به گزارش خبر،انتخابات هیأترئیسه مجلس شورای اسلامی كه روز چهارشنبه برگزار شد، واجد نكاتی است كه ذیلاً به مهمترین آنها اشاره میشود:

۱) دکتر علی لاریجانی امسال ۸۷درصد رأی آورد که نسبت به سال گذشته ۴درصد افزایش داشته است. این نشانگر و مؤید آن است که نمایندگان مجلس، رئیسی را که مقتدرانه از حیثیت قوه مقننه دفاع کند، دوست می‌دارند و با وجود تبلیغات منفی اعضای جنجالی فراکسیون انقلاب اسلامی(حامیان دولت) جایگاه لاریجانی، محکم‌تر شده است.

۲) در جلسه فراکسیون اصولگرایان که سه‌شنبه برگزار شد، فراکسیون انقلاب اسلامی مثل سال‌های گذشته، رقیبی برای ریاست تراشید. این رقیب تنها توانست ۴۰ رأی را از آن خود کند که ضمناً وزن نمایندگان حامی دولت را نیز نشان داد. متأسفانه اکثریت همین‌ گروه، به‌رغم میثاق‌نامه داخلی فراکسیون اصولگرایان از دادن رأی به لاریجانی در جلسه چهارشنبه خودداری کردند و هیچ ابایی هم از این عمل خود ندارند.(معمولاً در چنین پیمان‌شکنی‌هایی، ‌ خطاکاران با فرافکنی ادعا می‌کنند که از کجا معلوم فلانی و فلانی یا فراکسیون اقلیت چنین کاری نکرده باشد؟ اما این اعضای جنجالی حتی چنین هم نکردند و با افتخار از این عمل غیرتشکیلاتی خود دفاع کردند!)

۳) در جلسه فراکسیون اصولگرایان، ۵۴ تک‌‌رأی به دکتر صدر داده شد.(در حالی که هر فرد باید نام دو نایب‌رئیس را می‌نوشت) این افراد با هدف رأی‌نیاوردن مهندس باهنر چنین راهی را رفتند اما عملا ابوترابی را از رقابت حذف کردند. آیا بین آن ۴۰ رأی و این ۵۴ رأی نسبتی هست؟

۴) باهنر نشان داد یک وزنه قابل‌اتکا در مجلس است. او سال گذشته و در یک رفتار کاملاً تشکیلاتی، شکست خود در فراکسیون اصولگرایان در برابر دکتر صدر را پذیرفت و به‌رغم اصرار نمایندگان از اعلام نامزدی در صحن علنی خودداری کرد. همه می‌دانستند او اگر در صحن مجلس کاندیدا شود، قطعاً بیش از دکتر صدر رأی می‌آورد اما به احترام میثاق‌نامه داخلی فراکسیون چنین نکرد. او امروز ثمره این رفتار اخلاقی - سیاسی خود را با کسب ۷۳درصدی آرا و تصدی کرسی نایب‌رئیسی اول گرفت. چنین رکوردی در مجلس هشتم تنها یک‌بار و در سال دوم مجلس با ۷۶درصد توسط ابوترابی کسب شده است.

۵) رأی بالای دکتر پزشکیان(۹۴ رأی) نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. البته باید دانست رأی وی معرف اقلیت نیست زیرا اقلیت مجلس کمتر از این تعداد است. پاره‌ای از چهره‌های مستقل مجلس به جهت اعتقاد وی به نظام و رهبری، جنجالی‌ نبودن، تخصص بالا و رفتار خوب با سایر نمایندگان به وی رأی دادند. همچنان که دکتر صدر نیز علاوه بر همسویی فکری با اکثریت مجلس، واجد چنین ویژگی‌هایی است.

به عكس تصویری كه از رفتار ایدئولوژیك و جناحی القا میشود، نمایندگان مجلس در رأیدهیهای خود بهویژه درباره هیأت رئیسه، تابع مناسبات، ارزیابی شخصی و برداشت از وزن و اخلاق نامزد نیز هستند. مثلاً به یاد داریم چندی پیش و در تعیین نماینده مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات، به یك نماینده جنجالی كه حتی بسیار بیشتر از سایر نمایندگان اظهارنظر و مصاحبه میكند، تنها ۵ رأی دادند.