احمدی نژاد در حاشیه مراسم بزرگداشت چاوز

به گزارش افکارنیوز، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان در حاشیه نمایشگاه عکسی که به مناسبت سالروز درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا برگزار شده بود در جمع خبرنگاران در سخنانی گفت: آمریکای لاتین دارای تمدن چند هزار ساله است و مردم بسیار باهوش، صمیمی، دوست‌داشتنی، پاک و مفید به حال جامعه بشریت دارد.

وی افزود: مردم آمریکای لاتین دارای فرهنگ بسیار متعالی، انسانی و روابط بسیار انسانی، عاطفی، صمیمی، هستند. در آمریکای لاتین روابط بین مردم بسیار صمیمی و خیلی عاطفی، انسانی و صمیمی با یکدیگر برخورد می‌کنند و در مجموع مردم بسیار خوبی هستند.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: متاسفانه مانند سایر نقاط دنیا آمریکای لاتین نیز در یک دوره طولانی تحت سلطه استعمارگران قرار گرفت. آنها سعی کردند هویت مردم آمریکای لاتین، استقلال، عزت و آزادی آنها را مخدوش کنند. در سال‌های طولانی ثروت آمریکای لاتین غارت شد و هویت ملت‌های آمریکای لاتین سرکوب شد. ملت بزرگ دارای سابقه تاریخی عظیم و پرافتخار این استعمار را تحمل نکردند که جنبش‌های عظیم و قیام‌های مردمی برای بازیابی استقلال و صیانت از حقوق انسانی و حقوق ملی‌شان اتفاق افتاد.

رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: در طول ۴۰۰ سال اخیر یک جریان پیوسته حرکت‌های انقلابی را در آمریکای لاتین می‌بینیم که متاسفانه هر بار با خشونت هرچه تمام‌تر توسط استعمارگران و سلطه‌گران سرکوب شده است. در دوره‌های اخیر این جنبش‌ها هم عمق بیشتری پیدا کرده و هم گسترش بیشتری یافته است و هم شخصیت‌های بزرگتری ظهور کرده‌اند. از جمله این شخصیت‌ها آقای چاوز است.

وی در ادامه تاکید کرد: آقای چاوز در واقع تجلی و نماد روح آزادی‌خواهی مردم آمریکای لاتین است. خود آقای چاوز یک انسان بزرگ و یک شخصیت هنرمند و دارای شخصیتی دانشمند، بسیار عمیق و عاطفی که ذوب در مردم بوده است. او عاشق مردم آمریکای لاتین و همه ملت‌ها بود. او با یک فهم و جمع‌بندی درستی از مبارزات گذشته حرکت خودش را آغاز کرد و موج عظیم جدیدی در آمریکای لاتین به راه انداخت و آن را ادامه داد که هر روز این موج گسترش پیدا می‌کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه موج آزادیخواهی چاوز در دل مردم آمریکای لاتین قرار داشته و دارد افزود: او در دل ملت‌ها جای داشت و او و ملت‌ها در دل او بودند و در تمام دنیا بجز مستکبرین و زورگویان و زیاده‌خواهان او را دوست داشتند او شخصیتی بود که خیلی راحت در خیابان‌ها راه می‌رفت و وارد اجتماعات مردمی می‌شد. او بسیار سریع ارتباط برقرار می‌کرد و می‌توانست به روشنی و با صراحت آرمان‌های بلند انسانی و ارزشمند مردم آمریکای لاتین و ملت‌ها را بیان کند و آنها را پرچمداری و رهبری کند.

رئیس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: البته خباثت‌های مستکبرین او را از رهبران انقلابی آمریکا لاتین مستثنی نکرد. آنها خیال می‌کنند که با رفتن چاوز موج حرکت مردمی در آمریکای لاتین ممکن است فروکش کند که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما بنده ایمان دارم که اتفاقی که در آمریکا لاتین افتاده بیداری عظیم انسانی که حرکت کرده انشاءالله تا رسیدن به اهداف بلند خودش خواهد رفت.

وی تصریح کرد: در محور این موج و حرکت آقای چاوز اندیشه او و روح بلند چاوز همچنان نقش‌آفرینی می‌کند.

احمدینژاد در بخش دیگری از سخنانش به حال و هوای مراسم تشییع و تدفین هوگو چاوز در ونزوئلا اشاره کرد و گفت: وقتی شما در کنار یک قهرمان بزرگ که نه تنها قهرمان سیاسی و مبارزاتی است بلکه قهرمان اخلاق نیز است، قهرمان انسانیت و عشق عمیق واقعی و صادقانه به تودههای مرم است و میبینید که دست قدار بدخواهان قامت بلندش را به زمین انداختند و مظلومانه ملتش را ترک کرده در احساسی قرار میگیرید که این احساس قابل توصیف نیست.