سم پاشی BBC علیه مهدویت!

به گزارش افکارنیوز، گویی موضوع مهدویت از دل‌مشغولی‌های بی‌بی‌سی شده است این شبکه، به مناسبت‌های مختلف، به این موضوع پرداخته و با نیرنگ‌های زیرکانه و شبهه‌های زهرآگین خود سعی می‌کند ذهن خواننده‌ها را از مسیر حقیقت منحرف کند. بی‌بی‌سی نماینده رسانه‌ای تفکری است که قرن‌ها دنیا را به استعمار کشیده و بارها با ایجاد مدعیان دروغین مهدویت در اسلام و مسیحیت، تلاش کرده است به اهداف شوم خود برسد.

در ادامه می‌خواهیم به موضع‌گیری‌های دور از واقعیت این رسانه، درباره مهدویت بپردازیم.

با کمی بررسی می‌فهمیم، بیشترین حجم گزارش‌ها و مقاله‌های منتشر شده، در میان رسانه‌های بین المللی غرب درباره مهدویت ازسوی بی‌بی‌سی انجام شده است؛ در این‌جا به بخشی از دیدگاه‌های بی‌بی‌سی در ارائه و شناساندن تفکر مهدویت و سم‌پاشی‌های این رسانه، نسبت به مهدویت اشاره می‌کنیم که خواننده از لابه‌لای آن به موضع‌گیری و تلاش‌های ضد مذهبی و ضد معنوی رسانه‌های غربی، ازجمله بی‌بی‌سی نسبت به اسلام، تشیع و ایران اسلامی پی می‌برد.

تعریف‌های جدید

در یکی از گزارش‌ها به قلم جمشید برزگر، گزارشگر و مفسّر بخش فارسی بی‌بی‌سی که در نوامبر سال ۲۰۰۵ با نام " تعاریف و جلوه‌های تازه مهدویت در جمهوری اسلامی " منتشر شده است موضوع مهدویت و توجه به آن از موضوع های جدید دانسته شده که بعد از انقلاب اسلامی به آن توجه شده است، درحالی‌که به اعتقاد معماران انقلاب اسلامی؛ مهدویت، از عوامل اصلی جهت دهنده و زیربنای انقلاب اسلامی بوده است.

در ادامه این گزارش، نویسنده، توجه به مسجد مقدس جمکران را به بعد از انقلاب نسبت می‌دهد و می‌نویسد: باورهای مربوط به مسجد جمکران را بیشتر دانشمندان دینی به رسمیت نشناخته‌اند با این همه، این مسجد، اکنون موقعیتی منحصر به فرد پیدا کرده و یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های مذهبی در ایران است.

بر خلاف این ادعا از گذشته‌های بسیار دور، دانشمندان بزرگ شیعه به این مسجد توجه داشته‌اند و داستان‌های بسیاری از حضور آن‌ها در این مسجد مقدس، ثبت شده است و هیچ کدام از اندیشمندان، وجود این مسجد و اعتبار آن را رد نکرده‌اند.

نویسنده با اشاره به رواج برخی خرافات دربارة مهدویت، توجه سیاستمداران و نظام جمهوری اسلامی را عامل نشر خرافات می‌داند و می‌نویسد: شماری از منتقدان، رویکردهای تازه گسترش یافته دربارة مهدویت و سیاست و حکومت جمهوری اسلامی را مسبب رواج این باورها می‌دانند با ژست دایه‌ای دلسوزتر از مادر و تأکید می‌کنند، پیامد چنین امری در نهایت سست شدن ایمان و باور مذهبی مردم خواهد بود و به چیزی جز جایگاه مذهب در جامعه آسیب وارد نمی‌کند.

آوردن نظر منتقدانی که نامی از آن‌ها به میان نمی‌آید و نگفتن نظر موافقان، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که این، دیدگاه همین مفسر و حامیان او است. شیوة بیان چند‌پهلوی مطلب و ارائة دیدگاه رسانة یاد شده، از زبان گروه‌های نامعلوم، از روش‌هایی است که این رسانه‌ها برای سم پاشی‌های سیاسی و مذهبی خود استفاده می‌کنند در حالی که اگر این مفسر و مفسران دیگر این رسانه‌ها، به تاریخ توجهی می‌کردند، متوجه می‌شدند، انحراف‌های بزرگی مانند بابیت که به دلیل تمسک به خرافات و سوء استفاده از معارف مهدویت به وجود آمد به علت نبود آگاهی مردم و حمایت‌های مالی استعمارگران خارجی بود در حالی که توجه سیاستمداران به مهدویت، در جمهوری اسلامی پیش از انقلاب، منجر به انقلاب اسلامی شد و بعد از انقلاب، حرکت بزرگ مبارزه با استکبار جهانی را به وجود آورد.

