ادعایی درباره قطعات هسته ای ایران در بازار سیاه!

به گزارش افکارنیوز، «وان ون دایپن»، ناظر بر موضوعات عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای در وزارت خارجه آمریکا، روز یکشنبه به خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد که ایران به خرید قطعات برای برنامه‌ هسته‌ای خود در بازار سیاه ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد در حالیکه این قطعات به صراحت طبق توافق اولیه هسته‌ای ممنوع اعلام نشده است اما تحریم‌های سازمان ملل در خصوص فروش نظامی هسته‌ای یا مواد هسته‌ای به ایران همچنان برجای خود باقی است.

داپین ادامه داد: ایران فعالانه تلاش می‌کند اقلامی را برای برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی خود به دست آورد. ما همچنان شاهد آن هستیم که ایران فعالانه از طریق شرکت‌های صوری اسناد را جعل می‌کند، در چندین سطوح از حمل و نقل تعامل دارد تا فاصله ظاهری بین مکانیکه این اقلام از آن می‌آید و مکانی که در نهایت فرستاده می شود را زیاد کند.

این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده است که مقامات غربی اذعان دارند که ایران تاکنون به اجرای توافق اولیه ژنو با کشورهای ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) پایبند بوده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا نتوانست تأیید کند که ایران چه اقلام هسته‌ای وارد می‌کند. رویترز نیز در ادامه گزارش خود نوشت که ایران به تعهدات خود در قبال غنی‌سازی اورانیوم پایبند بوده است.

دیپلمات‌هایی که نام آنها مشخص نیست اعلام کردند که تهیه قطعات موشکی و دیگر اقلامی که مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران می‌شود طبق توافق اولیه ممنوع نیست.

اخیراً ۲۰۰ نماینده مجلس ایران در بیانیه ای اعلام کردند که مذاکره‌کنندگان ایران نباید هرگونه بحثدرباره برنامه نظامی و موشکی کشور را که به گفته تهران ارتباطی با برنامه هسته‌ای دارد را بپذیرد.

ون دایپن درباره دور جدید مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در وین که قرار است امروز آغاز شود، گفت: ما انتظار نداریم در این دور از گفت‌وگوها به نتیجه برسیم و توافقی در برنامه کار این دوره از گفت‌وگوها نیست و توافق کردیم تا درباره شماری از موضوعات در این دور بحثکنیم.

وی با اینحال ادامه داد که البته پیشرفت در گفتوگوهای این دوره ایران و ۱+۵ میتواند اوضاع را تغییر دهد و گفت: به طور قطع اگر مذاکرات با موفقیت همراه شود، آنگاه در فعالیت گسترش سلاح هستهای ایران کاهش باید به وجود آید.