نشست خبری ظریف و همتای اسپانیایی

به گزارش افکارنیوز، " محمدجواد ظریف " وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در نشست خبری مشترک با همتای اسپانیایی خود ضمن خوشامدگویی به وی گفت: متاسفانه برنامه ملاقات‌های وزیر خارجه اسپانیا در ایران به دلیل تحولات اوکراین و برگزاری جلسه صبح فردای سران اتحادیه اروپا لغو شده است و وی تهران را ترک خواهند کرد.

وی افزود: سفر رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا به شهر زیبای اصفهان نیمه‌تمام ماند اما همین امر باعثمی‌شود که در آینده نزدیک میزبان وی باشیم که هم گفتگوها را ادامه داده و هم سفر وزیر خارجه اسپانیا کامل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط دیرینه ایران و اسپانیا اظهار داشت: ارتباطات دو کشور در حوزه فرهنگ از عمق ویژه‌ای برخوردار است و مردم ما و اسپانیا خاطره خوبی از روابط دوجانبه دارند، روابطی که همواره براساس احترام متقابل و منافع مشترک بوده است.

ظریف تاکید کرد: در سال‌های گذشته به دلیل مشکلاتی که با اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایجاد شده روابط ما و اسپانیا کاهش جدی داشت اما اراده سیاسی رهبران دو کشور بر تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: امروز در برخی از این زمینه‌ها میان هیئت‌های دو کشور گفتگو شد.

وی بیان داشت: ‌ در آینده نزدیک وزیر صنعت، تجارت و توریسم اسپانیا نیز به ایران آمده و در حوزه همکاری‌های مشترک از جمله مترو و راه‌آهن گفتگو خواهد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفتگوهای هیئت‌های دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، آموزش زبان اسپانیایی و دیگر موارد افزود: گفتگوهای خوب و مفیدی نیز درباره مشکل سوریه و بحران بسیار خطرناک منطقه ما صورت گرفت.

ظریف تاکید کرد: ما و اسپانیا به عنوان منادیان گفتگو و دنیای بدون خشونت می‌توانیم زمینه را برای مبارزه با افراطی‌گری فراهم کنیم، اما در مورد ابعاد انسانی بحران سوریه نیاز به ادامه گفتگوها وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: دو کشور در مواضعی از جمله نحوه رسیدن به آینده مطلوب در سوریه تفاوت دیدگاه دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: در ارتباط با مذاکرات هستهای ایران نیز در این گفتگوها تبادل نظر داشتیم.