پاسخ ظریف به خبرنگار بی بی سی

به گزارش افکارنیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که حدود ۲ ساعت به طول انجامید در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح گفت‌وگوها پرداخت و به سؤالات پاسخ داد.

وی ضمن خوشامدگویی به اشتون برای حضور در ایران اظهار داشت: مباحثقابل توجهی در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا با خانم اشتون و همکارانش داشتیم.

وی وضعیت منطقه، آینده ارتباطات بین ایران و اروپا، همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و ایجاد امنیت در افغانستان، وضعیت خطرناک و بسیار نگران‌کننده در سوریه را از جمله مواردی برشمرد که با اشتون درباره آن به گفت‌وگو پرداخته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: در مورد موضوع هسته‌ای و مذاکرات از جمله درباره اجرای توافقات گذشته و همچنین در خصوص نحوه پیگیری کار در آینده به گفت‌وگو پرداختیم و امیدواریم با همکاری دو طرف بتوانیم کار را به پیش ببریم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار بی‌بی‌سی انگلیسی در خصوص پتانسیل‌های همکاری ایران و اتحادیه اروپا و ارتباط آن با توافق هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ اظهار داشت: ایران مصمم است که به توافق دست یابد و ما نشان دادیم که اراده سیاسی داریم و از طرف خودمان کارمان را انجام دادیم و در حال حاضر بستگی به طرف مقابل دارد که به توافق ژنو پایبند باشد و با میل، تصمیم و تعهد به میز مذاکره بیایند تا اینکه بتوانیم به توافقی دست یابیم که برای دو طرف مورد قبول است.

ظریف با ذکر این نکته که معتقدم در ۴ تا ۵ ماه آینده می‌توانیم این کار را انجام دهیم و حتی کوتاه‌تر از این زمان تصریح کرد: اما آنها باید این را قبول کنند که ایران توافقنامه‌ای را قبول می‌کند که به حقوق مردم ایران احترام بگذارد و هیچ سردرگمی وجود نداشته باشد.

وی توضیح داد: زیرا ایران به دنبال سلاح هستهای نیست.