در مذاکرات بحثروابط دو جانبه با آمریکا مطرح نیست

به گزارش افکارنیوز، «مجید تخت‌روانچی» معاون آمریکا و اروپای وزیر امور خارجه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری توضیحاتی را در مورد توافق هسته‌ای و مذاکرات پیش رو ارائه کرد.

روانچی در این برنامه گفت: موضوع مذاکرات هسته‌ای در راس کارهای وزارت امور خازجه قرار گرفت. ما در گفت‌وگو با کشورهای اروپایی هم مسائل هسته‌ای و هم مسائل دوجانبه را مطرح می‌کردیم.

وی افزود: وزرای خارجه، معاونان و مدیرکل‌های وزارت‌ خارجه‌های کشورهای اروپا و هیات‌های اقتصادی الان به ایران سفر می‌کنند.

روانچی با اشاره به تلاش‌های اخیر برای حفظ و بهبود روابط با کشورهای امریکای لاتین گفت: ما از قبل به طور سنتی روابط خوبی با کشورهای آمریکای لاتین داشته‌ایم. بعد از شروع مذاکرات هسته‌ای، این امر انرژی و زمان زیادی از دولت گرفت.

وی در ادامه در خصوص گمانه روابط دوجانبه آمریکا و ایران گفت: ما بارها به طور علنی و خصوصی اعلام کرده‌ایم که گفت‌وگوهای ما با آمریکا فقط درباره مسئله هسته‌ای هست. مسائل دوجانبه ما و آمریکا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. الان نه ما مجاز و نه در پی آن هستیم که مسائل دوجانبه را پیگیری کنیم.

معاون آمریکا و اروپای وزیر امور خارجه ادامه داد: ما نمی‌خواهیم مذاکرات طولانی و مفصلی که در ژنو مورد بحثو مذاکره قرار گرفت، دوباره مورد بحثقرار گیرد. نباید چیزی به این اضافه و یا چیزی از آن کم شود.

روانچی در خصوص طرح بحثموشکی در مذاکرات گفت: آقای ظریف به صراحت گفتند که مسائل دفاعی ما به هیچ وجه به مذاکرات وین ارتباطی ندارد و دستور کار مذاکرات وین مشخص هست. تمرکز ما در بحثهسته‌ای است و مسائل دفاعی و علمی ایران، ربطی به مذاکرات ندارد.

وی گفت: پیش بینی کردن اینکه بتوانیم در ۵ ماه آینده به توافق برسیم یا نه، دشوار است. اما ما از طرف خودمان مطمئن هستیم.

روانچی ادامه داد: هیچ سایتی در کشور تعطیل نخواهد شد و هیچ ماده غنی‌ شده از کشور خارج نخواهد شد.

وی در خصوص سفر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران گفت: اشتون از طرف اتحادیه اروپا به ایران سفر میکند، نه گروه ۱+۵. مقدمات این سفر در حال انجام است و ما منتظر اعلام تاریخ دقیق سفر خانم اشتون به ایران از سوی دفتر وی هستیم.