احمدی نژاد از اطرافیانش جدا است؟!

عصرایران - درحالی که تلاش برای جدا کردن یا جدا نشان دادن محمود احمدی نژاد از برخی اطرافیانش ، یکی از دغدغه های اصولگرایانی شده که همواره از احمدی نژاد حمایت می کردند ، سخنان تازه رئیس جمهور ، تیر خلاصی بود به شقیقه این تلاش دامنه دار و البته بی فرجام.

هم اکنون، جریان اصولگرایی سعی دارد، این باور را در جامعه به وجود بیاورد که آنچه اطرافیان احمدی نژاد - که در ادبیات جدید " جریان انحرافی " نامیده می شوند - انجام می دهند، اعم از انحرافات اخلاقی و اعتقادی و مفاسد عظیم اقتصادی، اقداماتی خارج از حوزه دید و اطلاع رئیس جمهور است.

تلاش برای القای دوگانگی میان رئیس جمهور و تیم مشایی، که از مدت ها پیش توسط سیاسیون اصولگرا کلید خورده بود، از سوی نمایندگان اصولگرای مجلس پیگیری شد و در سطح رسانه های این جریان و در رأس آنها " کیهان " ادامه پیدا کرد و در نهایت به درون خانواده خود احمدی نژاد کشیده شد به گونه ای که داماد احمدی نژاد - که دبیر شورای مشاورین ریاست جمهوری هم هست - با صدور بیانیه ای، بر مکتبی و ولایی و مخلص و پاک بودن احمدی نژاد تاکید کرد و در همان حال، حساب جریان انحرافی و بقایی و مشایی را از وی جدا دانست و اعلام کرد " اجازه نخواهم داد ذره‌ای از حیثیثو آبروی آقای احمدی‌نژاد به واسطه این افراد کاسته شود. "

با این حال و در شرایطی که اصولگرایان، ضمن جدا دانستن حساب احمدی نژاد از " بقایی و مشایی و … "، بر روی برخی پرونده های مالی این افراد متمرکز و از جمله خواستار شفاف سازی در پروژه صدها میلیارد تومانی " تالارهای کیش " شده بودند، احمدی نژاد وارد گود شد و به دفاع تمام قد از شخص بقایی و اقدامات او پرداخت و منتقدان را " عقب مانده " توصیف کرد. رئیس جمهور همچنین آب پاکی را بر دست منتقدان ریخت و صراحتاً اعلام کرد که تا روزی که هست مدافع مستحکم، ‌محکم و قاطع خدمات این افراد خواهد بود.

دفاعی که احمدی نژاد از معاون اجرایی اش " حمید بقایی " کرد، یادآور دفاع تمام قد و همیشگی او از اسفندیار رحیم مشایی بود.

با این اوصاف، احمدی نژاد تمام آنچه اصولگرایان برای تفکیک او و جریان پیرامونی اش رشته بودند را پنبه کرد و بطلان تئوری دوگانگی میان احمدی نژاد و این جریان را تثبیت کرد.




البته این اولین بار نبود که احمدی نژاد بر همگرایی خود با این جریان و مشخصاً مشایی تأکید کرده است؛ او پیش از این به صراحت گفته بود هر آنچه مشایی می گوید، حرف دولت است.
با این حال، سخنان اخیر احمدی نژاد در تأکید بر این همبستگی و هم پیمانی با این جریان، از چند بابت مهم تر از دفعات قبل بود:

اول آن که این اعلام همبستگی و حمایت، درست در شرایطی رخ داده است که بیشترین تقاضاها و انتظارها و فشارها بر احمدی نژاد برای جدا کردن خط خود از این جریان وجود دارد و حتی خبرهای متعددی وجود دارد مبنی بر این که برخی مسوولان، با اسناد و مدارک فراوانی نزد احمدی نژاد رفته و به طور مستند از برخی اقدامات غیرقانونی این افراد پرده برداشته و از رئیس جمهور خواسته اند از این جریان اعلام برائت کند.
با این حال احمدی نژاد با تصریح بسیار پررنگ خود بر حمایت از این افراد، نه تنها حمایت خود را تحکیم کرده، بلکه پاسخ منفی بزرگ و معنی داری هم به منتقدان خودش داده است.

دوم این که احمدی نژاد، بر خلاف دفعات قبل که در جلسات خصوصی به منتقدان می تاخته، این بار در ملأ عام، منتقدان را " عقب مانده " توصیف و با این توهین، به نوعی اعلام جنگ از موضع بالا کرده است. جالب اینجاست که احمدی نژاد در حالی منتقدان را عقب مانده نامیده که تیم مشایی، نام " اصولگرایان پیشرو " را برای خود برگزیده است.

و سومین نکته این است که این بار احمدی نژاد نه از مشایی که یک پله پایین از او یعنی بقایی حمایت و موضوع را مصداقی تر کرده است.

با این اوصاف و در حالی که احمدی نژاد با صراحت تمام بر یگانگی خود و جریان مشایی و بقایی تأکید کرده است ، باید منتظر ماند و دید ، اصولگرایانی که مدام بر طبل این جدایی می زدند ، چه تغییری در این روند ایجاد خواهند کرد؟ آیا مستنداً به مواضع و عملکردهای احمدی نژاد ، او را نیز بخشی از این جریان خواهند دانست یا آن که همچنان خواهند گفت حتی اگر احمدی نژاد هم بگوید من با این ها هستم ، ما می گوییم نیست!