آینده " ناکام انتخابات ریاست جمهوری " چه خواهد شد؟ ‬
گروه سیاسی–

زمانی قرار بود رئیس جمهور اصلاحات شود و حالا چشم به انتخابات مجلس دهم دوخته است، محمدرضا عارف این روز‌ها سخت به دنبال گرفتن سهم خود از جریان اصلاح طلبی است اما گویی ستاره اقبالش رو به افول است و کاری هم از دستش ساخته نیست.

به گزارشافکارنیوز؛معاون اولی دولت دوم سید محمد خاتمی بالا‌ترین پستی بود که به محمدرضا عارف رسید، به هر حال همشهری رئیس جمهور بود و مشی میانه رواش می‌توانست از او جانشینی مناسب برای مرحوم حبیبی بسازد. پس از دولت اصلاحات اما ستاره بخت عارف هم رو به افول نهاد و کمتر نامی از او در رسانه‌ها شنیده شد.

عارف حتی یکبار هم بخت این را داشت که در انتخابات مجلس هشتم وارد جرگه نمایندگی شود اما در آن زمان نیز به رد صلاحیت اصلاح طلبان اعتراض کرد و از رقابت‌ها کنار کشید.

این خوش خدمتی هم چندان در ذهن اصلاح طلبان نماند و در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در کمال ناباوری حسن روحانی را به او ترجیح دادند. عارف در حالی که آشکارا می‌کوشید خشم خود از انتخاب اصلاح طلبان را مخفی کند نه از حسن روحانی حمایت کرد و نه سخنی در نفی او به زبان آورد.

معاون اول دولت اصلاحات به همین سادگی و با یک نامه سید محمد خاتمی جای خود را به عضو سابق حامعه روحانیت مبارز داد تا جریان اعتدال به جای اصلاحات خود را پیروز انتخابات یازدهم بداند.
بازی اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری به خوبی پیش رفت به واسطه عقب راندنعارف اشتباه مهلک انتخابات سال ۸۴ تکرار نشد. حسن روحانی نیز پس از انتخابات به راحتی شعار معاون اولی عارف را که زمانی هوادارانش سر می‌دادند نادیده گرفت و تنها سهمی که به او داد نامزدی جعفر توفیقی برای وزارت علوم بود که البته این هم مورد موافقت مجلسیان قرار نگرفت و دست عارف عملاً در دولت یازدهم خالی ماند، جعفر توفیقی پیش از این رئیس ستاد انتخاباتی عارف در انتخابات ریاست جمهوری بود و پیش بینی می‌شد با صدارت وی بر وزارت علوم عارف هم جزء سهم یافتگان از سفره پیروزی در انتخابات ۲۴ خرداد باشد.

در کنار زدن عارف از انتخابات ریاست جمهوری البته به جز هاشمی رفسنجانی سهم ناطق نوری را نیز نباید از نظر دور داشت چرا که این ناطق نوری بود که به سید محمد خاتمی توصیه کرد کار عارف را با یک نامه تمام کند تا راه برای رقابت حسن روحانی با نامزدهای اصولگرایان هموار شود.

علی عسگری از نزدیکان هاشمی رفسنجانی در اینباره می‌گوید: «آقای خاتمی در نامه‌ای به آقای ناطق پیشنهاد کرد که ۳ نفر از طرف آقای روحانی و ۳ نفر از طرف آقای عارف معرفی شوند و چند نفر هم مرضی الطرفین باشند و این شورا تصمیم بگیرند. بعد آقای ناطق در جلسه‌ای(مراسم عروسی نوه شهید صدوقی) به آقای خاتمی گفته بود فرصتی برای تشکیل این چنین شورایی وجود ندارد و گفته بود که مگر غیر از این است که آقای عارف گفته که «اگر آقای خاتمی به من بگویند، من کنار می‌روم» این موضوع را مکتوب کنید. بنابراین آقای ناطق نقش اثرگذاری داشت که آن نامه را آقای خاتمی بنویسد.»

شاید به همین دلیل بود که این سیاستمدار اصلاح طلب از بنیاد باران کناره گیری کرد و بنیاد خودش را به نام بنیاد امید ایرانیان تاسیس کرد تا هم اعتراضش را به گوش خاتمی برساند و هم به گونه‌ای نمادین نشان بدهد راهش را از اصلاح طلبان جدا کرده است.

عارف اینک چشم به انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی دوخته است و انتظار دارد به عنوان سر لیست جریان اصلاحات وارد مجلس شده و جای علی لاریجانی را بگیرد. بی‌خبر از آنکه اصلاح طلبان معتدل خیلی پیش از این‌ها با ناطق نوری به توافق رسیده‌اند تا شخص او و یا یکی از اطرافیانش با به مصاف لاریجانی بفرستند.


شاید بهترین پیش بینی از وضعیت آینده این شخصیت سیاسی توسط خود او انجام شده باشد هنگامی که در مصاحبه با شهروند امروز می‌گوید: «افرادی را در آب نمک می‌خوابانند تا در شرایط لازم از آن‌ها استفاده کند، فکر می‌کنم من یکی از آن افراد هستم که در آب نمک خوابیده‌ام.»

البته حقیقت شاید بسیار تلختر از اینها باشد زیرا شنیدهها حاکی از این است که اصلاح طلبان و تیم هوادار روحانی برای انتخابات مجلس دهم نقشه پیچیده تری طرح کردهاند که البته در آن نشانی از نقش آفرینی محمدرضا عارف به چشم نمیخورد.