ماجرای جا‌به‌جایی در دولت یازدهم با طعم تکذیب و تأیید

به گزارش افکارنیوز، این روزها زمزمه هایش خیلی جدی تر به گوش می رسد، حتی اگر آقای سخنگو خیلی سفت و سخت آنرا تکذیب کند، شواهد را نمی توان نادیده گرفت.

«احتمال جا به جایی در میان دولتی ها»؛ همان به قول دولتی ها شایعه ای است که این روزها به دیگر حاشیه های دولت یازدهم اضافه شده است و بدون شک جا به جایی زودهنگام مدیران برای هیچ دولتی آنهم در ابتدای کارش خوشایند نیست.

خداحافظی معاون طرفدار «قلیان» روحانی و همه حاشیه هایش


همه ماجرا از محمد علی نجفی شروع شد، ‌ وزیر قدیمی آموزش و پرورش و مردی که اظهارنظرش درباره «عدم اشکال زدن یک پک قلیان توسط و دختر و همسرش» و «تقلبی در آمدن شیردال اهدایی موزه آمریکایی» حاشیه ساز شده بود.

اوایل بهمن ماه بود که برخی رسانه ها خبر از استعفای رئیس وقت سازمان میراثفرهنگی و یکی از معاونان رئیس جمهور دادند.

خبری که به رسم همیشگی دولت ابتدا شدیدا تکذیب شد و هیچ مقام مسئولی در دولت آنرا تائید نکرد.

اما این شایعه به سرعت در رسانه های مختلف بازنشر شد و این شایعه همزمان با گسترده شدنش، جدی تر هم شد.

موضوع استعفای نجفی هم یک مساله قدیمی بیان شده بود؛ بیماری! پیش از این نیز محمد علی نجفی به دلیل این مشکل سابقه بستری شدن در بیمارستان را داشت.

علی رغم قوی شدن احتمال خداحافظی نجفی از دولت، تنها کسی که این خبر را رسما تکذیب کرد خود آقای معاون بود و گفت: ‌ من قصد استعفا از این سمت را ندارم و این اخبار کذب است.





معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوالی درباره اینکه دلیل استعفای شما بیماری عنوان شده، تصریح کرد: ‌چنین موضوعی مطرح نیست و آقای رئیس جمهوری درباره حضور من در این سازمان تصمیم گیری می کند.

این اظهار نظر صریح از سوی یکی از نجفی می توانست تمام حاشیه های را تمام کند ولی مصاحبه یکی دیگر از اعضای دولت کار را برای نجفی دشوار کرد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات دقیقا در روز ۹ بهمن یعنی همان روزی که نجفی خبر استعفایش را تکذیب کرده بود، در گفت و گوی دیگری درباره احتمال رفتن نجفی از سازمان میراثفرهنگی گفت: آقای نجفی مدت ها است به دلیل کسالتی که دارد پیشنهاد خود را برای جایگزینی فرد دیگری در سازمان میراثفرهنگی به رئیس جمهور داده است.

وی افزود: آقای نجفی از مدت ها قبل به دنبال آن بود تا بتواند رئیس جمهور را راضی کند که فرد دیگری را جایگزین او در سازمان میراثفرهنگی کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره جایگزین شدن شخص دیگری بجای واعظی در سازمان میراثفرهنگی تصریح کرد: نمی دانم این کار انجام شده است یا خیر.

تائید و تکذیب های یک استعفا در دولت تدبیر و امید اما بیشتر از ۲۴ ساعت دوام نیاورد.

روز پنجشنبه ۱۰ بهمن و درست یک روز پس از تکذیب رسمی استعفا توسط نجفی، خبر پذیرش استعفای وی از سوی روحانی و البته انتصاب او به سمتی جدید در دولت، در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر شد.

روحانی در این نامه ضمن پذیرش استعفای نجفی و انتصاب وی به سمت «دبیر شورای هماهنگی اقتصادی کشور» نوشت: توفیق همکاری با اندیشمندی پرتلاش چون جناب‌عالی برای دولت تدبیر و امید فرصتی ارزشمند بود. بسیار علاقمند بودم که این همکاری همچنان ادامه داشته باشد و لذا علیرغم تقاضاهای مکرر شما در هفته‌های گذشته، بر ادامه همکاری پای فشردم ولی در برابر اصرار جناب‌عالی و به دلیل حفظ سلامت جسمی شما، با درخواست استعفایتان موافقت می‌شود.»

این قسمت از نامه روحانی نشان می داد که از هفته ها پیش که زمزمه های استعفای نجفی از دولت به گوش می رسید در واقع یک خبر صحیح در حال رخ دادن بود و تکذیب احتمال این استعفا از سوی معاون سابق رئیس جمهور و یکی از اعضای دولت راستگویان با ابهامات جدی را اذهان عمومی به وجود آورد.

پس از رفتن نجفی نیز روحانی در همان روز برای مسعود سلطانی فر حکم معاونت رئیس جمهور و ریاست بر سازمان میراثفرهنگی را زد.

ردپای یک «آشنا» و نگرانی روحانی از «درز» یک خبر!

زمانی که که یکی از روزنامه‌های دولت خبر از ردپای یکی از مشاوران رئیس جمهور در استعفای نجفی داد، حاشیه‌های استعفای نجفی به سمت «آشنا» رفت.

روزنامه شهروند روز دوشنبه در مطلبی درباره استعفای نجفی با کنایه، خبر از دخالت یکی از نزدیکان روحانی در استعفای نجفی می داد: «در میان تمام اخبار و شایعاتی که درباره دلایل کناره‌گیری محمدعلی نجفی مطرح می‌شود، این شایعه که نقطه شروع ماجرا به گزارشی بازمی‌گردد که از سوی یک «آشنا» در نهاد ریاست‌جمهوری درباره عملکرد نجفی تهیه شده، در برخی محافل به گوش می‌رسد؛ گزارشی که عملکرد سازمان میراثفرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را در ۱۰۰روزه ابتدایی شروع به کار دولت یازدهم زیر سوال برده است».

