به گزارش افکارنیوز، یکی از مستندسازان حرفه‌ای پی به ساختگی بودن فیلم منتشر‌شده از گروگان‌گیری ۵ مرزبان ایرانی توسط گروهک جیش العدل برده است و دلایل ساختگی بودن آن را برای موسسه دیده‌بان ارسال کرده است:

یک.در این فیلم تلاش شده به بیننده القا شود که گروگان‌گیرها آن‌قدر به خود ایمان دارند و مرزبانان را حقیر می‌شمارند که همزمان از دو زاویه فیلمبرداری می‌کنند. همین امر از گاف‌های سازندگان فیلم است. تصاویر دوربین اول ۳ نفر را نشان می‌دهد و نفر چهارم که فیلمبردار است پشت سر آنها در حرکت است و این یعنی وقتی با دوربین دیگری از دور عملیات را تصویر‌برداری می‌کنند، باید تصویر‌بردار اول در کادر باشد آن هم زمانی که تصویر یک اِکستریم لانگ‌شات(نمایی بسیار باز) است. اما هیچ خبری از تصویر‌بردار اول در تصویر دوربین دوم نیست. این یعنی دو بار یک تصویر‌بردار از دو زاویه مختلف تصویر گرفته است و اشخاص جلوی دوربین بازی را تکرار کرده‌اند.

دو.در نمای دوربین دوم(لانگ شات) می‌بینیم تروریست‌ها به سمت چادر رفته و پس از یک مکثو تروریست سوم به پشت چادر می‌رود. زاویه و زمان این دو دوربین در این بخش هم‌خوانی ندارد.

سه.نگاه سربازان گروگان گرفته‌شده به دوربین نشان از یک پیش‌آگاهی دارد. در حالی که هیچ نشانی از غافلگیری در چهره‌هایشان دیده نمی‌شود و تلاش می‌کنند بازی کنند. این فرض جایی قوت می‌گیرد که سربازان چند بار به جای نگاه غافل‌گیرشده از اشخاصی که اسلحه به سمت‌شان گرفته‌اند، رو به دوربین سوال می‌کنند که چه کنند؟ و چون کاملاً به وجود دوربین و اهمیت و بارنامه چیده‌شده واقف هستند هر بار رو به لنز کرده سوال می‌کنند یا بگونه‌ای برخورد می‌کنند که گویا از تصویر‌بردار باید تأییدیه بگیرند. این درحالی است که حتی در درگیری‌های خیابانی که ده‌ها بار فیلم‌هایش را دیده‌ایم به دلیل این‌که طرفین درگیر بشدت در ماجرا حل شده‌اند متوجه تصویر‌برداری نشده یا اگر شده‌اند به ندرت در لنز دوربین نگاه کرده‌اند و حال اینکه چند سرباز گروگان گرفته‌شده که بنا به تجربیات گذشته جانشان به مویی بند است مدام حواس‌شان به دوربین بوده و حرکات‌شان را با تصویر‌بردار چک می کنند.

چهار.در تصویر اسلحه گرینف بدون فشنگ رها شده، این امکان بسیار ضعیف است که مرزبانان اسلحه‌ها را در این وضعیت به محل دیده‌بانی ببرند.

پنج.در ضمن طبق گفته برخی از مرزبانان، آخرین تماس ثبتشده از این ۵ تن حدود ساعت ۱۱ شب بوده و این فیلم عصر ضبط شده است. شاهد این امر هم نور محیطی است که در آن فیلم برداری صورت گرفته است.