ضد آمریکایی‌ترین راهپیمایی پس از انقلاب
گروه سیاسی–

چندان هم دور از انتظار نبود که راهپیمایان تهرانی امسال خشم و انزجار خود را نسبت به سیاست‌های خصمانه دولت مستکبر آمریکا فریاد بکشند، اما آنچه در واقعیت توسط راهپیمایان تصویر شد درواقع خشم و نفرتی بیش از حد انتظار بود.

به گزارشافکارنیوز؛سیل جمعیت راهپیمایان تهرانی هنگامی که در امتداد خیابان انقلاب تهران به سمت میدان آزادی به هم پیوستند شعارهای ضد آمریکاییشان نیز قوت و قدرت بیشتری گرفت، شعارهای ما همه مصطفائیم دشمن آمریکاییم، و شعار مرگ بر شرمن که طنین زیادی در میان تظاهرکنندگان تهرانی داشت را می‌توان واکنشی به اظهارات ضد ایرانی وندی شرمن مذاکره کننده آمریکا در گروه ۱ + ۵ دانست.
وندی شرمن در روزهای گذشته با ادبیاتی تحقیرآمیز درباره مردم ایران دروغگویی و فریبکاری را جزئی از DNA ایرانی‌ها دانسته و به نمایندگان کنگره اطمینان داده بود تحریم‌های ایران به این سادگی‌ها لغو نخواهند شد.

مجموع این موضع گیری‌ها و نیز مصاحبه‌های جان کری و زیر امور خارجه آمریکا درباره وجود گزینه نظامی برروی میز آمریکا را می‌توان از دلایل اصلی خشم امروز راهپیمایان تهرانی دانست. البته از گوشه و کنار کشور نیز خبر می‌رسد همین میزان نفرت از سیاستمداران آمریکایی در دیگر نقاط ایران اسلامی نیز مشاهده شده و امسال شعارهای ضد آمریکایی تظاهر کنندگان طنین بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته است.

جالب اینجا است که برخی از جریانات داخلی از ماه‌ها پیش در صدد حذف شعار مرگ بر آمریکا برآمده و حتی در این زمینه به خاطره سازی از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز روی آورده بودند که البته این خوش خدمتی‌ها مطابق معمول با بی‌اعتنایی آمریکایی‌ها مواجه شد و در مقابل سیاستمداران آمریکایی چنان مواضعی گرفتند که گویی در اظهارات ضد ایرانی قصد سبقت گرفت از یکدیگر را دارند.

یکی از راهپیمایان تهرانی که مرد می‌انسالی است و با همسر و فرزند پسر پنج ساله ش در راهپیمایی شرکت کرده به خبرنگار افکارنیوز گفت: ملت ایران چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز پیش از این فرموده بود از این مذاکرات ضرری نکرد اما در ‌‌نهایت با توجه به مواضع خصمانه امریکایی‌ها ظاهراً به سمتی پیش می‌رویم که حجت بر همه تمام خواهد شد که آمریکا جز به نابودی ملت ایران رضایت نخواهد داد و موضوع پرونده هسته‌ای در این میان بهانه‌ای بیش نیست.

پلاکاردهای راهپیمایان امسال نیز رنگ و بویی متناسب با تهدیدات مقامات آمریکایی به خود گرفته بود از تصویر وندی شرمن در شمایل شیطانی تا نوشت‌هایی با مضمون «ما مشتاق گزینه‌های روی میز هستیم» شعار‌ها و نشانه‌هایی بود که راهپیمایان تهرانی امسال از آن استفاده کردند.
به دلیل کثرت شعارهای ضد آمریکایی و نیز به دلیل عهد شکنی‌های مکرر مقامات کاخ سفید بعد از توافق ژنو می‌توان این راهپیمایی را ضد آمریکایی‌ترین تظاهرات پس از انقلاب دانست چرا که هم به لحاظ جمعیت و هم از نظر تنوع شعار‌ها در مواردی حتی شگفتی خود شرکت کنندگان را نیز برانگیخته بود.

حاج علی ترابی پیرمرد ۷۵ ساله‌های که می‌گوید هیچکدام از راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن پس از انقلاب را از دست نداده به افکارنیوز می‌گوید: من این همه جمعیت تا حالا توی خیابان ندیده بودم، الحق و النصاف مردم سنگ تمام گذاشتند و جواب آمریکایی‌ها را خوب دادند.
گویی حرف دل تمام تظاهرکنندگان تهرانی را میتوان از همین حاج علی شنید که میگوید: امسال خشم مردم نسبت به آمریکاییها خیلی بیشتر شده چون دیدند اینها یک کاغذی را امضاء کردند اما میخواهند به آن پایبند نباشند و هر روز ملت ایران را تهدید میکنند، ملت بیشتر آمدند تا نشان بدهند ترسی از اینها ندارند.