دوروز پرکار ظریف در جاکارتا

به گزارش افکارنیوز، محمود فرازنده سفیر ایران در اندونزی گفت که سفر وزیر خارجه ایران به جاکارتا در چارچوب دیدارهای دوره ای وزیران خارجه دو کشور انجام می شود.

دکتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران قرار است پس از دیدار امروز خود با مقاماهای ژاپنی، طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری با سفر به اندونزی با مقام های بلندپایه این کشور دیدار و گفت وگو کند.

سفیر ایران گفت که سفر وزیر خارجه به اندونزی در شرایط فشرده کاری وی در عرصه بین الملل تنظیم شده است و از اهمیت خاصی در گسترش روابط دوجانبه برخوردار است.

به گفته وی، مسایل مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و بین المللی برای اقدام و همکاری عملی بین ایران و اندونزی وجود دارد.

فرازنده تاکید کرد که وزیران خارجه ایران و اندونزی در عرصه بین المللی نیز رایزنی های خوبی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام داده اند.

وی گفت که تهران و جاکارتا مواضع نزدیکی در مورد مسایل بین المللی دارند و مواضع اندونزی در مورد مسایل خاورمیانه و فلسطین، سرزمین های اشغالی و بحران سوریه و ضرورت خروج از این بحران به دور از تشنج و خونریزی از جمله مواضع اصولی این کشور است.

سفیر ایران در ادامه گفت که وزیر خارجه ایران در سفر دو روزه به اندونزی با مارتی ناتالیگاوا همتای اندونزیایی خود و سوسیلو بامبانگ یودهویونو رییس جمهوری این کشور دیدار و رایزنی می کند.

وی دیدار با نخبگان سیاسی، فکری و اقتصادی اندونزی، دبیر کل مجمع العلماء اندونزی و علمای دینی این کشور، رییس سازمان محمدیه، دیدار با سفیران و دیپلمات های خارجی مقیم اندونزی را از جمله برنامه های دکتر ظریف در سفر دو روزه به جاکارتا اعلام کرد.

وزیر امور خارجه قرار است روز جمعه در مسجد استقلال در جاکارتا پایتحت اندونزی در جمع نمازگزاران حضور یابد.

دولت اندونزی سال ۱۹۷۵ برای ساخت یک مسجد ملی اقدام کرد و مسجد استقلال را بنا نمود. این مسجد گنجایش ۱۲۰ هزار نفر را در یک زمان دارد. بر روی شبستان اصلی این مسجد یک گنبد با قطر ۴۵ متر قرار گرفته است.

فرازنده در ادامه به روابط اقتصادی ایران و اندونزی اشاره کرد و گفت که دو کشور ظرفیت های زیادی برای گسترش روابط اقتصادی دارند.

وی ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت مسلمان اندونزی را بازاری گسترده و مقصد مناسبی برای محصولات ایرانی دانست و گفت که این بازار تحت برخی فشارها دستخوش تغییراتی شد اما با ادامه رایزنی ها و توجه به نیاز اندونزی به بخش نفت وگاز، ایران می تواند شریک مناسب و قابل اطمینانی برای اندونزی باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی اخیرا اعلام کرده بود که حجم مبادلات تجاری بین ایران و اندونزی می تواند افزایش ۱۵۰ درصدی داشته باشد.

میزان روابط تجاری تهران - جاکارتا در سال ۲۰۱۱بیش از دو میلیارد دلار بود، اما می توان امیدوار بود که این رقم در آینده ای نزدیک به بیش از پنج میلیارد دلار افزایش یابد.