به گزارش افکارنیوز، رسانه‌های آمریکایی با کاوش در زندگی سناتوری که با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالفت کرده، مدعی شده‌اند او در پایان‌نامه دانشگاهی‌اش نیز خواستار رویکرد دوستانه نسبت به ایران شده بود.

هجمه رسانههای آمریکایی به سناتور مخالف تحریمهای ایران //آماده

پس از آن که جف مرکلی سناتور دموکرات ایالت اورگان با طرح‌ برخی سناتورهای جمهوری‌خواه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران پس از توافق ژنو مخالفت کرد، رسانه‌های نزدیک به جمهوری‌خواهان با رصد زندگی شخصی مرکلی به این نتیجه رسیدند که او در پایان‌نامه دوره دانشگاهی‌اش در ۳۵ سال پیش نیز رویکرد ملایمی نسبت به ایران اتخاذ کرده بود!

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، مرکلی در پایان‌نامه دانشگاهی‌اش که در سال ۱۹۷۹ هم‌زمان با انقلاب اسلامی ایران نوشته، با این اعتقاد که قدرت و نفوذ جهانی آمریکا رو به افول است، خواستار رویکرد ملایم آمریکا در برابر ایران شده بود.

هجمه رسانههای آمریکایی به سناتور مخالف تحریمهای جدید علیه ایران // در حال ویرایش

جف مرکلی، سناتور ایالت اورگان آمریکا

مرکلی در دوره ریاست جمهوری کارتر، دانشجوی رشته کارشناسی روابط بین‌الملل دانشگاه استانفورد بوده و در پایان‌نامه ۲۳۵ صفحه‌ای خود نوشته بود که سیاست خارجی آمریکا ناعادلانه و غیراخلاقی است. او نوشته بود که قدرت آمریکا رو به افول است و باید به همین دلیل در قبال ایران با ملاطفت رفتار کند.

او مدرک کارشناسی ارشد رشته سیاست عمومی خود را نیز در سال ۱۹۸۲ از مدرسه وودرو ویلسون دانشگاه پرینستون دریافت کرده است.

رسانه‌های آمریکا با ورق زدن پایان‌نامه این سناتور پس از ۳۵ سال، مدعی شده‌اند که مواضع اخیر مرکلی ناشی از تفکرات دیرینه وی در تحقیر قدرت آمریکا و دوستی و ملاطفت وی با ایران بوده است.

مایکل لدین از نومحافظه‌کاران ضد ایرانی در واکنش به مواضع مرکلی گفته است: «مرکلی بر افول و خباثت آمریکا تمرکز دارد. اگر من یک ساکن اورگون بودم، حتما نسبت به تفکرات سناتور خود نگران می‌شدم.»

رسانه‌ها و جریان‌های جمهوری‌خواه آمریکایی در روزهای اخیر شانتاژ شدیدی علیه مرکلی به راه انداخته‌اند و از هم‌اکنون خواستار عدم رای مردم اورگون به وی در دور بعدی انتخابات سنا شده‌اند.

دفتر مرکلی در واکنش به این جوسازی رسانه‌های آمریکایی، سکوت اختیار کرده است.

هجمه رسانههای آمریکایی به سناتور مخالف تحریمهای ایران //آماده

تصویر عنوان پایان‌نامه جف مرکلی

مرکلی پیش از انتخاب به عنوان سناتور، در وزارت دفاع و دفتر بودجه کنگره آمریکا نیز فعالیت کرده بود. او از سال ۲۰۰۸ به عنوان سناتور ایالت اورگون انتخاب شده است.