البته حسام الدین آشنا پس از انتشار این خبر از سوی رسانه ها در وبلاگ شخصی اش آنرا تکذیب کرد!

یک روز بعد از این حاشیه سازی‌ها در مراسم تودیع معارفه روسای سابق و جدید سازمان میراثفرهنگی، نجفی که به قول خود می خواست برای اولین و آخرین بار درباره استعفایش توضیح دهد و حاشیه ها را تمام کند، ضمن تکذیب! همه شایعه ها گفت: از هفته های پیش بدلیل مشکلات جسمی از رئیس جمهور درخواست کرده بودم که فرد دیگری را برای این سمت درنظر بگیرد.

نجفی که به گفته خودش ابتدا این موضوع را با جهانگیری معاون اول رئیس دولت یازدهم مطرح کرده، درباره ملاقاتش با روحانی درباره موضوع استعفایش نکته جالبی را مطرح می کند: «آقای روحانی به من گفت حیفم می آید از دولت بروی و فعلا برگه استعفایت را به من نده چون اگر به من بدهی این خبر از دولت درز می کند!»

بنابر این گزارش، نجفی بالاخره از کابینه یازدهم به شورای هماهنگی اقتصادی کشور نقل مکان کرد ولی ماجرای جا به جایی و خداحافظی از دولت ادامه دار شد.

خداحافظی یک پیرمرد با دولت و حاشیه هایش!

پرخاش یک مقام ارشد دولتی به یکی از مسئولان مستقیم توزیع سبد کالا در جلسه هیات دولت، یکی از پس لرزه‌های پخش پرسرو صدای سبد کالا و انتشار عکس‌های آن در فضای مجازی و تخریب شان اجتماعی مردم بود که حتی منابع غیر رسمی نیز آن‌ را تائید نکردند.

ولی سایت خرداد نیوز نسخه روزنامه آرمان در خبری زمزمه ها را به واقعیت نزدیک کرد و با این مقدمه که «جابجایی در میان مدیران امری طبیعی و لازمه سامان بخشی بهینه به حوزه‌های مختلف و وسیع امور اجرایی است» نوشت: این روزها شایعات پررنگی در خصوص چند جابجایی بزرگ در دولت به گوش می‌رسد. منابع مطلع خبراز سه تغییر عمده در دولت می‌دهند. تغییراتی که هنوز نهایی نشده اما صحبت و بحثدر خصوص آن به گوش می‌رسد. گویا محمد رضا نعمت‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی روحانی و وزیر صنعت و معدن و تجارت، بزودی دولت را ترک خواهد کرد و ظاهراً پیشنهاد تصدی وزارت به محمد نهاوندیان رئیس دفتر دکتر روحانی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری داده شده است.

این سایت خبری همچنین سمت جدید حسین فریدون برادر روحانی و محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس دولت یازدهم را نیز معرفی کرد: «در همین رابطه خبر می‌رسد که قرار است حسین فریدون برادر رئیس جمهور و مشاور عالی وی جایگزین نهاوندیان در دفتر رئیس جمهوری شده و سمت ریاست دفتر رئیس جمهوری را برعهده بگیرد؛ از سوی دیگر خبر می‌رسد محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری در حال حاضر قرار است به جاینهاوندیانسرپرستی نهاد ریاست جمهوری را برعهده بگیرد.»

بنابر این گزارش، ‌ مشکلات جدی ایجاد شده در موضوع توزیع سبد کالا و بالا گرفتن انتقادها از آن، در کنار گرفتن مسئولیت این طرح از وزارت صنعت، معدن و تجارت(وزارتخانه متبوع نعمت زاده) شایعه رفتن آقای پیرمرد از دولت را قوی تر کرد.



اما چهارشنبه هفته گذشته نوبت سخنگوی دولت بود که با تکذیب کلیت موضوع، به ماجرا وارد شود.

محمد باقر نوبخت در نشست خبری روز چهارشنبه هفته گذشته خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره جابه جایی و رفتن برخی افراد از دولت صریحا گفت: «این شایعه ها کذب است.»

بنابراین گزارش، شاید اینبار تکذیب نوبخت پایان شایعه ها باشد و شاید هم طی روزهای آینده خبری در سایت ریاست جمهوری مبنی بر پذیرش استعفای و یا جا به جایی دولتی ها منتشر شود؛ موضوعی که با توجه به تکذیب های استعفای نجفی در حالی که حدود یک ماه از نوشتن نامه استعفایش می گذشت، در دولت یازدهم محتمل است.

البته یکی از سایت‌های خبری امروز در خبری مدعی شد که برخی نمایندگان مجلس که به دنبال استیضاح نعمت زاده بودند، از پیگیری استیضاح خودداری کرده و معتقدند با توجه به عملکرد ضعیف مدیریتی وی در حوزه صنعت و بازرگانی به ویژه پس از عرضه سبد کالا، دولت اقدام به جابجایی وی خواهد کرد و نیازی به طرح استیضاح نخواهد بود.

حال باید منتظر بود و دید آیا یکی از پیرترین وزرای کابینه از قطار دولت تدبیر و امید پیاده می شود و رئیس دولت یازدهم برای کم شدن حاشیه ها هم که شده رئیس پیر ستاد انتخابات خود را خانه نشین می کند یا اتفاق دیگری در ترکیب کابینه روحانی رخ می دهد.