در این گزارش، فعالیت‌های انجام شده، در حوزة مهدویت به دو گروه، تقسیم شده است: انجمن حجتیه و گروه جدیدی که پیشینة امنیتی و اطلاعاتی دارند با دولت جدید مرتبط هستند و بدون درک ریشه‌داریِ موضوع مهدویت در باورهای شیعی و کارکرد مهدویت در ساختار تشیع، برخی شایعات دربارة ارتباط دولت نهم با مهدویت را مبنا قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند، سوء استفادة سیاسیون از مهدویت را القاء نمایند.

پژوهشگران بی‌پژوهش


" موج تازة گرایش به مهدویت در ایران و ریشه‌های آن " نام پژوهشی است که به قلم مهدی خلجی در بی‌بی‌سی منتشر شده است، این پژوهشگر با اشاره به توجه نسل جوان ایران به شعایر دینی و آیین‌های مذهبی به‌ویژه دربارة امام دوازدهم ادعا می‌کند: افزایش رویکرد جامعه جوان ایران به آیین‌های دینی به‌ویژه آداب و شعایر مربوط به امام دوازدهم شیعیان در سال‌های اخیر، نشانه‌‌ای بر روند رو به رشد عرفی‌ شدن(جداشدن نهادهای دینی از نهادهای حکومتی) جامعه و فاصله گرفتن آن از ایدئولوژی اسلامی ارزیابی می‌شود.

این نظریه، نمونه‌ای از نظریات بی‌پایه‌ای است که برخی نظریه‌پردازان رسانه‌های غرب منتشر می‌کنند، بدون این‌که پژوهشی درباره آن انجام داده باشند. از طرف دیگر به اعتقاد بسیاری از بزرگان دین ازجمله معمار بزرگ انقلاب، شعایر دینی، اسلام و انقلاب را زنده نگه داشته‌اند و ایدولوژی اسلامی در کنار همین شعایر و آیین‌ها مانند عاشورا، گسترش پیدا کرده و میان مردم ریشه گرفته است.

در بخشی از این پژوهش با نام " مسجد جمکران، نقطة آغاز " نویسنده مدعی است، رواج تفکر مهدویت از مسجد جمکران شروع شده و امروزه در ایران به این گستردگی رسیده است. در ادامه، نویسنده تلاش می‌کند با القای این موضوع که این مسجد بر اساس خواب و خرافات، بنا شده است در باورهای امروز شیعیان دربارة مهدویت، خلل وارد کند. پژوهشگر بی‌بی‌سی می‌نویسد: مسجد جمکران که در روستایی به همین نام در نزدیکی شهر قم قرار دارد بر پایة خواب یکی از اهالی این روستا، ساخته شده است و در آن، چاهی وجود دارد که برخی مردم با طی مراحلی، عریضة خود به امام زمان را درون چاه می‌اندازند به این امید که وی، آن‌ها را بخواند و حاجت نویسندگان نامه را روا کند.

اگر این پژوهشگر به یکی از کتاب‌هایی مراجعه می‌کرد که دربارة تاریخچه مسجد مقدس جمکران نوشته شده است، متوجه می‌شد، که این جریان در در خواب بلکه در بیداری اتفاق افتاده است.

