دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره قانون انتخابات با تاکید بر ضرورت اصلاحات اساسی در این قانون،تاکید کرد: به نظر می رسد که اصلاحات مقطعی که در قانون انتخابات درهر دوره انجام شده نه تنها قانون انتخابات را کارآمد نکرده بلکه مشکلاتی هم اضافه کرده است چون نگاهها، مقطعی و محدود و منطقه ای است.

به گزارش راهبردنیوز، عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به این که قانون کنونی انتخابات یک دوره ۳۰ ساله را طی کرده و اصلاحات متعددی به آن وارد شده است و دیگر نمی تواند تکافوی نیازها را داشته باشد گفت: با این اصلاحات و پیوندهایی که مکرر دارد و از مجلس شاهد آن هستیم وضعیت بدتری را شاهد خواهیم بود.

کدخدایی از دولت و مجلس خواست که با کمک هم قانون جامع انتخابات را به تصویب برسانند که در آن همه نیازهای ملی و منطقه ای دیده شود.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: ما نمی توانیم بخشی نگری کنیم؛ انتخابات در همه کشور به منزله یک واحد مستقل بوده و به حوزه و مناطق مختلف به مفهوم تکثری که در کشور سراغ داریم، متعلق است؛ بنابراین هر قانون انتخابات باید این مسایل را در نظر داشته باشد و بتواند نیازهای ما را به خوبی تامین کند.

*دلایل افزایش هجمه ها علیه شورای نگهبان

دکتر کدخدایی در بخش دیگر گفتگوی خود با فصلنامه " ناظر امین " در باره دلایل افزایش هجمه ها علیه شورای نگهبان در برخی مقاطع، بیان داشت: طبیعی است که هر کسی در مقام داور باشد یکی از طرفین اختلاف، ناراضی خواهد بود؛ به طور مثال شما هم وقتی در محکمه ای وارد می شوید اگر محمکه به نفع شما رای دهد خوشحال می شوید و اگر به ضرر شما باشد ناراضی می شوید.

وی افزود: انتظارمان این است که شورای نگهبان به عنوان یک نهاد عالی نظام و با محول شدن وظیفه بسیار مهم به عنوان داورانتخابات، زمانی که مورد ارزیابی و تحلیل واقع می شود، دوستان منصفانه نحلیل کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان به عنوان یک نهاد مقدسس جمهوری اسلامی همیشه مورد هجمه و دشمنی ها واقع شده است در زمام امام راحل عده ای که بدخواه نظام بودند همیشه این نهاد را مورد هجمه های کینه توزانه قرار می دادند.

وی در بیان دلایل هجمه ها علیه این نهاد یادآور شد: یک دلیلش این است که شورای نگهبان توانسته به دوراز جوسازی ها و فضاسازی ها، نظارت قانونی و شرعی خودش را بیان می کند به همین دلیل هم کسی نتوانسته خدشه ای در اراده قوی شورای نگهبان وارد کند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تصریح کرد: ما در همه ادوار شاهد بودیم شورای نگهبان راه صحیحی را انتخاب کرده و طبق آن توانسته حرکت کند البته نهاد شورای نگهبان تابعی است از نظام مبتنی بر ولایت فقیه و چنانچه ولی فقیه نظری داشته باشد بر اساس آن نظر عمل می کند؛ مثلا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، تا زمانی که بررسی صلاحیت ها را داشتیم و نامزدهای مختلف تائید شدند هیچ هجمه ای متوجه شورا نبود اما وقتی که انتخابات برگزار شد و یک نفر از کاندیداها رای آورد و بقیه رای نیاورند همچمه ها علیه شورای نگهبان آغاز شد آیا این همان شورای نگهبانی نبود که آنها قبل از اعلام نتایج تائید می کردند؟ کسانی که انتظار داشتند ما بر خلاف قانون و شرغ رای مردم را ابطال کرده و کسی که رای نیاورده بود را به عنوان برنده اعلام کنیم.

کدخدایی اظهار داشت: خوشبختانه کسانی که بیطرف و خوش انصاف بودند حتی در کشورهای خارج، روش و منش شورای نگهبان را تائید کردند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان همچنان محکم و استوار در صحنه است و بر این اراده محکم خود اصرار دارد.

*کار ناظرین شورای نگهبان، جهاد در راه خداست

دکتر کدخدایی در بخش دیگر این گفتگو درباره شبکه نظارت شورای نگهبان و اقدامات این نهاد برای این منظور، گفت: اعضای محترم ناظرین صرفاً با انگیزه های الهی و دینی و از سر علاقه به شورای نگهبان با این نهاد و بدون هیج گونه چشم داشت مادی با این نهاد همکاری می کنند و ما هم شرمنده ایم که نمی توانیم گوشه هایی از این زحمات را جبران کنیم.

وی با تاکید بر این که ناظرین شورای نگهبان نقش بسیار موثری در حفظ و پاسداشت نظام دارند، گفت: کار آنها جهاد در راه خداوند بزرگ است.

معاون اجرایی شورای نگهبان افزود: انتظار ما و همه مردم این است که ناظرین در زمان برگزاری انتخابات در نهایت تمام به وظایف خود به نحو احسن، صحیح و دقیق عمل کنند.