تاکید روحانی بر لزوم همکاری در زمینه تعیین رژیم حقوقی خزر

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با تأکید بر اینکه امنیت و توسعه ترکمنستان برای ایران حائز اهمیت است، گفت: داد و ستد، تجارت و تقویت مناسبات اقتصادی تأمین‌کننده منافع طرفین خواهد بود.

وی آمادگی ایران را برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه به‌ویژه ترکمنستان اعلام کرد.

رئیس‌جمهور همچنین به وجود بسترهای فراوان برای توسعه روابط فرهنگی، تجاری، اقتصادی و از جمله صنعت گردشگری میان دو کشور اشاره کرد و گفت: گسترش مناسبات با همسایگان و توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها از اولویت‌های سیاست خارجی دولت تدبیر و امید است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دریای خزر، برای همه ما دریای همکاری، صلح، امنیت و آرامش است و کشورهای حاشیه خزر نیاز به همکاری بیشتری برای حفظ محیط زیست، اکوسیستم، دریا، کشتیرانی، تأمین امنیت و تعیین رژیم حقوقی دارند.

رئیس‌جمهور همچنین ضرورت همکاری دو کشور به منظور مقابله با تروریسم و افراطی‌گری را یادآور شد و بر تلاش همه کشورهای منطقه برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار که سه وزیر دیگر دولت ترکمنستان نیز او را همراهی می‌کردند، پیام کتبی «قربان‌علی بردی محمدف» رئیس‌جمهور کشورش را تقدیم روحانی کرد.

«رشید مردف» با بیان اینکه در این پیام از دکتر روحانی برای سفر به ترکمنستان دعوت رسمی به عمل آمده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همسایه دوست و نزدیک ترکمنستان است و تلاش عشق‌آباد در جهت تعمیق مناسبات گسترده با تهران است.

وی اظهار کرد: دریای خزر دریای دوستی فی‌مابین است و ما به طور جدی در زمینه این دریا با ایران همکاری خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان افزود: تهران و عشق‌آباد باید با جدیت، خود را برای اجلاس کشورهای حاشیه خزر که پاییز سال آینده در روسیه برگزار می‌شود، آماده کنند.

وی گفت: عشق‌آباد آماده است تا بر پایه روابط برادرانه و حسن همجواری میان دو دولت و دو ملت، روابط اقتصادی و فرهنگی را گسترش دهد و در حل و فصل مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی با ایران همکاری کند.

وزیر خارجه ترکمنستان به دیدار هیأت‌های رسمی و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور پس از استقرار دولت جدید در ایران اشاره کرد و گفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکمنستان یکی از بهترین لوازم توسعه همکاری‌های بین دو کشور است.

رشید مردف افزود: هماکنون در حوزه انرژی، سوآپ برق ترکمنستان، راهآهن، مسائل بانکی، منابع آب و دریای خزر مذاکرات خوبی انجام شده است و امیدوار هستیم بر پایه حسن همجواری این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.