رئیس موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد که امتحان اخیر در کشور از راهی که باور نمیکردیم رخ داد و بالاخره امتحانی صورت گرفت و بعضی از فازهای آن انجام شد و بقیه این امتحان در جریان است اما باید منتظر امتحانهای سختتری باشیم.

به گزارش مهر، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار اعضای شورای هماهنگی جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه هدف از آفرینش انسان امتحان است، گفت: انسان دایماً باید بر سر دوراهی‌ها قرار بگیرد و امتحان‌های سختی پیش روی او قرار می‌گیرد که فتنه نام دارد و لذا ما دایماً در حال امتحان دادن هستیم.

وی ادامه داد: بزرگترین فتنه در عالم انسان فتنه بعد از رحلت پیامبر(ص) بود.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه اگر فتنه از مقوله امتحان است قاعدتاً باید مراتب بلندتری داشته باشد، تصریح کرد: هر مقدار انسانها در حال تکامل باشند امتحان‌ها سخت‌تر می‌شود و لذا بعد از فتنه ۸۸ نیز فتنه جدید قابل پیش‌بینی بود چرا که مردم ما در فتنه ۸۸ موفق شدند و امتحان خوبی دادند و برای رفتن به کلاس بالاتر باید امتحان‌های سخت‌تری داد و در آینده نیز باید منتظر امتحان‌های سخت‌تری باشیم.

آیت‌الله مصباح یزدی تاکید کرد: ‌ از راهی که باور نمی‌کردیم بالاخره امتحانی صورت گرفت و بعضی از فازهای آن انجام شد و بقیه این امتحان در جریان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فتنه امتحان فردی نیست و یک امتحان اجتماعی است که نقطه عطف را ترسیم می‌کند و ممکن است حتی مسیر جامعه را نیز تغییر دهد، افزود: در فتنه کارهای فردی جواب نمی دهد و در مقابل انبوه نیروهای مقابل باید با کار جمعی در برابر فتنه‌ها ایستادگی کرد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در ابتدای فتنه عظیم انباشت نیروها لازم است و از طرفی دیگر تفاوت میان افراد زیاد است و از طرفی دیگر انباشت نیروها نیز لازم است و لذا این مسئله‌ای بود که در طول تاریخ مورد مناقشه و بحث‌های گوناگون قرار گرفت و در نهایت اندیشمندان با بحثو گفتگو تصمیم گرفتند که گروه‌های همفکر بیایند و مفهومی به نام حزب را تشکیل دهند.

وی ادامه داد: هنگامی که مسئله تشکیل حزب مطرح می‌شد به تبع آن الگوی غربی در اذهان جا می‌افتاد و حزب مفهوم خاص خود را داشت و این جریان تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت و حتی در اول انقلاب موجب شد تا بهترین نیروهای انقلاب تصمیم بگیرند که حزب تشکیل دهند و لذا حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به دیدار جمعی از سیاسیون با امام خمینی(ره) گفت: پیش از پیروزی انقلاب که برخی گروه‌ها از امام(ره) رهنمود خواستند ایشان فرمودند که با یکدیگر ائتلاف کنیم و یکی از افرادی که در این موضوع نقش مهمی داشت مرحوم باهنر و رهبر معظم انقلاب بود. ولی به هر حال آنها عنوان کلی حزب را پذیرفتند ولی با ماهیت حزبی که در چارچوب اندیشه‌های اسلامی تشکیل شود و این در مفهوم با یک حزب غربی متفاوت است.

وی با بیان اینکه باید در الگوی تعاون یک تجدید نظر صورت بگیرد، اظهار داشت: ‌ باید به دنبال الگویی باشیم که با ارزش ها و باورهای اسلامی سازگار باشد و اگر کسی می‌خواست بر علیه ارزش‌ها کار کند با وی تعارف نداشته باشیم و تعصبات حزبی و گروهی در اندیشه ما تاثیر نگذارد و ملاک تعاون و همکاری فقط تقوا باشد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) تاکید کرد: ‌ فتنه اخیر که احساس می‌شود امتحانی بالاتر است و کسانی از آن نگرانی‌هایی دارند باید مشخص شود انگیزه‌های آنها برای مخالفت با این جریان چیست. چرا که ممکن است برخی تنها نگران پیروزی این جریان باشند و بگویند اگر آنها پیروز شوند ما جایگاه خود را از دست می دهیم. ولی این انگیزه مقدسی نیست.

وی ادامه داد: تنها مایه نگرانی باید این باشد که اگر گروه‌ منحرف سر کار بیاید به اسلام و دستاوردهای انقلاب لطمه می‌زند و چنین شواهدی وجود دارد که دین در خطر است و باید مراقب فتنه‌ها باشیم.

آیتالله مصباح یزدی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی ممکن است در یک جبهه بجنگند ولی زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند و لذا باید واکاوی کنیم بر سر چه عقایدی و چه دیدگاههایی با یکدیگر در حال موافقت و مخالفت هستیم.