به گزارش افکارنیوز، در پی برگزاری اولین دور از گام نهایی مذاکرات ایران و ۵ + ۱ در وین و چارچوبی که در این دور از مذاکرات به مورد توافق طرفین قرار گرفت، مذاکرات کارشناسی ایران و ۵ + ۱ پیش از برگزاری دور آتی مذاکرات از ۲۶ تا ۲۹ اسفندماه، از دیروز در وین آغاز شد.

بر اساس این گزارش، این مذاکرات در حاشیه نشست شورای حکام در وین برگزار می‌شود که بخش عمده‌ای از این نشست نیز به موضوع هسته‌ای ایران مربوط است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر در نشست شورای حکام این آژانس گفت: توافق هسته‌ای بین ایران و ۵ + ۱ بر اساس گام‌های تعیین شده انجام شده است. اقدامات صورت گرفته و تعهدات ایران گام مثبت و رو به جلو است. هنوز کارهای زیادی باید صورت گیرد تا همه مسائل حل نشده در مورد برنامه هسته‌ای ایران مرتفع شود.

آمانو بی‌آنکه از موضع یک مقام مسئول و بی‌طرف بین‌المللی سخن بگوید، به عنوان گماشته غرب سخن گفته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه وی اظهار داشت: ایران باید به همه نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد. هنوز کارهای زیادی باقی مانده است. ایران باید پروتکل الحاقی را به اجرا بگذارد.

مدیرکل آژانس که تابعیت ژاپنی دارد، توضیح نمیدهد که چرا از آمریکا و برخی کشورهای اروپایی دارای تسلیحات اتمی و کشتار جمعی نمیخواهد به نگرانیهای شرق و کشورهای عدم تعهد پاسخ دهند؟ و چرا ایران باید به جای التزام به مفاد معاهده انپیتی و برخورداری از حقوق تصریح شده در این پیمان، به نگرانیهای فاقد سند غرب و اتهام پراکنیهای بلاوجه آنان پاسخ دهد.