جالب است، این نویسندگان و گزارشگران بدون اشاره به ماهیت مسجد بودنِ مسجد مقدس جمکران که زایران در آن نماز امام زمان(عج) را به‌جا می‌آوردند و آثار تربیتی مهمی که این مسجد دارد نظر خود را به چاه این مسجد معطوف می‌کنند که در برابر اهمیت مسجد، اعمال و نماز و آثار آن، اهمیتی ندارد.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به تاریخچه‌ای خود ساخته از توجه به مهدویت در طول تاریخ، بابیت و بهاییت را در جایگاه مذهب معرفی می‌کند و آن را از عوامل توجه به مهدویت در دورة قاجاریه می‌شمارد در حالی که بابیت و بهاییت به اعتقاد بزرگان شیعه، انحراف و سوء استفاده از موضوع مهدویت بود که استعمارگرانی مانند انگلیس و روسیه به آن دامن زده، از آن حمایت کردند و اکنون بهاییت با حمایت صهیونیست‌های اشغالگر فعالیت می‌کند.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به کارکرد سیاسی پدیده " آخرالزمان " بدون درک نیاز بشر امروز به موضوع موعودگرایی در جهان به ویژه در غرب که منجر به توجه ویژه غرب به آخرالزمان شده است توجه به این موضوع را در ایران، ضعف و سقوط حکومت‌ها دانسته و گفته است: از نظر تاریخی، مسأله " آخرالزمان "، تلاش برای انطباق دوران معاصر بر آن و پیوستن حکومت موجود به حکومت امام دوازدهم در دوره‌‌هایی رواج یافته است که اقتدار حکومت ضعیف بوده است و مشروع بودن آن، جای تردید دارد در حالی که توجه به موضوع مهدویت و مبانی فکری شیعه، باعثآگاهی و هماهنگی مردم ایران شده و موجب شکل گیری نظام جمهوری اسلامی، قدرت گرفتن آن و تاثیر بسیارش در معادله‌های بین المللی شده است.

این پژوهشگر، اعتقاد مردم ایران به‌ویژه جوانان به مهدویت را دلیل سرخوردگی آن‌ها می‌داند و می‌نویسد: شاید گرایش مردم به‌ویژه جوانان به تفسیر ویژه‌ای از مهدویت، نشانة پیشرفت فرایند عرفی ‌شدن باشد؛ ولی این شرایط موجود، نوعی سرخوردگی است و ممکن نیست، جامعه را از درون به مرحلة سیاسی تازه‌‌ای وارد کند.

این تفسیر در حالی است که بعد از انقلاب اسلامی، تفکر مهدویت در جایگاه راهکاری مؤثر، به جهان شناسانده شده است و در بحران اندیشه‌های به بن‌بست رسیده غرب، روشی برای نجات بشریت از بن‌بست پوچی ارائه می‌کند.

این نویسنده بدون درک مهدویت، با نگاهی جامعه شناسانه به گسترش توجه به مهدویت در جامعة ایران(بدون در نظر گرفتن گسترش موعودگرایی در جهان امروز)، امیدِ ساخته شدن مدینه فاضله مهدوی را که از ابتدای اسلام مطرح شده است از نشانه‌های پوچی جوانان ایرانی می‌داند در حالی که مهدویت در تاریخ و موعودگرایی در هر جای جهان، نشانه امید و پوپایی بوده است، جالب است، این پژوهشگران به نقش مهدویت در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران اعتراف می‌کنند و اکنون بر پایه توهم‌های خود، همین تفکر را سبب پوچی جوانان این سرزمین و این انقلاب می‌شمارند.

کوته‌بینان

در گزارشی که به قلم تام پورتئوس در بی‌بی‌سی منتشر شده است، نویسنده با هدف کشف " ارتباط انتخاب محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری و اعتقاد رو به گسترش ایرانیان به ظهور نزدیک امام زمان " سفری به ایران کرده و از مسجد مقدس جمکران دیدار کرده است، این گزارشگر بعد از توصیفاتی از فضای این مسجد به موضوع اعتقاد مردم به مهدویت پرداخته و نخست با اشاره به گروه انحرافی انجمن حجتیه بدون ارائة هیچ مدرکی، مسئولان نظام را از اعضای این گروه شمرده است و گمان کرده، هر کسی دربارة اندیشه مهدویت فعال باشد، یکی از اعضای انجمن حجتیه است، این گزارشگر با اتهام رابطه جذب رأی مردم به دکتر احمدی نژاد و ارتباط آن با اندیشه‌های رئیس جمهور درباره مهدویت، گفت‌‌و‌‌گو و ارائه این تفکر ناب را به جهانیان، نوعی فریب مردم می‌داند درحالی که این تفکر در وجود هر شیعه‌ای، ریشه دوانیده است و مهدویت، یکی از ارکان شیعه است.

این گزارشگر مدعی است: در سال‌های اخیر، اعتقاد به بازگشت امام غایب به سرعت میان همة مردم رشد کرده است.

