را انجام دادیم و مقادیری که قرار بود اکسید کنیم نیز اکسید کردیم و فعالیت‌هایمان تقریبا کند شده است ولی معلوم نیست چرا آن‌ها در این زمینه گامی برنمی‌دارند.

جوکار گفت: درست است که ما میگوییم در موضع برتر هستیم و هر موقع اراده کنیم میتوانیم به نقطه اول برگردیم و ظرف ۲۴ ساعت مجدداً عمل کنیم اما در عمل اینگونه نیست زیرا به هر صورت این موضوع فرآیندی است که در این فرآیند منابع انسانی، امکانات و صنعت درگیر بوده و حرکتی با شتاب انجام گرفته است که این حرکت باشتاب یکدفعه متوقف شده است و در این توقف بسیاری از منابع انسانی از دست میرود و بسیاری از دستاوردها نیز از بین میرود و حتی بسیاری از رشتههای دانشگاهی که در این زمینه ایجاد شدهاند نیز از بین میروند و قطعاً دیگر از این رشتهها کسی استقبال نمیکند و اگر بخواهیم برگردیم به پله اول زمان زیادی طول میکشد.