به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری رویترز اظهار کرد: «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه تصریح کرد که در توافق جامع ایران و گروه ۱ + ۵، تهران همچنان به غنی‌سازی ادامه می‌دهد.

وی که در کنفرانس خبری مشترک با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیمن‌صهیونیستی صحبت می‌کرد، در واکنش به اظهارات نتانیاهو که موافقت با غنی‌سازی در ایران را یک اشتباه دانست، گفت: «روشن است که نگاه‌های متفاوتی در مورد مذاکرات و اینکه باید صورت گیرد یا نه، وجود دارد. اما ما این مسیر را انتخاب کردیم که غنی‌سازی فقط در سطح پایین می‌ماند، اما غنی‌سازی صورت می‌گیرد.»

وی همچنین نسبت به آینده مذاکرات جامع ایران و گروه ۱ + ۵ که اولین دور از آن هفته گذشته در شهر وین برگزار شد، ابراز خوش‌بینی کرد و گفت تصور می‌کند که می‌توان به موفقیت رسید.

صدراعظم آلمان همچنین در بخش دیگری از این نشست، همراستا با نتانیاهو گفت کشورش «تجهیز ایران به سلاح هسته‌ای را نه تنها تهدیدی برای اسرائیل، بلکه تهدیدی برای تمامی کشورهای اروپا» تلقی می‌کند.

اظهارات مرکل در حالی بیان شد که نتانیاهو در ابتدای این نشست در مواضعی کاملا مخالف با وی گفته بود: «من معتقدم در ایران نباید هیچ غنی‌سازی، هیچ سانتریفیوژ و هیچ پلوتونیومی وجود داشته باشد.»

هرچند آلمان اصلیترین متحد اروپایی رژیمصهیونیستی به شمار میآید، اما دولت مرکل هیچگاه با کابینه راستگرای بنیامین نتانیاهو روابط خوبی نداشتهاند. مرکل که در زمان ایهود اولمرت چپگرا وعده کرده بود هر سال به فلسطین اشغالی سفر کند، به دلیل اختلافاتش با نتانیاهو از عملی کردن این وعده خودداری کرده و حالا هم بعد از سه سال با هدف حمایت از مذاکرات سازش به قدس اشغالی سفر کرده است.