اگر این گزارشگر در دوران دفاع مقدس اواخر انقلاب و یا پیش از انقلاب به ایران می‌آمد و رابطه تفکر مهدویت را با انقلاب اسلامی و بسیاری از باورها و اعتقادات مردم شیعة جهان بررسی می‌کرد به نتایج بسیار جالب‌تری می‌رسید و متوجه می‌شد، این تفکر در همة رویدادهای سازنده شیعیان جهان، تاثیر مستقیمی داشته است.

مواردی که در این‌جا آمد، بخشی از دروغ پردازی‌ها و سم پاشی‌های بنگاه سخن پراکنی انگلستان است که در چند سال گذشته، تلاش کرده است با استفاده ابزاری از مهدویت، افزون بر تحلیل‌های مغرضانه درباره سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، اطلاعات نادرست و دروغین دربارة مهدویت به مخاطبان خود ارائه دهد و به اندازة خود از گسترش اندیشه‌های مهدویت که اکنون بسیار مورد توجه اندیشمندان غربی قرار گرفته است جلوگیری کند.

توجه ویژة اندیشمندانی مانند میشل فوکو که از فیلسوفان معروف فرانسوی است به موضوع انقلاب اسلامی در ایران و ریشه‌های آن که مهدویت را یکی از عوامل سازندة این انقلاب بیان می‌کند و تفکر شیعه را ابزاری کارآمد در به وجود آوردن سیاست معنویت در برابر سیاست سکولار غرب در جهان می‌داند هراس سردمداران سرمایه‌داری غرب را از گسترش اندیشه‌های استکبار‌ستیز مهدویت بر‌انگیخته است که نتیجه‌اش، برخوردهای گوناگون با این اندیشه از رسانه‌های گوناگون مانند فیلم‌های سینمایی، گزارش‌های تلویزیونی، سایت‌های اینترنتی و …بوده است.

باید توجه داشته باشیم‌که، پژوهشگران، مفسران و گزارشگران این رسانه‌ها، امکان دسترسی به همة اطلاعات لازم دربارة اندیشه‌های شیعه را دارند با این حال با وارونه جلوه دادن و دروغ پردازی تلاش می‌کنند، اندیشه‌ای مسخ شده را به نام اندیشة تشیع منتشر نمایند.

.. جستجو

.. یکی از شاخصه های پر اهمیت در پیشرفت اسلام اخلاق نیک و کلام دلاویز و پرجاذبه پیامبر اکرم(ص) با انسان ها بود، این خلق نیکوتا بدان حدی بود که معروف شد سه چیز در پیشرفت اسلام نقش به سزایی داشت: ۱ - اخلاق پیامبر(ص) امام باقر(ع): إنّ العَبدَ لَیُذنِبُ الذَّنبَ فَیُزوى عنهُ الرِّزقُ؛ بنده، مرتکب گناه مى‏شود و روزى از او گرفته مى‏شود. الکافی: ج ۲، ص ۲۷۰، ح ۸(میزان الحکمة: ج ۲، ص ۱۰۷۴) امام باقر(ع): لا جِهادَ کمُجاهَدَةِ الهوى. هیچ جهادى مانند مبارزه با هواى نفس نیست. میزان الحکمة: ح ۲۹۱۱ یکی از شاخصه های پر اهمیت در پیشرفت اسلام اخلاق نیک و کلام دلاویز و پرجاذبه پیامبر اکرم(ص) با انسان ها بود، این خلق نیکوتا بدان حدی بود که معروف شد سه چیز در پیشرفت اسلام نقش به سزایی داشت: ۱ - اخلاق پیامبر(ص) امام باقر(ع): إنّ العَبدَ لَیُذنِبُ الذَّنبَ فَیُزوى عنهُ الرِّزقُ؛ بنده، مرتکب گناه مى‏شود و روزى از او گرفته مى‏شود. الکافی: ج ۲، ص ۲۷۰، ح ۸(میزان الحکمة: ج ۲، ص ۱۰۷۴) امام باقر(ع): لا جِهادَ کمُجاهَدَةِ الهوى. هیچ جهادى مانند مبارزه با هواى نفس نیست. میزان الحکمة: ح ۲۹۱۱ …عضویت در خبرنامه با عضویت در خبرنامه از جدیدترین مطالب و تغییرات سایت خود آگاه می شوید.