به گزارش افکارنیوز، غیبت علی اکبر ناطق نوری در اتحادیه بین المجالس، توضیحات منتسب به حسین شیخ الاسلام مشاور بین الملل علی لاریجانی و سپس تکذیب این توضیحات باز این سوال را پیش آورد که چه رابطه ای بین غیبت همزمان بنیانگذار اتحادیه بین المجالس در نشست نهم این اتحادیه در تهران و هیات پارلمانی عربستان در این اتحادیه بود.



ناطق نوری غایب نهمین اجلاس اتحادیه بین المجالس در تهران بود


ابتدا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره غیبت هیات عربستانی می گوید که تحلیل دقیقی از غیبت عربستان در این اجلاس ندارد و توضیح می دهد که از ۵۴ عضو سازمان همکاری های اسلامی فقط کشور عربستان، گویان و مصر در اجلاس حضور نیافتند، کشور مصر پارلمان نداشت دوستان سعودی هم حضور نیافتند که نمی توانم تحلیل دقیقی از عدم حضور آنهاداشته باشم.

اما چند روز بعد مشاور بین الملل رئیس مجلس هم از غیبت علی اکبر ناطق نوری رمز گشایی کرد که در ادامه تکذیب شد. شیخ الاسلام گفته بود سخنرانی ناطق نوری در اجلاس اندونزی(اجلاس هفتم) با چالش جدی رو به رو شد و برخی کشورهای عربی عضو اتحادیه به آن واکنش نشان داده و جلسه را ترک کردند.

در جریان تماس های تلفنی لاریجانی با مسوولان مجالس کشورهای اسلامی برای دعوت به اجلاس تهران، کشورهای حاشیه خلیج فارس رسماً و علناً گفتند که در صورت سخنرانی ناطق نوری جلسه را در اعتراض ترک می کنیم. این سخنان را کاظم جلالی سخنگوی اجلاس تکذیب کرد و حسین شیخ الاسلام هم بعدا گفت که برداشت درستی از سخنانش نشده است. اما عملا بعد از اجلاس اندونزی، علی اکبر ناطق نوری در هیچ کدام از نشست های اتحادیه بین المجالس حضور پیدا نکرده است.

ناطق نوری چه گفت؟

علی اکبر ناطق نوری در هفتمین نشست اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی در یک سخنرانی با اشاره به بیداری اسلامی صورت گرفته در مصر و لیبی و تونس به ضرورت تجربه گرفتن دیگر کشورهای عربی از گذشته خود اشاره کرده و گفته بود «چه شد که مدینه النبی که قرار بود مظهر عدالت، پایگاه عدل و برابری باشد در کمتر یک دوره صد ساله تبدیل به محل استقرار ظلم و نابرابری شد».

وی گفته بود: «مدینه‌ای که قرار بود در آن بین عرب و عجم، سفید و سیاه غنی و فقیر فرقی نباشد، تبدیل به پایگاه حاکمان مستبد و خودکامه شد. باب شهر علم نبی بسته و نقل حدیثممنوع شد. حکومت‌های موروثی متداول شد و به ناحق کسانی به نام دین بر مردم حکومت کردند».

رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در این اجلاس گفته بود که حال که ملت‌های مسلمان به حرکت درآمده‌اند باید به این سوال پاسخ داده شود که مسلمانان چرا دچار حرکت واپس گرایی شده و از خلاقیت‌های فکری بازایستاده و حرکات قشری و متحجرانه در میان آنان رشد پیدا کرده‌اند؟

این سخنان در دهم بهمن سال ۱۳۹۰ باعثشد که هیات عربستانی به نشانه اعتراض جلسه را ترک کنند.


در هفتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس در اندونزی سخنان ناطق نوری باعثشد هیات عربستانی جلسه را ترک کند.


سه سال پیش از این ماجرا سخنانی منتسب به حجت الاسلام ناطق نوری درباره بحرین، دستپاچگی اعراب و اعتراض دولت بحرین را به همراه داشت. در آن زمان روزنامه الشرق الاوسط مدعی شد که ناطق‌نوری، گفته است: «بحرین استان چهاردهم ایران بود، این استان در مجلس ایران نماینده داشته است». برخی دیگر از روزنامه‌های عربی نیز تنها در یک خط نوشتند: بشنوید و بخوانید ایران مالکیت بحرین را ندا می‌دهد.

ناطق غایب اجلاس سودان

این گونه مواضع علی اکبر ناطق نوری باعثشد تا احتمالا او که به عنوان بنیانگذار اتحادیه بین المجالس اسلامی تا اجلاسیه هفتم در مراسم افتتاحیه سخنرانی می کرد، در هشتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس هم شرکت نکند. آن اجلاس در بهمن سال ۹۱ در خارطوم پایتخت سودان برگزار شد.

در آن زمان هیات ایرانی که به سرپرستی علی لاریجانی رئیس مجلس در آن اجلاس شرکت کرده بودند متشکل از حجت‌الاسلام باقری نماینده‌ بناب، شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل و قشقاوی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه رئیس مجلس بودند. محمد علی عبدالله‌زاده نماینده‌ فردوس و سرایان، سکینه عمرانی نماینده سمیرم و کاظم جلالی نماینده شاهرود نیز زودتر از هیات رسمی به سودان سفر کرده بودند.


ناطق نوری در هشتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس در سودان هم شرکت نکرد


به نظر می رسد دلخوری عربستانی ها از همان سال ۹۰ باعثشد که آن ها حتی به شرط اینکه ناطق نوری هم در اجلاسیه تهران حضور پیدا نکند، اجلاس تهران را تحریم کنند.

سخنان گزنده

سخنان علی اکبر ناطق نوری گاه در داخل کشور هم باعثآشفتگی تندروها شده است. مردادماه سال ۹۱؛ سخنرانی او در حرم امام رضا برخی افراطیون را آشفته کرد و با پرتاب بطرهای آب سخنرانی وی را قطع کردند. او چند روز پیش در سخناین گفت که هم‌اکنون یکی از بدبختی‌های کشور ما این است که گرفتار تندروها و بی‌ترمزها هستیم.

حال چه چپ، چه راست باشد. تندروی و نامتعادل حرکت کردن به کشور و انقلاب ضربه می‌زند. ما میزان داریم و میزان ولی فقیه و ولی امر مسلمین است. معنا و ابعاد ولایت فقیه نیز بیان شده است. اوامر ولی، مولوی و ارشادی است و اینکه تکلیفان در مولوی و ارشادی چیست نیز بیان شده است. حال برخی کاسه‌های داغ‌تر از آش هستند که اینها زمان امیرالمؤمنین هم بودند و آخرسر هم جزو خوارج شدند.